Sociale medier og markedsføring
Mange medlemmer af DJ bruger med god grund sociale medier til at markedsføre sig selv eller sin arbejdsgiver. Men der gælder særlige regler for markedsføring på sociale medier. Læs her, før du kaster dig ud i markedsføring på de sociale medier.
Må jeg bruge sociale medier til at fremme min virksomheds kommercielle budskaber?
Ja, men husk, at en række regler, som gælder for e-mails og spam, også finder anvendelse i forhold til brug på sociale medier.
Forbrugerombudsmanden skelner i den forbindelse mellem på den ene side beskeder skrevet på en anden brugers personlige profil eller indbakke og på den anden side beskeder opslået på din egen profil, som derved når andre brugere gennem deres nyhedsfeed.
Profil og indbakke
Det betyder, at de, som får push’et dit budskab ud til deres personlige profil eller indbakke, skal have givet samtykke til det. Samtykket skal være både aktivt, frivilligt, udtrykkeligt, konkretiseret og informeret. Det vil derfor ikke kunne anses som et samtykke, hvis en bruger enten bare følger eller har ’liket’ din virksomheds sociale profiler – eller hvis samtykket er indhentet via nogle standardvilkår.
Dem, der har samtykket, skal have nem adgang til at tilbagekalde deres samtykke.
Hvis du ikke har et samtykke, må du ikke sende direkte beskeder til Facebookbrugeres indbakke eller skrive beskeder på deres personlige profiler. På samme måde må du heller ikke opfordre eller tilskynde – gennem eksempelvis konkurrencer eller tilbud – din virksomheds følgere til at dele et budskab, hvis delingen medfører, at dine følgeres venner får dit budskab ind på deres personlige profil eller i deres indbakke.
Du må altså ikke opfordre eller tilskynde brugere til at:
- Opslå budskaber på andres profiler
- Skrive til andre brugeres indbakker
- "Tagge" deres venner på billeder eller i opdateringer
- Invitere venner til applikationer
Nyhedsfeed
Nyhedsfeed'et er typisk de sociale mediers forside, som samler nyheder og opdateringer fra alle de venner og sider, du følger, samt andre kilder, der kan have interesse for dig.
Du må gerne lave statusopdateringer med kommercielle budskaber, som så viser sig i nyhedsfeed’et hos de personer, som følger din virksomhed.
Du må også gerne tilskynde eller opfordre din virksomheds følgere til at dele eller synes godt om et budskab på deres egne personlige profiler at få spredt dit budskab via dine følgere til andre brugere, så længe delingen eller liket kun medfører, at dine følgeres venner får dit budskab ind i deres nyhedsfeed. I disse tilfælde skal dine følgeres venner dog have mulighed for at frabede sig fremtidige henvendelser fra din virksomhed. Denne funktionalitet er der på flere sociale medier.
Annoncering
Du kan også ligesom på andre hjemmesider købe dig annonceplads, hvis du gerne vil ud til brugere, som du ikke allerede er i kontakt med, eller bruge de muligheder, det sociale medie stiller til rådighed for betalte, målrettede opslag i nyhedsfeed.
Husk også at sætte dig ind i de dele af vilkårene for det pågældende sociale medie, som vedrører markedsføring.
Du kan læse mere om ovennævnte regler i Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføring og sociale medier. Vær opmærksom på, at vejledningen er Forbrugerombudsmandens fortolkning af markedsføringslovens regler. Forbrugerombudsmandens holdning på dette område er endnu ikke blevet prøvet ved en domstol.
Må jeg bruge min personlige profil til at markedsføre mig som freelancer eller selvstændig?
Du bør være opmærksom på, at du hurtigt vil blive anset som erhvervsdrivende. I så fald bliver du omfattet af markedsføringsloven.
Hvis du markedsfører din virksomhed ved at skrive på andres personlige profiler eller sende beskeder til deres indbakke, vil det formentlig være i strid med markedsføringslovens regler om spam. Disse venner har nemlig ikke accepteret at få ’pushet’ kommercielle budskaber fra din virksomhed, da de oprindeligt blev venner med dig som privatperson.
Hvis du så skriver kommercielle budskaber på din profil, vil det – afhængigt af dine venners indstillinger – komme op i deres nyhedsfeed. I så fald skal vennerne have en nem adgang til at frabede sig beskederne. Det er antageligt tilstrækkeligt, at dine venner har mulighed for at afbryde forbindelsen, fx Facebook-venskabet, eller blokere for at se dine opdateringer.
Vær opmærksom på, at de enkelte sociale medier ofte har regler, som gælder vedrørende kommercielt brug af personlige profiler.
Må jeg på min hjemmeside el. lign bruge et billede fra et socialt medie af fx en kendt, der bruger et af min virksomheds produkter?
Nej, det må du ikke, medmindre du kan få den afbildedes persons samtykke.
Hvis din virksomhed deler billedet, bruger virksomheden billedet kommercielt. Du må ikke bruge personbilleder kommercielt uden samtykke fra den afbillede.
Det kunne tænkes, at den afbildede person selv har lagt billedet på sin sin sociale medie-profil og samtidig ’tagget’ din virksomhed. I så fald kan det ikke udelukkes, at personens ’tagging’ kan anses som et samtykke til kommerciel brug af netop det billede. Samtykket kan dog næppe udstrækkes til at gælde anvendelse uden for de rammer og muligheder, som det givne sociale medier giver, fx likes eller deling.
Jeg er ansat i en interesseorganisation. Må vi henvende os direkte til potentielle medlemmer?
Ja. Almennyttige foreningers og interesseorganisationers hvervning af medlemmer og politiske aktiviteter er ikke omfattet af markedsføringsloven. Du kan derfor som udgangspunkt henvende dig direkte til personer på de sociale medier – både direkte til deres indbakke og ved at skrive på deres væg – for at hverve dem som medlemmer eller for at gøre opmærksom på foreningens politiske budskaber.
Hvis foreningen har erhvervsmæssige aktiviteter, fx kursusvirksomhed, medlemsrejser, butikker, vil markedsføringen af disse aktiviteter være underlagt samme regler som virksomheders markedsføring.
Jeg arbejder i det offentlige. Hvordan må vi bruge sociale medier i vores markedsføring?
Det afhænger af, hvilket budskab du ønsker at kommunikere.
Du vil være omfattet af de samme regler, hvis du kommunikerer om ”varer og tjenester, som udbydes på markedet”.
Hvis du kommunikerer om andet end det, vil du ikke være underlagt de samme regler som kommercielle virksomheder.