Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Stress

Stresset? Du er ikke alene. Bliv klogere på, hvad stress er, og hvordan du kan blive hjulpet.

Flere i medie- og kommunikationsbranchen oplever et stort pres på arbejdspladsen. Ofte, fordi der er ubalance mellem egne forventninger, arbejdsopgaverne og de ressourcer, der er til rådighed til at løse dem.

Hvis du har levet med et stort pres i gennem længere tid, kan du få symptomer på stress. Stress er ikke en sygdom – det er en tilstand og kroppens naturlige reaktion på en overbelastning. Men begynder du at få symptomer på stress, skal du tage dem alvorligt og få hjælp – husk, at det er, når du har mindst tid til det – at du har mest brug for at tage dig af dig selv.

Kontakt din læge for at få en autoriseret vurdering af din situation. Lægen kan hjælpe dig med at få afdækket din stresstilstand, vurdere om du har behov for en sygemelding og finde den rette behandling for lige netop dig. Det kan fx være psykologhjælp, medicin eller en kombination.

Kend symptomerne på stress

Er du ved at miste overblikket og har du svært ved at koncentrere dig?

Er du mentalt fraværende og glemmer du ting? Sover du dårligt om natten og føler du dig energiforladt? Så kan det være tegn på, at du er stresset og derfor er noget, du skal tage alvorligt. 

Varer reaktionen ved, kan det føre til alvorlige helbredsmæssige problemer som depression, migræne og forhøjet blodtryk. Det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på faresignalerne, så du kan forsvare dig selv mod stress.

Stress kommer til udtryk på de symptomer, der følger med. Symptomerne er kroppens reaktion på en belastning og kan opstå, hvis du står over for en udfordring, du ikke kan håndtere. Det kan være en vedvarende hård arbejdsbyrde, et hektisk arbejdsmiljø eller dårlig ledelse. Måden du reagerer på de forskelligartede udfordringer, er afgørende for, hvorvidt du føler dig stresset eller ej. Det kan med andre ord være forskelligt, hvordan du og din kollega oplever stress.

Jo bedre du kender dine egne symptomer, jo bedre chancer har du for at undgå, at stressen tager over og får negative konsekvenser for både dig selv og dine omgivelser. Der findes et væld af symptomer, men her er en liste over de typiske, som du skal være opmærksom på:  

  • Du mangler handlekraft.
  • Du har svært ved at prioritere.
  • Du er træt og udbrændt.
  • Du oplever indre uro i kroppen.
  • Du er fraværende og glemmer ting.
  • Du har svært ved at sove om natten.
  • Du mangler selvtillid.
  • Du er oftere syg.

Kender du din krops reaktion på stress og årsagerne dertil, kan du selv være med til at forebygge den. Det er langt bedre end at behandle den.

Er du i tvivl om, hvorvidt du har stress, så få et fingerpeg om din situation med vores stresstest. Resultatet er vejledende. Hvis testen antyder, at du har stress, anbefaler vi, at du tager kontakt til egen læge og får en autoriseret vurdering. Vi hjælper dig gerne, hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Testen er udarbejdet af Danmarks førende stressforsker Bo Netterstrøm.

 

Kend årsagerne til stress

For at undgå stress er det vigtigt, at du er opmærksom på, hvad det er, der udløser din stress, så du kan reagere i tide og holde stressen nede. Oftest relateres stress til arbejdslivet:

  • Stor arbejdsbyrde
  • Skiftende arbejdstider
  • Uklare arbejdsopgaver
  • Dårligt arbejdsmiljø
  • At være på 24/7
  • Ringe kollegial støtte
  • Dårlig ledelse 
  • Store forventninger til egen formåen.

Et passende arbejdstempo, god trivsel og arbejdsglæde på dit arbejde er en forudsætning for, at du undgår stress. Trives du på dit arbejde, er du bedre rustet til at forebygge stress i din dagligdag.

Har du derimod mistet glæden ved at gå på arbejde, trives du dårligt med dine arbejdsopgaver og føler du dig stresset, er det på tide, at du ændrer din situation - og får arbejdsglæden tilbage. Det kan vi hjælpe dig med. Vi tilbyder individuelle samtaler, hvor vi sammen danner et overblik over din situation, afdækker de årsager, der udløser din stress, og finder ud af, hvilken hjælp du særligt har behov for. 

