Historien bag Visuelt Forums nye logo
I anledning af Visuelt Forums 25-års jubilæum, kom idéen til et nyt logo op på et bestyrelsesmøde. Vi trængte til noget nyt og mere tidssvarende, da grafisk design ændrer sig ift. tidsånden, trends og teknologisk. Der blev nedsat et udvalg bestående af Anne Bundgaard, Berit Winsnes og Jan Thaulow Nielsen.
Målet med et nyt logo var en styrket synliggørelse af VIF og vores arbejde for medlemmerne. Samtidig så bestyrelsen det som en oplagt rekrutteringsmulighed blandt studerende, hvorfor konkurrencen blev udskrevet blandt studerende på tre designskoler DJMX, KADK og Designskolen i Kolding.
Forventningerne var, at de unge studerende skulle gentænke logoet, da de har fingeren på pulsen og er vores fags fremtid. Det skulle være en styrkelse af vores identitet og en fremtidssikring af logoet.
Udvalget ønskede et bredt udvalg af løsninger og inviterede derfor de førnævnte 3 skoler til at deltage. Man sendte konkurrencens betingelser og konkurrencevilkår ud til skolerne og ventede spændt på tilbagemeldingerne i starten af maj.
Vurderingsprocessen
Udvalget fik 18 meget forskellige forslag og for at foretage så fair en udvælgelse som muligt, valgte de at anonymisere forslagene, så de ikke kendte til hverken navn, køn eller skole. En studentermedarbejder udførte anonymiseringen af alle indkomne forslag.
Selve udvælgelsen foregik hen over et 3 timers langt møde, hvor alle forslag i første omgang blev set igennem på en skærm. Imens sad hver udvalgsdeltager og afgav point fra 1 – 10 uden at tale sammen. 2. runde kunne Anne, Berit og Jan forklare deres valg af point og var overraskende enige. Derefter skar de ned til 6-7 stk. og i 3. runde argumenterede de for hvilket designforslag, de ønskede skulle vinde.
Det var en omfattende og spændende proces og krævede mange overvejelser for og imod fra dommerpanelet. Undervejs gik udvalget ind og konceptualiserede hver af de sidste 3 forslag. F.eks. diskuterede de hvordan andre medlemmer af VIF ville opleve de forskellige forslag. Det var en givtig måde at trykteste forslagene på og det blev også afgørende for valget af vinderen, da den bedst rummede VIF’s forskellige faggrupper.
For at ramme tonen, brugte udvalget storytellings-begrebet og navngav de sidste 3 vinderforslag.
Et af de allervigtigste kriterier for vinder logoet, var at det tydeligt skulle signalere, at vi er den visuelle stemme i DJ. Vi er også rigtig glade for at logoet lægger sig op ad DJ’s logo.
På spørgsmålet om hvordan udvalget oplevede kvaliteten og diversiteten af de indsendte forslag fra de tre skoler, var svaret, at der var stor spredning. Nogle forslag var meget gennemarbejdet og andre var mere løse skitser.
Vinderforslaget "Den Visuelle Stemme"
Vinderen er Ida Pendraigon @idatheone. Hun er studerende på designlinjen på Det Kongelige Akademi i København.
Med vinderforslaget er der skabt et iøjnefaldende design, der knytter det nye logo for Visuelt Forum til den visuelle identitet for Dansk Journalistforbund for at synliggøre, at Visuelt Forum er en specialgruppe under Dansk Journalistforbund.
Forslaget afspejler Visuelt Forum på en venlig, enkel og tidløs måde – med et glimt i øjet. Logodesignet tager udgangspunkt i Dansk Journalistforbunds bomærke, tegnet af tegnet af Mette Secher/DesignLab, med de 2 citationstegn.
I denne nye form bliver citationstegnene placeret, så de forestiller 2 øjne inden i en taleboble. Størrelsen på taleboblen og de indbyrdes størrelsesforhold på taleboble og ”øjnene” bliver meget fint og systematisk konstrueret ud fra størrelse og former på citationstegnene.
Logoet er stærkt, robust, genkendeligt, venligt og nemt at afkode. Dommerkomitéen følte med det samme, at med dette koncept kunne grafiske- og digitale designere, visualizere og illustratorer se sig selv i konceptet, som vi med det samme døbte ”Den Visuelle Stemme”. Det er vigtigt for os i Visuelt Forum at formidle, at Dansk Journalistforbund ikke kun handler om det skrevne og talte ord - men i høj grad også om formidling via grafik, illustrationer, infografik, Motion Graphics, foto m.m.
Dommerkomiteen blev inspireret til den videre brug af logodesignet. Vi ser logoet som et mulighedsrum - en slags åben ramme, hvori man kan placere grafik, fotos og illustrationer, som kan afspejle og favne de forskellige visuelle fagligheder i gruppen.
Det robuste logo kan enten stå helt enkelt og stærkt i sort eller hvidt, eller det kan blive til en dynamisk visuel identitet, som de enkelte medlemmer kan tage til sig og bruge som en illustration/en ramme med egne visuelle virkemidler indeni - både med statiske og levende motiver.
Hvordan afspejler dette logo Visuelt Forums identitet og værdier?
Udvalget vil gerne appellere til kreative med en faglig visuel kommunikationsbaggrund og som mener at vores fag har både den kvalitet og tyngde der skal til for at indgå i fremtidens medielandskab. VIF ønsker at favne forskellighederne i vores specialgruppe og vise omverden at der er mange tanker bag godt design.
Hvilke elementer i designet tror I vil resonere mest med medlemmerne af Visuelt Forum?
Det dynamiske, moderne og legende aspekt. Og koblingen til DJ’s logo ikke mindst – virkelig godt tænkt! Og netop dét er vigtigt i udarbejdelse af logoer, at man kan læse flere aspekter ind i det, hvilket gør det forbliver interessant at se på.
Hvordan ser I potentialet for fremtidig brug og udvikling af dette logo i forskellige medier og formater?
Udvalget ser uendelige muligheder på forskellige medier, særligt film, animation, motion design, kreativ kode, interaktive, levende og intelligente designløsninger kunne man forestille sig inkorporeret inden for rammen af det nye logo.
Hvordan planlægger I at implementere det nye logo i Visuelt Forums kommunikation og markedsføring?
Udvalget vil rigtig gerne have en artikel i Journalisten. Gerne som et interview med Ida Pendragons, så hun kan fortælle hvordan hun kom på idéen. Formålet er jo at synliggøre grafiskdesign arbejdsprocesser for resten af forbundet og dermed en stor del af medieverden.
Dernæst skal det nye logo lanceres i september på KADK med et stort event. I den forbindelse vil der også være et rekrutteringsfremstød blandt de studerende. Og så blev der talt om at vi selvfølgelig skulle få produceret noget merchandise i form af f.eks. muleposer med logoet på.
Vil man se mere om de andre vinderforslag, så kan man læse mere her:
Dorthe Meyer
Kommentarer