We Love Graphic Design – tak for i år!
Endelig kunne vi mødes igen og fejre WLGD ti års jubilæum. Se billeder og få en opsummering om indlæggene og den visuelle identitet.
Sofia Pusa fra Finland var inspireret af Dantes Inferno i processen og viste de mest syrede illustrationer af svampe til en finsk kogebog om emnet.
Mads Berg fortalte om sit retro-univers, og hvordan han stadig udvider og rendyrker sin raffinerede teknik. Agenter skaffer ham kunder rundt i verden, især indenfor turisme.
Ulrike Rausch fra Berlin leverede en dedikeret og veloplagt præsentation. Hun designer og programmerer ”håndskrevne” skrifter med et utal af bogstavvarianter.
Tip: Tina Bixen anbefaler i den forbindelse Creative Market, som er et stock site, hvor man kan hente alt muligt, bla. colour fonte, som Ulrike Rausch arbejder meget med. Hver uge udgiver de 6 gratis elementer, som man kan downloade, hvis man har et login til siden, bla. script fonte med ekstra features (download dem i dag, for der kommer nye i morgen).
Mikkel Lemvig fra Kontrapunkt gennemgik tre cases – bla. ny identitet for Folketinget.
Wilfred Wood fra London viste sine satiriske portrætter og skulpturer og fik latteren til at runge i salen. Han kunne bla. fortælle, at hans bedstefar, som var ingen ringere end Henry Moore, mente, at han havde opfundet betegnelsen Graphic Design. Før Moore holdt sit første kursus i emnet, hed det Commercial Design. Sjovt at tænke på.
Den visuelle identitet stod Le Bureau for. Identiteten var inspireret direkte af titlen – kærligheden til grafisk design. Forstået som kærlighed til håndværket, teorien, æstetikken og detaljen. Med et yderst inspirerende resultat – som at fordybe sig i gamle grafiske lærebøger og samtidig et meget poetisk udtryk. Har du ikke bladret i den udleverede notesbog endnu, så skylder du dig selv at gi' den et blik.
Åbningsfilmen skabt i samarbejde med Friction var også inspireret af designerens hverdag og med en blanding af forskellige animationsstile. Meget vellykket. Du kan se filmen her.
For at hylde princippet om bæredygtighed, havde Le Bureau hyret Mai-Britt Amsler til at trykke årets logo på deltagernes medbragte muleposer – dvs man kunne vælge mellem fire forskellige motiver.
Der var derfor etableret et mobilt silketrykværksted i selveste Den Sorte Diamant, hvilket havde krævet ikke så få godkendelser og garantier mht brandsikkerhed.
Hvis du vil gense nogle af pointerne, eller høre interviews med oplægsholderne, så tjek Facebooksiden ”We Love Graphic Design – Copenhagen” eller Instagram #wlgd21
Her kan du også finde mange flere fotos fra dagen.
Tak for jeres opbakning til arrangementet, vi håber at se jer igen til WLGD i 2022.
We Love Graphic Design arrangeres i samarbejde mellem Visuelt Forum og HK grafisk kommunikation. DJ’s Aktivitetspulje har ydet støtte til arrangementet.