FAQ ved legatansøgning
Her kan du få svar på de mest stillede spørgsmål om legatansøgning
Visuelt Forum modtager hvert år en sum penge fra VISDAs kulturelle midler, til fordeling blandt rettighedshaverne. Puljens størrelse veksler fra år til år og midlerne fordeles af legatudvalget i form af et efteruddannelseslegat. I de år hvor VISDA-puljen er særligt stor, eller antallet af ansøgninger få, har legatudvalget mulighed for også at uddele et arbejdslegat. Pengene fra VISDA skal bruges indenfor 3 år, siger lovgivningen. Det betyder, at Visuelt Forums legater skal bruges indenfor hhv. 1 år (efteruddannelseslegat) og 6 måneder (arbejdslegat).
Udvalget prioriterer fordelingen af midlerne således:
1. Efteruddannelse
2. Arbejdslegater
Hvorfor prioriterer udvalget efteruddannelseslegater over arbejdslegater?
Legatudvalget har – i en tid med underbeskæftigelse i branchen og pres fra nye teknologier som bl.a. AI – et ønske om, at VISDA-midlerne skal gå til rettighedshavernes opkvalificering og videreuddannelse.
Du har mulighed for at gå sammen med nogle kolleger for at få oprettet et skræddersyet kursus til jer.
Hvilke legater kan jeg søge?
Visuelt Forum administrerer to legater: Et efteruddannelseslegat, der bliver uddelt ca. to gange årligt, og et arbejdslegat, der kun bliver uddelt engang imellem.
Du kan kun ansøge om ét efteruddannelselslegat om året. Du kan ikke regne med både at modtage et efteruddannelses- og et arbejdslegat indenfor samme år.
Fristerne for at søge et efteruddannelseslegat er omkring maj og november. Frist for at søge et legat annonceres på Visuelt Forums hjemmeside samt i Visuelt Forums nyhedsbrev.
Er der mange ansøgere, vil de ansøgere, der ikke tidligere har modtaget et efteruddannelses- eller arbejdslegat blive prioriteret frem for dem, der allerede har fået.
Legatudvalget kan, hvis der er mange ansøgere, vælge at skære i legatportionerne, så flere ansøgere modtager et mindre legat.
Hvor ofte kan jeg søge legat?
Der er ansøgningsfrist for at søge efteruddannelseslegat to gange om året, men du kan maks. få bevilget ét efteruddannelseslegat årligt.
Kan jeg have flere efteruddannelseslegater liggende?
Nej. Hvis du har et legat, der ikke er brugt, erstattes det af det nye. Husk at give udvalget besked om at slette dit gamle legat på efteruddannelse@visueltforum.dk, da du kun kan have et legat liggende. Mao. slettes dit gamle legat automatisk, hvis du bevilges et nyt.
Kan jeg søge legat til SU-godkendt uddannelse?
Nej, efteruddannelseslegatet gives kun til efteruddannelse og konferencer.
Hvor længe gælder mit legat?
Efteruddannelseslegat: Dit legat gælder i 12 måneder fra bevillingsdato.
Arbejdslegat: Dit legat gælder i 6 måneder fra bevillingsdato.
Hvad sker der hvis jeg ikke får brugt mit legat indenfor fristen?
Hvis du ikke når at bruge dit legat indenfor fristen (som er 6 måneder for et arbejdslegat og 12 måneder for et efteruddannelseslegat) ryger pengene tilbage i den fælles pulje, men vil stadig tælle som en tildeling.
Du er velkommen til at søge påny, men andre ansøgere, der ikke før har modtaget legater, vil få fortrinsret frem for dig, da du jo allerede har fået tildelt et legat.
Hvornår er der ansøgningsfrist?
Hold øje med nyhedsbrevet fra Visuelt Forum og Visuelt Forums hjemmeside. Her skriver vi om ansøgningsfrister.
Hvornår får jeg svar på min ansøgning?
Udvalget behandler legatansøgninger to gange om året: i maj og i november i forbindelse med at kataloget for Mediernes Efteruddannelse udkommer.
Vær opmærksom på, at du skal sikre dig, at du har modtaget en kvittering for ansøgning. Har du ikke modtaget en kvittering, er din ansøgning ikke modtaget.
