Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Researchfasen

For at kunne skrive den bedste ansøgning skal du vægte din arbejdsindsats på rette vis. Hvis ikke du har brugt tid og kræfter på research, kan du bruge nok så mange ressourcer på at skrive ansøgningen, uden at det gør den særlig god.

En god tommelfingerregel er, at du skal bruge 80 % af den tid og de kræfter, du har til rådighed, på at researche på den stilling og den arbejdsplads, du har tænkt dig at søge. Det skal give dig de oplysninger, du har behov for, for at kunne skrive en moderne, effektiv jobansøgning. Det bruger du så de sidste 20 % af din tid og dine kræfter på.

Hvad skal du undersøge?

Start på nettet. Tjek hjemmeside, sociale medier, lav Googlesøgninger, brug Infomedia.

Virksomhedens historie og udvikling

Hvor kommer den fra? Hvilken udvikling har den gennemgået? Er den vokset? Blevet mindre? Har den skiftet fokus? Og hvor vil den gerne hen de næste par år?

Økonomi

Der er stor forskel på at blive ansat i en virksomhed, hvor man skal være med til at vende en synkende skude, og blive ansat i en virksomhed, hvor du skal være med til at bruge udviklingskroner på at gøre tingene endnu bedre. Prøv derfor at undersøge, hvordan bundlinjen har det hos dem. Tjek årsberetning.

Medieomtale

Find ud af, hvilken offentlig omtale de har fået de sidste seks måneder. De har læst alt, hvad der er skrevet om dem. Og det bør du selvfølgelig også — især hvis det er et PR-job, du søger.

Organisation

Hvordan har de valgt at blande kortene? Hvor stor er den afdeling eller redaktion, du skal være på? Og hvem bliver din nærmeste chef?

Kunder/ interessenter

Hvem er de sat i verden for? Og hvem skal du have fokus på i dit kommende job? Husk at lave den her analyse grundigt. Hvis du søger job på en avis, er det ikke kun læserne, der er vigtige. Annoncørerne er også vigtige. Og søger du et kommunikationsjob, så overvej grundigt, hvem der skal kommunikeres til — og måske også hvordan. Der er altid flere kunder og interessenter, end man lige først kan komme i tanke om. Og selvfølgelig er noget af det vigtigste at vise, at man har styr på dem.

Værdier/ visioner

En god ledetråd til at vide, hvordan virksomheden eller organisationen ser på sig selv, og hvor den gerne vil hen. Det kan være et godt værktøj til at tale dig ind i virksomhedens fremtid.

Produkter

Du skal have et godt overblik over, hvilke produkter de har på hylderne. En avis har også en hjemmeside. Det har en kommunikationsafdeling også - plus pressemeddelelser, nyhedsbreve, taler, kampagner etc.

Konkurrenter

Du bør altid have et godt overblik over, hvem de konkurrer med. De fleste virksomheder bruger en hel del energi på at holde øje med konkurrenter for at finde ud af, hvordan de selv klarer sig på markedet.

Den obligatoriske opringning

Når du har lavet din netresearch, er det tid til at ringe til arbejdspladsen. Det er ikke noget, du skal overveje at gøre. Du skal gøre det hver eneste gang.

Pointen er, at trods din netresearch mangler du stadig relevant information for at kunne skrive ansøgningen. 
Få stillet de spørgsmål, du er kommet på gennem din research. Fokuser på arbejdsopgaverne, deres planer for jobbet og historier, du har læst om dem.

Her er et bud på de spørgsmål, der giver dig information til din ansøgning:

  • Hvad er jeres næste store udfordring?
  • Hvad er jeres mål for det næste års tid?
  • Hvad er det for et team, man skal være en del af?
  • Hvad er I rigtig gode til i forvejen?
  • Hvad kunne I tænke jer at blive bedre til?
  • Hvad bliver prioriteringen mellem de arbejdsopgaver, I nævner i jobopslaget?
  • Med andre ord - hvad bruger I mest tid på? Hvad bruger I flest penge på? Er det det samme?
  • Hvem er jeres drømmeansøger?

Det er ikke meningen, at du skal sige dit navn så tydeligt, at de kan huske dig, og smile i telefonen, så de allerede ved samtalen har fået et godt indtryk af dig. De må gerne glemme dit navn, bare du får fingre i de rigtige informationer.

Undgå spørgsmål om, hvorvidt sådan en som dig har en mulighed for at få jobbet. Og lad ligeledes være med allerede nu at begynde at spørge om løn og arbejdstid og den slags. Det får du mulighed for senere.

Når du har ringet til dem og fået de oplysninger, der gør, at du præcis ved, hvad du skal skrive i din ansøgning, er du klar til at skrive en ansøgning og lave et CV.

Læs mellem linjerne

Når du kigger på jobopslag, er det vigtigt, at du analyserer opslagene rigtigt. Er jobbets indhold det, du har lyst til? Eller er du mest bare blevet forelsket i at arbejde for netop denne arbejdsplads? Og omvendt: er selve jobbet det helt perfekte, men på en arbejdsplads, der måske ikke matcher dine værdier? Kig bag om teksten. Hvad afslører opslaget, uden at det står skrevet direkte?

Forsøg at analysere dig frem til, hvilke mål, ønsker og motiver der mon ligger bag deres formuleringer. Hvad er det, de netop ikke har skrevet? Hvem forsøger de at skrive til, og hvordan kan du bruge det til at udfylde det mellem linjerne, som arbejdsgiveren ønsker?

Fandt du den information du søgte

Dette er ikke en kontaktformular, men feedback til indholdet på siden.
Søger du svar på et konkret spørgsmål? Ring til DJ på tlf. 3342 8000 eller skriv til dj@journalistforbundet.dk