Tendenser, der former medie- og kommunikationsbranchen
Ekspertgruppen for Fagenes Fremtid har peget på 11 tendenser, der i særlig grad påvirker medie- og kommunikationsbranchens faggrupper i fremtiden.
Rasmus Degnbol Projektleder på Fagenes Fremtid, Søren Schultz Jørgensen, præsenterer de grundlæggende tendenser.
De 11 tendenser, der præsenteres her, er efter ekspertgruppens vurdering de hovedstrømninger, som gør sig gældende for morgendagens kommunikatører, visuelle formidlere og journalister.
Se de 11 tendenser i kort form herunder eller læs den fulde rapport om tendenser (PDF).
1. Teknologiens forandringshastighed
En teknologisk forandringshastighed, der tvinger kommunikations- og medieprofessionelle til konstant at tilegne sig nye redskaber at researche, formidle og distribuere gennem.
2. Informationsoverload
Et overload af information, som gør det stadig sværere at trænge igennem med budskaber og information, og som kræver stadig mere præcis og relevant formidling.
3. Mindre behov for mellemled
En svækkelse af mellemleddet i kommunikationen i samfundet, hvilket udvider borgeres og organisationers muligheder for at kommunikere direkte med hinanden uden om de traditionelle mediers mellemkomst og indblanding.
4. Sammensmeltning af formater
En sammensmeltning af lyd, billeder og tekst, hvilket betyder, at medie- og kommunikationsprofessionelle i fremtiden skal kunne beherske og skifte mellem forskellige formater og formidlingsformer.
5. Automatisering af arbejdsfunktioner
En automatisering af en lang række arbejdsfunktioner i medie- og kommunikationsbranchen, hvilket betyder overflødiggørelse af bestemte jobtyper og udvikling af helt nye.
6. De store teknologivirksomheders dominans
En dominans af store udenlandske teknologivirksomheder, hvilket indskrænker ikke mindst nyhedsmediernes kommercielle muligheder og handlefrihed.
7. Dataficering af kommunikationsstrømme
En dataficering af kommunikationsstrømmene i samfundet, hvilket øger mulighederne for – og kravene til – at målrette og måle formidlingen af nyheder og budskaber.
8. Større krav til personalisering af formidling
En nicheficering af kommunikationen i samfundet, hvilket vil kræve stadig større præcision og personalisering af al professionel formidling, der skal være relevant for borgerne.
9. Genre- og brancheglidning
En genre- og brancheglidning, som betyder, at skellene mellem journalistik, reklame og professionel kommunikation kommer under pres og måske udviskes.
10. Atomisering af arbejdsmarkedet
En atomisering af arbejdsmarkedet, hvilket betyder, at stadig flere medie- og kommunikationsprofessionelle vil blive freelancere, selvstændige eller midlertidigt beskæftiget.
11. Tillidskrise
En tillidskrise, som rammer samfundets toneangivende aktører, og som gør troværdighed til et bærende krav for alle medie- og kommunikationsprofessionelle.