Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Sådan kommer du godt i gang efter ferien

I medie- og kommunikationsbranchen er den vigtigste ”muskel” din hjerne. Så hver gang du i din ferie er på sociale medier, læser avise, ser tv, hører radio osv, trækker du på de samme nervebaner, som du gør, når du er på arbejde. Det er derfor ekstremt vigtigt, at du er opmærksom på at give din hjerne ferie, når du holder ferie. Altså at du er kritisk med dit forbrug/misbrug af sociale medier, arbejdsmail og mobilen i ferien.

En hjernevenlig ferie er i stedet en, hvor du har været sammen med mennesker du holder af, og som du kan være sammen med uden at føle, at du skal præstere og anstrenge dig for at kommunikere med.

Hvis du har glemt dit password til din pc og ikke kan få geninstalleret din arbejdsmail på mobilen, ja så har du holdt en rigtig god ferie!

Når du så skal tilbage på arbejdet igen, så husk, at hjernen lige skal i omdrejninger igen. Det er lidt som benmusklerne – de skal også genoptrænes til cykelturen efter 3 uger ved poolen.

Her er 5 råd til en blid start efter ferien:

  • Hvis det er muligt, så start en onsdag eller torsdag. Så er der ikke så længe til, at du kan hvile din hjerne igen og få sovet lidt længere. Vi har ofte fået lavet lidt om på døgnrytmerne i ferien, så det kan være hårdt at vænne sig til vækkeur og stram tidsplan. Og lige så svært at komme i seng om aftenen med lyse og lune sommeraftener (og ungerne har måske stadig ferie?).
  • Hold den første dag fri for møder, og giv dig tid til at få snakket ferie med dine kolleger. Det skaber gode relationer og giver gode tips til de næste ferier at få hørt om dine kollegers ferier. Inviter evt. til fælles morgenmad, når alle er tilbage, så kan I slå mange fluer med et smæk!
  • Start med de nemme og sjove opgaver. Det giver god kemi i hjernen og lykkefølelse at gøre noget, man synes, er sjovt og som lykkes.
  • Brug de sidste dage på ferien eller første dage på arbejde på at lægge planer for næste ferie. Forlæng også feriefornemmelsen ved at gøre noget andet, end det I plejer derhjemme. Lav maden over bål eller tag aftensmaden med ud i en park i stedet for at spise hjemme. Leg turister i jeres egen by eller område og vær lige så nysgerrige, som I var, da I var på ferie sammen. Men lav ikke vægtil-væg aftaler, når du har fri – accepter at du er i genoptræning.
  • Lad være med at lave lange dage for at forsøge at indhente det forsømte: du er formentlig bagud, men du risikerer at brænde feriefornemmelsen af i løbet af den første uge, hvis du forsøger at indhente alt det forsømte, du ikke nåede før ferien, allerede i den første uge.

Og har du brugt ferien på at overveje, om du er i den rigtige arbejdssituation, kan du altid booke en karrieresamtale hos DJ og få sparring på dine tanker. Du kan også spare med andre som dig gennem DJ's faglige netværk. Her kan du dele din viden og erfaringer i præcis det omfang, du har behov for og lyst til. Vi tager altid udgangspunkt i deltagernes konkrete udfordringer.

Lars Bech

BOOK EN KARRIERESAMTALE

DJ's medlemmer kan få en personlig karriereudviklingssamtale af 1 times varighed med fokus på sparring, rådgivning og coaching.

Jakob Carlsen

FÅ HJÆLP HVIS DU ER STRESSET

DJ har en række tilbud til dig, der er ramt af stress, dig der vil undgå at blive stresset og til dig der ønsker at øge trivslen på din arbejdsplads.

Jonathan Bjerg Møller

MÅLRETTEDE ARRANGEMENTER

Mød andre som dig, videndel og socialiser i præcis det omfang, du har behov for og lyst til. DJ's faglige netværk er funderet i netop dit fag.