Søg de rigtige job
En afgørende betingelse for at få succes med din jobsøgning er, at du får matchet dine kompetencer og jobønsker med det job, du søger. DJ guider dig til at finde og søge de job, du vil blive glad for — og som er realistiske for dig at få.
Lav hellere få, men gode ansøgninger på de rette opslag
Den effektive jobsøgning handler ikke om at sende en masse ansøgninger afsted til stillinger, du enten ikke vil have, eller som du reelt ikke har en chance for at få. Det fører blot til ineffektive ansøgninger og for mange nedslående og unødvendige afslag.
Kun de færreste formår at skrive mere end én gennemresearchet, fokuseret og gennemarbejdet jobansøgning om ugen. Det er vigtigere at tænke kvalitet end kvantitet, og derfor skal du sørge for at reagere på det helt rette opslag, som passer til dig, dine kompetencer og din profil.
Du kan mere, end du vil
Tænk i præferencer og kompetencer, og hold disse adskilt. Oftest vil dine kompetencer være langt flere og bredere end dine præferencer for arbejdsopgaver.
For at blive kaldt til samtale på en stilling, skal arbejdsgiveren være tryg ved, at du både har tilstrækkeligt med kompetencer til at udfylde rollen, og at du samtidig vil blive glad for jobbet og ikke smutter, når noget mere spændende dukker op.
Hvis du fx som erfaren søger et begynderjob, vil arbejdsgiveren kunne se, at du er tilstrækkeligt kompetent, men ikke være overbevist om, at du rent faktisk ønsker jobbet på lang sigt. Du vil muligvis blive sorteret fra som overkvalificeret, selvom problemet bunder i undermotivation. Tænk derfor over, om stillingen er henvendt til en nyuddannet eller forholdsvis ny på arbejdsmarkedet, eller om det er henvendt til en mere erfaren ansøger.
Hvilken rolle passer til dig?
Når du tænker præferencer, så tænk mest på, hvilken rolle du gerne vil have på din arbejdsplads.
- Skal du arbejde selvstændigt eller være en del af et integreret team?
- Skal du løse driftsopgaver eller udviklingsopgaver - eller helst lidt af begge dele?
- Skal du have få store eller mange små opgaver?
- Skal du være i kontakt med mange mennesker, eller skal du have få tætte kontakter til andre?
- Skal du have ansvar for opgaver og medarbejdere — eller foretrækker du mindre ansvar?
Hvad kan du, der er værdifuldt for dem?
Når du tænker kompetencer, så forhold dig hele tiden til dine konkurrenter. Hvis du forestiller dig, at dine konkurrenter har samme uddannelse, må du finde andre kompetenceparametre at markedsføre dig på. Hvad er de tre ting, du kan, som er særligt værdifulde for netop denne arbejdsgiver, som alle andre ikke også kan?