Gå til hovedindhold
Bliv medlem

FAQ ved legatansøgning

Her kan du få svar på de mest stillede spørgsmål om legatansøgning

 

Hvilke legater kan jeg søge?

Du kan søge efteruddannelseslegat to gange årligt (omkring maj og november).

En gang imellem er der mulighed for at søge arbejdslegat. Dette annonceres på Visuelt Forums hjemmeside samt i Visuelt Forums nyhedsbrev.

Hvor ofte kan jeg søge legat?

Du kan søge ét legat om året.

Kan jeg have flere legater liggende?

Nej. Hvis du har et legat, der ikke er brugt, erstattes det af det nye.

Kan jeg søge legat til SU-godkendt uddannelse?

Nej, efteruddannelseslegatet gives kun til efteruddannelse og konferencer.

Hvor længe gælder mit legat?

Efteruddannelseslegat: Dit legat gælder i 12 måneder fra bevillingsdato.

Arbejdslegat: Dit legat gælder i 6 måneder fra bevillingsdato.

Hvornår er der ansøgningsfrist?

Hold øje med nyhedsbrevet fra Visuelt Forum og Visuelt Forums hjemmeside. Her skriver vi om ansøgningsfrister.

Hvornår får jeg svar på min ansøgning?

Udvalget behandler legatansøgninger to gange om året: i maj og i november i forbindelse med at kataloget for Mediernes Efteruddannelse udkommer.

Vær opmærksom på, at du skal sikre dig, at du har modtaget en kvittering for ansøgning. Har du ikke modtaget en kvittering, er din ansøgning ikke modtaget.

Udvalget bestræber sig på at svare alle ansøgere senest en uge efter ansøgningsfrist. Følg med i Visuelt Forums nyhedsbrev og på Visuelt Forums hjemmeside for at få de præcise ansøgningsfrister. Ansøgninger, der indkommer for sent, vil ikke blive behandlet.

Hvad gør jeg i forhold til dagpenge?

Spørgsmål om dagpenge sendes til din a-kasse.

Hvem kan jeg spørge i forhold til udbetaling?

Du kan skrive til DJ’s ophavsretsafdeling på fond@journalistforbundet.dk.

De kan enten svare på spørgsmålet eller anvise, hvor du kan få svar.

Hvor lang tid går der fra afrapportering til udbetaling?

Der kan gå op til 4 uger fra udvalget har godkendt din afrapportering, til du modtager pengene på din NemKonto. Udvalget godkender løbende afrapporteringer og bestræber sig på at gøre det hurtigt.

Er mit legat skattefrit?

Fra 1. januar 2023 kan skattefritagelse af individuelle fordelte rettighedsmidler ikke længere skattefritages af DJ’s Ophavsretsfond.

Ønsker du at skattefritage rettighedsmidler, der er anvendt til kursus, konference, studietur osv., kan dette gøres på SKAT.dk i felt 425 på forskudsopgørelsen. Når årsopgørelsen er opgjort, vil oplysningerne fra felt 425 indgå i rubrik 29 på årsopgørelsen.

DJ anbefaler, at du gemmer dokumentation for skattefritagelsen du indberetter. Dokumentation kan fx være deltagerbevis for kursus, kvitteringer eller flybilletter.

Læs mere her, men vær opmærksom på, at Visuelt Forums Efteruddannelseslegat muligvis administreres anderledes end DJ’s rettighedsmidler.

Hvordan er reglerne for skat og moms?

Spørgsmål om skat og moms sendes til SKAT.

Hvad gør jeg, hvis mit kursus er aflyst?

Hvis dit kursus er aflyst, kan du søge udvalget om at overflytte dit legat til et andet relevant kursus på efteruddannelse@visueltforum.dk.

Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil ændre mit kursus?

Du kan ikke ændre dit tildelte legat til et andet kursus, men du kan annullere din ansøgning og søge på ny i næste runde.

Kan jeg ændre fordelingen af mit legat, fx bruge kursuslegat til transport?

Nej, du kan ikke fordele kursus- og materialelegat til transport eller omvendt.

Er mit anslåede budget til transport og logi bindende?

Nej, du kan godt justere i de tildelte midler, så du fx bruger færre penge på transport og flere på logi. Du kan dog ikke få tildelt yderligere. Vi opfordrer alle til at vælge billig overnatning.

Hvis du ikke har kunnet finde svar på dit spørgsmål, anbefaler vi dig at søge om støtte. Udvalget har ikke mulighed for at besvare spørgsmål.

Fandt du den information du søgte

Dette er ikke en kontaktformular, men feedback til indholdet på siden.
Søger du svar på et konkret spørgsmål? Ring til DJ på tlf. 3342 8000 eller skriv til dj@journalistforbundet.dk