Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Når du er på dybt vand, lærer du at svømme...

...hvis du er villig til at investere tiden i og troen på det.
I november og december 2019 kørte de grafiske designere Hanne Koch og Mette Falk (Koch&Falk) en mailkampagne (en juleføljeton) og en “julekalender” på Instagram og Facebook. Målet var at inspirere til, hvordan motion graphics kan løfte din kommunikation. Mette Falk fortæller:

PenguinFlip–mf

Koch&Falk Klik på billedet for at se, pingvinen ryste sig.

Nu tænker du måske, hvordan man som grafiker tager springet fra en halvårlig forkølet feriemeddelelse til at skrive en 5 mails lang kampagne inklusiv en daglig julekalender på SoMe inden for 1 måned? (når man kun er to mand og en praktikant)

Jeg kan afsløre, at det virkelig heller ikke er nemt! Faktisk skal vi mindst to år tilbage for at starte. For den 23. januar 2018 tilmeldte jeg mig Christina Klitsgaards nyhedsmail (du får et link senere) på baggrund af en opfordring fra en kunde i forbindelse med en opgave. Klitsgaard er tekstforfatter med speciale i emailmarketing.

Koch&Falks rygrad er nok primært defineret ved visuel identitet og grafisk design i al almindelighed – Hanne og jeg er gamle klassekammerater fra Den Grafiske Højskole (nu DMJX), men vi har gennem årene bevæget os mere og mere hen imod kommunikation, dog stadig med det visuelle som hjørnesten. Nogle af de opgaver, som vi har fundet mest spændende, har været kampagner, hvor det hele smelter sammen i én opgave – at formidle.

Luk øjnene og kast dig ud i det

Én ting kendetegner os begge. Vi elsker at lære, og vi elsker at lære nye ting.

Vi kan ikke være gode til alt, men hvis et emne interesserer dig, så er det efter min mening aldrig spildte kræfter at lære lidt om det. Det giver en meget bedre forståelse, når du skal arbejde sammen med eksperter på området bagefter, og du får mulighed for at yde dine kunder en bedre rådgivning.

Jeg elsker at skrive, og har gennem de seneste år købt et par Klitsgaard-kurser, som jeg nok havde brugt sporadisk i forbindelse med opgaver, men aldrig helt havde fuldført. Jeg har dog refereret til dem så mange gange, at Hanne har været en anelse træt af at høre om Klitsgaard. Efter et par strandede forsøg var jeg dog efterhånden overbevist om, at det var værd at prøve emailmarketing, men der var aldrig rigtig tid.

I november startede Hanne på et omfattende DJ-kursus (8 x dagskursus med hjemmeopgaver) i animation og bevægelse. Vi havde ikke specielt meget at lave, og jeg foreslog at vi, i stedet for den sædvanlige juleferiemeddelelse til vores mailingliste, lavede en mailkampagne over emnet motion graphics.

Nu havde vi pludselig tid og et oplagt emne, der kunne inddrage Hannes kursus og ingen gode undskyldninger længere. Klitsgaards Turbo1000 videoer (step-by-step-guide til emailmarketing) blev terpet igennem under pendlingen (jeg har 1 time i tog hver vej), og de første mailoplæg tog form. Vi fandt eksempler udefra og fra egne skuffer, der kunne illustrere vores pointer.

Har man sagt A, må man også sige B, hvis det skal have en effekt

Nu gør én mail jo ikke en kampagne. Beslutningen betød langt flere ting, end jeg lige var forberedt på:

  • Finde/lave “Freebie” til nye potientielle læsere
  • Ny tilmelding på hjemmesiden (den nye skal henvises til for at skrive sig op)
  • “Shine” hjemmesiden lidt op / opdatere den

Opsætning på mailchimp:

  • Ny kvitteringsmail (fra Mailchimp) med “freebie”
  • Email #0 – Velkommen til juleføljetonen
  • Email #1 – Dynamisk identitet
  • Email # 2 – Datavisualisering
  • Email #3 – Explainer
  • Email #4 – Præsentation
  • Opsætning af “triggere” (på mailchimp: efter hver email)

Sideløbende SoMe:

  • “Reklame” på LinkedIn
  • Julekalender på instagram
  • Julekalender på facebook

Efter kampagne – default uden juletema:

  • Ny tilmelding på hjemmesiden (med en “default freebie”?)
  • Ny kvitteringsmail (fra mailchimp med “default freebie”?)
  • Ny velkomstmail (fra mailchimp)
  • Ny “trigger” (på mailchimp ved nye tilmeldinger)

Det kan være svært at retfærdiggøre alle de timer, der er brugt på kampagnen, men jeg vælger at se det som mit eget, selvkomponerede kursus sideløbende med Hannes.

