Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Native Avertising: Visuelle gøgeæg?

For flere store danske medier har native advertising udviklet sig til en populær forretningsmodel, og mængden af native-annoncer vokser støt.
Hvordan udfordrer det grænsen mellem kommerciel og journalistik i valg af billeder, rubrikker og tekst?

Boersen annonce

Kasper Kristoffersen

Stine Bjerre Herdel
Uddannet journalist og har i mange år arbejdet med journalistik, indholdskoncepter og medieudvikling. De seneste år har hun været ansat på Børsen som kreativ chef og forretningsudvikler. Her har hun stået bag opbygningen af Børsens inhouse bureau, Børsen Creative, der laver native advertising for Børsens annoncører, samt en lang række andre kommercielle indholdsopgaver. 

Myter, facts og fremtid 
Om krydsfeltet mellem det redaktionelle og det kommercielle.

Native advertising som annonceformat har givet anledning til mange diskussioner de senere år, siden formatet for alvor rykkede ind på den danske mediescene. I dag bruger en lang række store danske medier formatet som en populær forretningsmodel, og mængden af native-annoncer vokser støt. Diskussionen om, hvad native advertising er, og om hvorvidt det kan og bør eksistere side om side med journalistikken diskuteres dog stadig.
Og virker det overhovedet efter hensigten – og i så fald hvordan?

I 2019 udgav Børsen to undersøgelser af native advertising, en befolkningsundersøgelse og et hjernestudie udført af henholdsvis Wilke og Neurons. De to studier giver værdifulde og strategisk anvendelige indsigter i native advertising i nyhedsmedier og gør blandt andet op med en række myter omkring native advertising. Ikke mindst giver undersøgelserne et kraftigt fingerpeg om, hvad der skal til, hvis medier og annoncører i samarbejde skal gøre, hvis native advertising som forretningsmodel skal kunne fungere.