12 tips
Ulla Korgaard fra Designeriet giver dig 12 tips, der får dig til at stå stærkere efter coronakrisen.
1. Hvor gennemført er dit eget brand?
Det, vi som grafikere arbejder med professionelt, glemmer vi ofte at gøre for os selv. Måske trænger dine visitkort til en opdatering og dit præsentationsmateriale til at blive endnu skarpere? Er der visuel kontinuitet over både trykte og digitale materialer? Lav et designcheck på logo, grafik, farver, typografi og fotostil.
https://www.moo.com/blog/uk/business-tips/7-branding-tips-for-your-new-startup-business
2. Har du et stærkt salgsmateriale og et unikt portfolio?
Hvordan ser salgsmaterialet ud: Kan budskabet stå endnu skarpere? Har du et portfolio, der samler det, du kan og gerne vil lave mere af? Måske skal du lave en flot pdf med hyperlinks, så den er let at finde rundt i, eller din egen trykte portfoliobog? Vis de projekter, du er allermest stolt af. Blurb har lige nu 41% rabat. https://www.blurb.co.uk/
3. Er dit website up to date?
Vis dine allerbedste projekter og fortæl, hvem du er. Halter teksten, så byt tjans med en skrivende kollega.
4. Ved du, hvem du er?
Vi er vores historie. Har du formuleret din? Din historie kan være dit bedste aktiv, og profil og CV styrkes med din personlige historie.
5. Hvordan ser dit digitale visitkort ud?
Opdater dit CV på LinkedIn og styrk din profil med testimonials fra kunder og samarbejdspartnere. Se hvordan, her: https://www.socialsellingcompany.dk/hvad-skal-en-anbefaling-paa-linkedin-indeholde/
6. Er din faglighed synlig på de sociale medier?
Sorter i dit Instagram-feed og kuratér dine posts, så de matcher din faglighed. Skab en grafik eller illustration til dine opslag på Facebook, Twitter eller LinkedIn. Måske kan den animeres? Se, hvordan:
https://www.youtube.com/watch?v=COeycLH735Y&feature=emb_title
7. Har du sendt en hilsen?
Sammen-hver-for-sig har vi brug for kontakt. Send en personlig e-mailhilsen til dine kunder og samarbejdspartnere – inkluder grafik eller foto. De vil så gerne høre fra dig.
8. Hvem er dine kunder?
Lav en liste over de kunder, du har haft det seneste år. Hvem er de? Alder, køn, uddannelse osv. Definer deres situation lige nu. Har du ideer til projekter eller andet, du kan hjælpe dem med? Formuler et kort pitch, du kan e-maile. Så er I begge på forkant.
9. Kender du dine kompetencer?
Det lyder banalt, men når vi har travlt, glemmer vi at tænke over, hvad vi gør og det, vi kan og hvor meget nyt, vi hele tiden lærer. Notér alle dine faglige kompetencer på et stykke papir. Kig på dem og bliv glad! Har du huller, så gå videre til næste punkt:
10. Udforsk din kreativitet
Som kreativ holder man aldrig op med at udvikle sig. På skillshare.com kan du lære alt fra stop-frame, websitedesign og video til typografi, illustration, podcast m.m. Kurserne er korte, og platformen er nem at bruge. Skillshare tilbyder p.t. 2 måneders gratis medlemskab. https://www.skillshare.com/
11. Start et sideprojekt
Er der et emne, du altid har drømt om at udforske? Eller måske åbne en shop med egne værker? Et sideprojekt er givende og kan udvide dine professionelle kompetencer. Måske fører det til nye opgaver eller en anden karriere. Bliv inspireret af Cat Coquillette her: https://catcoq.com/about
12. Vær kreativ – hver dag
En daglig kreativ praksis skaber fordybelse og ekspertise. Du kan ikke undgå at udvikle færdigheder på det felt, du fokuserer på. Lav dit eget benspænd: fx ”15 minutters daglig skitse i 30 dage”. Sæt selv din timer. Post på Instagram og bliv en del af et internationalt community med hashtaget #30daysofdrawing. VIF-medlemmerne Pernille Sys Hansen og Bente Stensen Christensen tegner hver dag. Signe Pildal Hansen laver en collage om dagen. Du finder dem alle på instagram.
Mere om Ulla Korgaard
LinkedIn:
https://www.linkedin.com/in/ulla-korgaard-8347611/
Følg designeriet
https://www.facebook.com/designeriet
https://www.instagram.com/designeriet/
Kommentarer