Jeg har fået en dyb respekt for det skrivende folk, journalister og tekstforfattere. Og på en måde håber jeg ikke, vi laver en tilsvarende kampagne igen, for det må betyde, at vi ikke har så meget at lave :D

arbejdstimer

Koch&Falk

Men mindre kan nok også gøre det. Hanne var heldigvis med på at teste hele paletten, og det giver jo et godt udgangspunkt for at måle effekten efterfølgende, så man derefter kan prioritere kræfterne. På et meget overordnet plan har vi samlet statistik ind på de forskellige medier, og konklusionen må være følgende:

Email
Email-formatet har en fordel ved at være direkte – vi skal ikke være bange for at maile, hvis vi bare sørger for at have noget at give. Og så fortsat øve os i at blive mere konkrete og specifikke.

  • Koch&Falk

  • Koch&Falk

LinkedIn
Vi har begge en del forbindelser på vores personlige LinkedIn-profiler. Og selvom vi har oprettet en Koch&Falk-profil til denne emailkampagne, så virker vores personlige profiler på LinkedIn som den platform der, for os, har størst potientiale og respons. Vi har kun sendt få nøgle-opslag ud i løbet af kampagnen, men fået en del “referrals” over til vores hjemmeside – og det mest interessante er, at 73% er nye besøgende!

Instagram
Instagram kræver en del arbejde i form af tagging mm, hvis det virkelig skal rykke, og det er måske ikke der, energien skal bruges i forhold til vores egen målgruppe, men jeg synes simpelthen bare, det er sjovt! Og opslagene kan nemt deles på facebookprofilen. Hvis vi kan fastholde en lidt højere frekvens, så kan der måske komme mere ud af det i forhold til at være top-of-mind hos folk.

Facebook
Det var lidt af en overvindelse at sende facebooksiden ud i hele det private netværk (det kan virke lidt anmassende), men det giver en væsentlig større berøringsflade – og er vores venner i virkeligheden ikke de bedste ambassadører, hvis de ellers ved, hvad vi laver?

trafik på hjemmesiden

Koch&Falk

Konklusion

Kast dig ud i det, ellers lærer du aldrig noget. Det kan godt være, det ikke bliver til noget første gang. Måske heller ikke anden gang, men det kan gøre dig parat til 3. gang, der kan være lykkens gang.

Vi har dels fået mere ny trafik på hjemmesiden, og vi har lært utroligt meget, som vi kan bruge i vores arbejde med kunderne, og jeg er ikke i tvivl om, at der kommer gode ting ud af det i én eller anden positiv forstand.

Men husk at sætte god tid af! For det er som med logoer – det enkle er typisk det bedste, og det bedste skaber værdi for din modtager, men er også det, der tager længst tid at nå frem til.

Referencer

https://mailchimp.com – hver mail svarer til en “Campaign”. “Triggers” binder dem sammen.

https://weloveemails.dk – specielt Klitsgaards online-kursus “Turbo1000” har været afgørende for initiativet til vores emailkampagne. Det er et godt værktøj, der kan også bruges til “copy writing” og kommunikation i mange andre sammenhænge (koster p.t. kr. 1.995).

https://kochfalk.dk/mailingliste/ – tilmelding til vores mailingliste

Vil du have Juleføljetonen tilsendt? Så send os en mail på kontakt@kochfalk.dk og skriv “Juleføljeton” i emnefeltet, så sætter vi dig på mailinglisten, så du kan få den ;)

Julekalenderen kan du se på https://www.facebook.com/kochfalk/ eller https://www.instagram.com/kochfalkdk/

Om os:
Koch&Falk er et grafisk kommunikationsbureau, der har eksisteret siden 1/1 2015. Det er resultatet af sammenlægningen af vores, Hanne Koch og Mette Falks, to selvstændige grafiske virksomheder.

Kommentarer