Stress i medie- og kommunikationsbranchen

  1.   I medie- og kommunikationsbranchen er der øget risiko for stress, fordi arbejdsmiljøet er præget af højt tempo, meget arbejde, mindre grad af indflydelse og for lidt feedback.
  2. Stress i medie- og kommunikationsbranchen rammer ofte ansvarlige, ambitiøse og empatiske medarbejdere. Dem, der ikke er bange for at tage fra, men har svært ved at sige fra.
  3. Medie- og kommunikationsmedarbejdere er præget af stor robusthed, stort engagement og stor ansvarlighed. Men det, der begejstrer, kan også belaste.
  4.   En jord- og betonarbejder skal slappe af i kroppen, når han har fri. Som medie- og kommunikationsmedarbejder bør du slappe af i hovedet og bruge kroppen, når du har fri.
  5.   At være online på sociale medier i fritiden kan være lige så belastende, som at være på arbejde. Du kommunikerer, præsterer og slider på samme dele af hjernen, som når du arbejder. 
  6.   Det tager typisk lige så lang tid at komme på benene igen, som det tager at blive slidt ned.
  7.   Det er ikke en skam at få stress – men det er en skam ikke at gøre noget ved det. Kontakt DJ med det samme, når du mærker symptomerne på stress.

Hvordan kan DJ hjælpe dig?

DJ har en række tilbud til dig, der måske allerede er ramt af stress, til dig der vil undgå at blive stresset og til dig der ønsker at gøre en indsats for at øge trivslen og arbejdsglæden på din arbejdsplads. 

Har du stress-symptomer? Eller kender du en, der har? Så kontakt DJ og bed om stress-/trivselssamtale. Det er en del af dit medlemskab.

Konsulenter i DJ har tavshedspligt. Vi forstår din branche og har redskaberne til at hjælpe. Vi kan typisk tilbyde 1-3 trivselssamtaler.

Samtalerne kan bl.a. indeholde:

  • Hjælp til at forstå din situation, så du bedre kan navigere i en udfordrende periode i dit liv.
  • Vejledning til din sygemelding, vi gør dig opmærksom på de regler, muligheder, rettigheder og pligter, du og din arbejdsgiver har.
  • Hjælp til at komme tilbage til arbejdet igen. Det er vigtigt, at din arbejdssituation bliver taget op til revision og at du afstemmer dine forventninger til dit arbejde, hvad enten du starter nyt arbejde eller vender tilbage til dit nuværende.

Book en trivselssamtale eller send mail tildjkt@journalistforbundet.dk.

 

Besøg på arbejdspladsen

Hvis I er flere på arbejdspladsen, der oplever problemer med stress, trivsel eller konflikter, kan vi også tilbyde et besøg på jeres arbejdsplads, hvor vi hjælper jer på vej med at håndtere udfordringerne. Kontakt DJ's konsulenter på 33 42 80 00 eller djkt@journalistforbundet.dk

Psykologhjælp

Som medlem af DJ kan du søge om psykologhjælp, hvis du oplever konflikter, stress eller trivselsproblemer i dit arbejdsliv eller som ledig.

Hvem kan få tilskud til psykologhjælp?

Psykologhjælp ydes til medlemmer, som ikke kan få psykologhjælp fra andre instanser.

Hvis din arbejdsplads giver tilskud til psykologhjælp eller hvis du har mulighed for at få tilskud gennem en sundhedsforsikring eller kan få en henvisning til psykologhjælp fra egen læge, kan du ikke få tilskud fra DJ.

Hvis du er på en arbejdsplads, hvor der er en tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant er det en god ide at kontakte vedkommende for at høre, hvilke muligheder der er for tilskud til psykologhjælp.

Hvis du er elev eller studerende og er medlem af DJ, skal du, inden du henvender dig til os, have undersøgt mulighederne for tilskud til psykologbehandling hos din egen læge, din studievejleder, din praktikvejleder, din tillidsrepræsentant eller din arbejdsmiljørepræsentant på dit praktiksted. 

Der er også hjælp og gratis rådgivning hos Studenterrådgivningen i København, Odense, Aarhus og Aalborg. Læs mere på Studenterrådgivningens hjemmeside.

Psykologhjælp via DJ

Du visiteres til hjælpen gennem en samtale med en medarbejder i DJ. Visiteringen foregår gennem vores tilbud om trivselssamtaler. Du vil altså i første omgang blive tilbudt trivselssamtaler med en medarbejder i DJ.

Du kan få samtaler med en psykolog hos Dansk Krisekorps, som har kvalificerede psykologer i hele landet.

Du skal give tilsagn om, at DJ må videregive dit navn og telefonnummer til Dansk Krisekorps.

Herefter vil du indenfor 2 dage blive kontaktet af en psykolog fra Dansk Krisekorps, så I kan lave en aftale.

Du kan få op til 5 samtaler hos Dansk Krisekorps.

Baggrundsfarve

Andreas Weiland

Jakob Carlsen

FÅ HJÆLP HVIS DU ER STRESSET

DJ har en række tilbud til dig, der er ramt af stress, dig der vil undgå at blive stresset og til dig der ønsker at øge trivslen på din arbejdsplads.

HVAD GØR DU, NÅR DU BLIVER SYG?

Er du i tvivl om dine rettigheder?

Læs om dine muligheder for at få hjælp og rådgivning ved sygdom - hvad enten du er i arbejde, ledig, eller hvis dit barn bliver sygt.