Jolantha tog på konference i New York
Jolantha Thaning Haarbye brugte sit efteruddannelseslegat på en rejse ind i typografien. Dyk ned i hendes beretning herunder.
I starten af juni 2022 drog jeg en tur til New York for at at opleve den amerikanske konference Typographics 2022 for første gang. Det føltes vildt at gå igennem døren på Cooper Union og få lov til at sidde i det legendariske auditorium, hvor nogle af de største designere, verden nogensinde har set, før har siddet.
Det var en kæmpe oplevelse af få lov til at opleve to dages talerække af fantastiske designere, der hver kom med deres særprægede bidrag.
En af de første talere var Abbott Miller, partner hos Pentagram. Abbott talte om, hvad skrifttyper får os til at føle. Han talte om, hvordan skrifttypen på mange måder kan sammenlignes med en bugtalerdukke, hvor brandet bliver selve bugtaleren. Skrifttypen er en form for formidler af budskabet. Abbott inspirerede mig samtidig til en af de efterfølgende dage at besøge udstillingen “Jean-Michel Basquiat: King Pleasure“ som er en biografisk udstilling om kunstneren og verdensmanden. Abbott havde udviklet det typografiske univers til udstillingen og derudover stået for udstillingskataloget, som var blevet en meget personlig fortælling inspireret af et familiealbum.
En anden utrolig spændende taler var Rosie Garschina, der talte om, hvordan bevægelse og animation var blevet en naturlig del af det at udvikle brandidentiteter. Hun talte blandt andet om Teen Nick (en gren af Nickelodeon rettet mod teenagere). Her havde hun brugt idéen om teenageren, der er under konstant udvikling, som en vigtig del af identiteten. Identiteten endte altså med at være i konstant udvikling (ligesom en teenager). Jeg fandt dette foredrag voldsomt inspirerende, fordi Garschina fremlagde muligheden for at bruge animation i forbindelse med udvikling af brand identitetet - det er er et ekstremt spændende greb.
Jeg vil derudover også fremhæve Shivani Parasnis, der havde et utroligt spændende foredrag. Hun er designer hos Spotify og er meget influeret af sine indiske rødder. Det var utroligt spændende at opleve design inspireret af Indien. Det har en meget anderledes stil, end hvad vi ser herhjemme. Shivani designer i et farverigt og nostalgisk univers, som jeg er blevet meget inspireret af.
De sidste talere, jeg vil nævne, er Matteo Bologna og Sean O’Connor, der står bag bureauet Mucca. Det er lykkedes de to mænd at designe en samlet identitet til et kæmpe projekt ved navn “Tin Building by Jean-Georges“. Konceptet indeholder flere forskellige barer, restauranter, supermarkeder og et private label. Mucca har med en variable skrifttype kunnet samle dette madmekka i en samlet identitet, hvor de udnytter friheden til at modificere den originale font, så den både kan passe til en fransk bistro og et amerikansk steakhouse. Et ekstremt spændende, omfattende og fascinerende projekt, som jeg glæder mig til at besøge, når det er færdigt.
Til sidst vil jeg slutte af med at takke Visuelt Forums efteruddannelseslegat for en fantastisk tur. Det havde ikke kunne lade sig gøre uden det. Tak!
-Jolantha Thaning Haarbye
Jolantha er grafisk designer hos virksomheden Workz
Instagram: @yolostudio.dk