Udvalget bestræber sig på at svare alle ansøgere senest en uge efter ansøgningsfrist. Følg med i Visuelt Forums nyhedsbrev og på Visuelt Forums hjemmeside for at få de præcise ansøgningsfrister. Ansøgninger, der indkommer for sent, vil ikke blive behandlet.
Hvad gør jeg i forhold til dagpenge?
Spørgsmål om dagpenge sendes til din a-kasse.
AJKS skriver lidt om legater her.
Hvordan afrapporterer jeg efteruddannelseslegatet?
Afrapportering efter endt kursus sker via et skema, som du finder her. Hav bilag for kursus, overnatning, materiale- og transportudgifter klar samt dokumentation for deltagelse på kurset. Upload også gerne fotos fra kurset til inspiration for andre.
Legatudvalget modtager ikke rapporter via mail.
Hvordan afrapporterer jeg arbejdslegatet?
Afrapportering efter endt projekt sker via en pdf, som du finder her. Vedhæft også 3 sider billeder fra dit projekt til inspiration for andre.
Hvor lang tid går der fra afrapportering til udbetaling?
Der kan gå op til 4 uger fra udvalget har godkendt din afrapportering, til du modtager pengene på din NemKonto. Udvalget godkender løbende afrapporteringer og bestræber sig på at gøre det hurtigt.
Hvem kan jeg spørge i forhold til udbetaling?
Du kan skrive til DJ’s ophavsretsafdeling på fond@journalistforbundet.dk.
De kan enten svare på spørgsmålet eller anvise, hvor du kan få svar.
Er mit legat skattefrit?
Fra 1. januar 2023 kan skattefritagelse af individuelle fordelte rettighedsmidler ikke længere skattefritages af DJ’s Ophavsretsfond.
Ønsker du at skattefritage rettighedsmidler, der er anvendt til kursus, konference, studietur osv., kan dette gøres på SKAT.dk i felt 425 på forskudsopgørelsen. Når årsopgørelsen er opgjort, vil oplysningerne fra felt 425 indgå i rubrik 29 på årsopgørelsen.
DJ anbefaler, at du gemmer dokumentation for skattefritagelsen du indberetter. Dokumentation kan fx være deltagerbevis for kursus, kvitteringer eller flybilletter.
Læs mere her, men vær opmærksom på, at Visuelt Forums Efteruddannelseslegat muligvis administreres anderledes end DJ’s rettighedsmidler.
Hvordan er reglerne for skat og moms?
Spørgsmål om skat og moms sendes til SKAT.
Hvad gør jeg, hvis mit kursus er aflyst?
Hvis dit kursus er aflyst, kan du søge udvalget om at overflytte dit legat til et andet relevant kursus på efteruddannelse@visueltforum.dk.
Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil ændre mit kursus?
Du kan ikke ændre dit tildelte legat til et andet kursus, med mindre det er indenfor samme emne og udbyder og ikke overstiger tildelte beløb og dermed ikke involverer legatudvalget.
Kan jeg ændre fordelingen af mit legat, fx bruge kursuslegat til transport?
Nej, du kan ikke fordele kursus- og materialelegat til transport eller omvendt.
Bagatelgrænse på transport
For at gøre din afrapportering nemmere for alle parter kan du ikke søge transportrefusion på mindre end 250 kr.
Er mit anslåede budget til transport og logi bindende?
Nej, du kan godt justere i de tildelte midler, så du fx bruger færre penge på transport og flere på logi. Du kan dog ikke få tildelt yderligere. Vi opfordrer alle til at vælge billig overnatning og transport.
Tildeles der et legat til alle ansøgere?
Det er udvalgets opgave at fordele alle de rettighedsmidler, Visuelt Forum modtager fra VISDA. I udvalget forsøger vi at fordele midlerne således, at så mange som muligt får et legat, men at ansøgere der ikke før har modtaget legater prioriteres over ansøgere, der har. Ligeledes prioriterer udvalget at bruge VISDA-midlerne på efteruddannelseslegater fremfor arbejdslegater.
Du kan altså ikke være sikker på at modtage hverken et efteruddannelses- eller et arbejdslegat, når du søger.
Mangler du svar?
Hvis du ikke har kunnet finde svar på dit spørgsmål, anbefaler vi dig at søge om støtte. Udvalget har ikke mulighed for at besvare spørgsmål.