Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Tekstforslag til overdragelse af ophavsrettigheder

Her kan du finde tekstforslag til rettighedsoverdragelser, som du kan anvende. DJ har lavet tekstforslag til både redaktionelt arbejde, TV-produktion og kommunikation.

Den bedste dokumentation for en aftale er en skriftlig kontrakt, som du og din kunde underskriver.

Hvis det skal gå stærkt, kan du alternativt sende en e-mail, hvor du beder kunden bekræfte omfanget af overdragelsen af ophavsrettighederne, fx sammen med prisen. Du kan også have faste salg- og leveringsbetingelser, hvor omfanget af overdragelsen af ophavsrettigheder er fastslået.

Branchebestemte tekstforslag

Tekstforslagene er fordelt på tre brancher. Du bør derfor tage udgangspunkt i det tekstforslag, som bedst karakteriserer din kunde. Du kan muligvis også få inspiration fra tekstforslagene fra de andre brancher: Redaktionelt arbejde, TV-produktion og Kommunikation og reklame

    Skriftlige kontrakter

    Skriftlig kontrakt - redaktionelt arbejde

    Skriftlig kontrakt type A

    Leverer du til redaktionelt brug, vil din kunde oftest interessere sig for omfanget af overdragelse af ophavsrettigheder. Når du forhandler, kan det derfor være godt at have flere mulige alternativer. Hvis du har brug for et tekstforslag til en typisk skriftlig kontrakt, får du formentlig bedst inspiration i type A.

    Hent Skriftlig kontrakt – redaktionelt type A

    Skriftlig kontrakt type B

    Hvis du har en kunde, der gerne vil have en fast pris på nogle udnyttelsesformer, som kunden ikke allerede på aftaletidspunktet er sikker på at skulle anvende, kan type B være en god hjælp.

    Hent Skriftlig kontrakt - redaktionelt type B

    Skriftlig kontrakt type C

    I type C er et tekstforslag, hvor en række vigtige elementer er pillet ud for at gøre aftalen så simpel som muligt. DJ anbefaler, at du kun anvender dette tekstforslag i løbende aftaleforhold med kunder, hvor du er 100 % sikker på, at I er enige om de øvrige forhold. Den kan også anvendes i tilfælde, hvor du ved, at kunden vil modsætte sig længere afsnit om rettigheder. I sådanne tilfælde vil tekstforslaget i type C være bedre end ingenting.

    Hent Skriftlig kontrakt - redaktionelt type C

    Skriftlig kontrakt - TV-produktion

    I TV-produktionsmiljøet er der mange korte jobs. Det er dog alligevel vigtigt, at du får en skriftlig aftale om overdragelse af ophavsrettigheder. Det kan have direkte økonomisk betydning for dig, når DJ fordeler rettighedsmidler. Her er det nemlig et krav, at du kan dokumentere, at du har bevaret dine rettigheder, fx gennem et Copydan-forbehold. DJ anbefaler forskellige Copydan-forbehold, afhængigt af selskabet. DJ kan rådgive dig om ordlyden af dit Copydan-forbehold.

    Hent Skriftlig kontrakt - TV-produktion

    Skriftlig kontrakt - Kommunikation og reklame

    I kommunikations- og reklamebranchen har ophavsrettigheder traditionelt ikke fyldt så meget. Derfor kan en skriftlig kontrakt også have det formål, at kunden bliver klar over, at dit materiale er ophavsretligt beskyttet.

    Hent Skriftlig kontrakt – kommunikation og reklame

    Rettigheder er ikke alt!

    Når du har fundet og tilpasset dit tekstforslag, kan du bygge videre på aftalerne med øvrige vilkår som

    • Beskrivelse af aftalen – hvad skal du levere?
    • Pris/løn
    • Arbejdstid og deadline
    • Versionering
    • Øvrige udlæg
    • Møder
    • Brud på aftalen
    • Kundens forpligtelser
    • Udlæg
    Fandt du den information du søgte
    Tilføj email hvis du ønsker svar retur.