Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Stress

Stresset? Du er ikke alene. Bliv klogere på, hvad stress er og hvordan du kan blive hjulpet.

Flere i medie- og kommunikationsbranchen oplever et stort pres på arbejdspladsen. Ofte, fordi der er ubalance mellem egne forventninger, arbejdsopgaverne og de ressourcer, der er til rådighed til at løse dem. Hvis du har levet med et stor pres i gennem længere tid, kan du få symptomer på stress. Stress er ikke en sygdom – det er en tilstand og kroppens naturlige reaktion på en overbelastning. Men begynder du at få symptomer på stress, skal du tage dem alvorligt og få hjælp – husk at det er når du har mindst tid til det – at du har mest brug for at tage dig af dig selv!

Læs om hvilke faresignaler du skal være opmærksom på, få råd til, hvad du kan gøre, hvis du føler dig stresset, og få indblik i, hvordan vi kan hjælpe dig igennem din situation. 

Kend symptomerne på stress

Er du ved at miste overblikket, og har du svært ved at koncentrere dig? Er du mentalt fraværende, og glemmer du ting? Sover du dårligt om natten, og føler du dig energiforladt? Så kan det være tegn på, at du er stresset, og at det derfor er noget, du skal tage alvorligt. 

Varer reaktionen ved, kan det føre til alvorlige helbredsmæssige problemer som depression, migræne og forhøjet blodtryk. Det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på faresignalerne, så du kan forsvare dig selv mod stress.

Stress kommer til udtryk på de symptomer, der følger med. Symptomerne er kroppens reaktion på en belastning og kan opstå, hvis du står over for en udfordring, du ikke kan håndtere. Det kan være en vedvarende hård arbejdsbyrde, et hektisk arbejdsmiljø eller dårlig ledelse. Måden, du reagerer på de forskelligartede udfordringer på, er afgørende for, hvorvidt du føler dig stresset eller ej. Det kan med andre ord være forskelligt, hvordan du og din kollega oplever stress.

Jo bedre du kender dine egne symptomer, jo bedre chancer har du for at undgå, at stressen tager over og får negative konsekvenser for både dig selv og dine omgivelser. Der findes et væld af symptomer, men her er en liste over de typiske, som du skal være opmærksom på:

  • Du mangler handlekraft.
  • Du har svært ved at prioritere.
  • Du er træt og udbrændt.
  • Du oplever indre uro i kroppen.
  • Du er fraværende og glemmer ting.
  • Du har svært ved at sove om natten.
  • Du mangler selvtillid.
  • Du er oftere syg.

Kender du din krops reaktion på stress og årsagerne dertil, kan du selv være med til at forebygge den - det er langt bedre end at behandle den.

Læs mere om symptomerne på stress hos Videncenter for Arbejdsmiljø

Kend årsagerne til stress

For at undgå stress er det vigtigt, at du er opmærksom på, hvad det er, der udløser din stress, så du kan reagere i tide og holde stressen nede. Oftest relateres stress til arbejdslivet:

  • Stor arbejdsbyrde
  • Skiftende arbejdstider
  • Uklare arbejdsopgaver
  • Dårligt arbejdsmiljø
  • At være på 24/7
  • Ringe kollegial støtte
  • Dårlig ledelse 
  • Store forventninger til egen formåen.

Et passende arbejdstempo, god trivsel og arbejdsglæde på dit arbejde er en forudsætning for, at du undgår stress. Trives du på dit arbejde, er du bedre rustet til at forebygge stress i din dagligdag. Har du derimod mistet glæden ved at gå på arbejde, trives du dårligt med dine arbejdsopgaver, og føler du dig stresset, er det på tide, at du ændrer din situation - og får arbejdsglæden tilbage. Det kan vi hjælpe dig med. Vi tilbyder individuelle samtaler, hvor vi sammen danner et overblik over din situation, afdækker de årsager, der udløser din stress, og finder ud af, hvilken hjælp du særligt har behov for. 

Stress i medie- og kommunikationsbranchen

  1. I medie- og kommunikationsbranchen er der øget risiko for stress, fordi arbejdsmiljøet er præget af højt tempo, meget arbejde, mindre grad af indflydelse og for lidt feedback.
  2. Stress i medie- og kommunikationsbranchen rammer ofte ansvarlige, ambitiøse og empatiske medarbejdere. Dem, der ikke er bange for at tage fra, men har svært ved at sige fra.
  3. Medie- og kommunikationsmedarbejdere er præget af stor robusthed, stort engagement og stor ansvarlighed. Men det, der begejstrer, kan også belaste.
  4. En jord- og betonarbejder skal slappe af i kroppen, når han har fri. Som medie- og kommunikationsmedarbejder bør du slappe af i hovedet og bruge kroppen, når du har fri.
  5. At være online på sociale medier i fritiden kan være lige så belastende som at være på arbejde – du kommunikerer, præsterer og slider på samme dele af hjernen, som når du arbejder. 
  6. Det tager typisk lige så lang tid at komme på benene igen, som det tager at blive slidt ned.
  7. Det er ikke en skam at få stress – men det er en skam ikke at gøre noget ved det. Ring til DJ på 33 42 80 00 med det samme, når du mærker symptomerne på stress.

Hvordan kan DJ hjælpe dig?

DJ har en række tilbud til dig der måske allerede er ramt af stress, til dig der vil undgå at blive stresset og til dig der ønsker at gøre en indsats for at øge trivslen og arbejdsglæden på din arbejdsplads. 

Har du stress-symptomer? Eller kender du en, der har? Så ring til DJ på 3342 8000, og bed om stressrådgivning. Det er en del af dit medlemskab.

Stressrådgivere i DJ har tavshedspligt, vi forstår din branche og har redskaberne til at hjælpe.

Vi rådgiver dig typisk med 3 samtaler, enten på telefon eller til møde:

  1. samtale: Førstehjælpssamtalen. Vi taler om, hvad der har ramt dig, hvad du selv kan gøre her og nu, og hvordan vi kan hjælpe dig videre.
  2. samtale: Midtvejssamtalen. Måske når du til sygefraværssamtaler på arbejdet. Vi hjælper dig med at finde ud af sygefraværssamtaler og regler. Og at navigere mellem ret og pligt overfor arbejdsplads og kommune.
  3. samtale: Tilbage til arbejdet igen. Hvornår er du klar? Hvordan kommer du godt tilbage til arbejdslivet igen? Og skal du måske skifte arbejdsplads?

Du kan også tilmelde dig kurser i at passe på dig selv og du kan få en konsulent ud på din arbejdsplads og holde oplæg om hvordan I på arbejdspladsen forebygger og håndterer stress. Ring på 33 42 80 00 og hør hvordan.

Stresstest

Er du i tvivl om, hvorvidt du har stress, så få et fingerpeg om din situation med vores stresstest. Resultatet er vejledende. Hvis testen antyder, at du har stress, anbefaler vi, at du tager kontakt til egen læge og får en autoriseret vurdering. Vi hjælper dig gerne, hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Testen er udarbejdet af Danmarks førende stressforsker Bo Netterstrøm.

Prøv stresstesten (pdf)

Læs også: Tilskud til psykologhjælp

Fandt du den information du søgte