Hvad har du gang i?
IMS – International Media Support er en non-profit organisation, der arbejder for at styrke mediernes evne til at minimere konflikt, styrke demokrati og facilitere dialog.
Og Fojo Media Institute arbejder på at styrke og forbedre journalistik i Sverige og resten af verden.
Første gang vi stiftede bekendtskab med sproget somali, er ca. fem år siden, da vi hjalp IMS og Fojo med en håndbog for somaliske journalister i forbindelse med valget i Somalia.
I marts spurgte de, om vi var interesserede i at udvikle en kampagne til støtte for kvindelige, somaliske journalister – i Somalia.
Vi har en vis erfaring med holdningskampagner i Danmark. Men ud over at vi vidste, at somali fylder ca. 25-30% mere som skrevet sprog end engelsk, så havde vi ingen erfaring med Somalia som sådan.
Så selvfølgelig ville vi gerne kaste os ud i det. Særligt fordi det gode samarbejde med IMS’ “Somalia-eksperter” giver os et godt fundament til at udvikle kampagnen. Udviklingen af kampagnen sker, via IMS, i samarbejde med SWJO (Somali Women Journalist Organisation).
Og det har været en spændende rejse indtil videre. Undervejs har vi også haft lidt kontakt med vores “egen” somalia-ekspert, fundet gennem en forespørgsel i Dansk Journalistforbund.
Den største udfordring har nok været at udforme grafik til en kultur med helt andre visuelle præferencer. Vi kiggede noget på den annonce, vi fik tilsendt som eksempel på, hvilken stil der blev opfattet som populær. Vi lagde en anelse mere “nordisk” ud.
Resultatet er faktisk blevet en kombination. Hvor grafik til sociale medier holdes i det “somaliske look” (med motion graphic), så holdes den generelle stil til fx print i et mere nordisk look i form af “flat-graphic”.
Vi mangler flere små detaljer, før kampagnen er helt færdigrentegnet, men det bliver super spændende at se modtagelsen i Somalia – hvornår det så end bliver ?
Første oplæg uden kendskab til farveholdning/symbolik eller hvad, vi kunne forvente af fotomateriale. Gik derfor mere på at præsentere en kampagneidé.
Vi fik tilsendt denne annonce som eksempel på, hvilken stil de kvindelige somaliske journalister godt kan li’.
Afsender grafikken i den trykte del af kampagnen bliver i den mere nordiske stil med ”flat-graphics”
Om vores kampagnemotto kan det samme på somali som engelsk er tvivlsomt. Formentlig bliver der kun en engelsk udgave.
Koch og Falk ved Mette Falk og Hanne Koch
Grafisk designere
Kommentarer