Her er bogen, du ønsker dig til jul
Bogen Visuel identitet ligger fremme på mit sofabord og inviterer til at blive bladret i. Det skyldes først og fremmest de rigt illustrerede afsnit, hvor 12 toneangivende danske designbureauer gennem 12 konkrete cases beskriver designprocessen fra den første briefing til den endelige lancering af en visuel identitet. Det er meget inspirerende at få gjort teorien konkret og se, hvordan bureauerne løser vidt forskellige opgaver på hver deres måde, men også at de har mange af de samme overvejelser og metoder undervejs.
Teori og praksis
Teoriafsnittene lægger op til koncentreret læsning. De er grundige og omfattende, og derfor er bogen oplagt som lærebog for designstuderende. Men også alle andre, der arbejder med udvikling af visuel identitet, kan få stor glæde af bogen, fordi den samler, definerer og gennemgår alle de begreber, der indgår i arbejdet med visuel identitet. Undervejs er teksten suppleret med figurer og modeller til illustration af teorien.
Hvor bogens to første dele, Krav og kriterier og Agil projektstyring, koncentrerer sig om teorien, handler del 3, som er bogens mest omfattende, om Designprocessen i praksis. Her gennemgås grundigt processens fem faser: Research og problemafgrænsning, Idégenerering, Udvælgelse, Specificering og Implementering og lancering. Forfatteren betoner, at det drejer sig om anbefalinger til best practise, der naturligvis må tilpasses den konkrete opgave.
Tværfagligt samarbejde
Bogens hensigt er at etablere en tværfaglig referenceramme for de involverede parter og lægger vægt på, at udvikling af en visuel identitet skal ske i et samarbejde mellem designkøbere (virksomheder og organisationer) og designsælgere (designbureauer m.fl.). Ligeledes bør flere fagligheder inddrages i designprocessen – både designere med forskellige kompetencer, men også researchere, it-udviklere, strateger, kultursociologer m.fl, alt efter opgavens karakter.
Det er de ”store” løsninger, der er bogens udgangspunkt. Der, hvor et designbureau har alle ressourcer til rådighed for at lave den bedste løsning for en stor kunde. Men skræller man lidt af, alt efter, hvad der er til rådighed af økonomi og ressourcer, kan bogens metoder også bruges til knap så omfattende løsninger.
Fagudtrykkene inden for visuel identitet er mange og i visse tilfælde sammenfaldende, og engelske udtryk dominerer. Derfor har bogen nyttige noter i margin, der samler begreber med samme betydning, fx ”Slogan, kaldes også: Tagline, Credo, Payoff”.
Pynter under juletræet
Visuel identitet er et oplagt julegaveønske fra alle grafiske designere, der fra tid til anden deltager i udviklingen af en visuel identitet og har brug for inspiration til proces og metode.
En sidste korrektur havde klædt den smukke bog. Det irriterer en pernittengryn som mig, når der fx står ”Se side xx”, eller når den amerikanske designer Paul Rand angiveligt skulle have levet fra 1814–1996!
Bogens forfatter, Anne Mette Hartelius, er lektor i grafisk design og visuel identitet ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun er uddannet civilingeniør og har en solid baggrund som grafisk designer med 25 års brancheerfaring.
Anne Mette Hartelius: Visuel identitet
Forlaget Ajour / Samfundslitteratur, 2022.
272 sider. Hardback. Tilbudspris 400 kr. (normalpris 480 kr.)
Bestilles her: https://www.academicbooks.dk/da/content/visuel-identitet-0
Anmeldt af Karen Hedegaard
Kommentarer