Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Researchfasen

For at kunne skrive den bedste ansøgning skal du vægte din arbejdsindsats på rette vis. Hvis ikke du har brugt tid og kræfter på research, kan du bruge nok så mange ressourcer på at skrive ansøgningen, uden at det gør den særlig god.

Tommelfingerreglen er, at du skal bruge 80% af den tid og de kræfter, du har til rådighed, på at researche på den stilling og den arbejdsplads, du har tænkt dig at søge. Det skal give dig de oplysninger, du har behov for, for at kunne skrive en moderne, effektiv jobansøgning. Det bruger du så de sidste 20% af din tid og dine kræfter på.

Hvad skal du undersøge?

Start på nettet. Tjek hjemmeside, sociale medier, lav Googlesøgninger, brug Infomedia.

Virksomhedens historie og udvikling

Hvor kommer den fra? Hvilken udvikling har den gennemgået? Er den vokset? Blevet mindre? Har den skiftet fokus? Og hvor vil den gerne hen de næste par år?

Økonomi

Der er stor forskel på at blive ansat i en virksomhed, hvor man skal være med til at vende en synkende skude, og blive ansat i en virksomhed, hvor du skal være med til at bruge udviklingskroner på at gøre tingene endnu bedre. Prøv derfor at undersøge, hvordan bundlinjen har det hos dem. Tjek årsberetning.

Medieomtale

Find ud af, hvilken offentlig omtale de har fået de sidste seks måneder. De har læst alt, hvad der er skrevet om dem. Og det bør du selvfølgelig også – især hvis det er et PR-job, du søger.

Organisation

Hvordan har de valgt at blande kortene? Hvor stor er den afdeling/ redaktion, du skal være på? Og hvem bliver din nærmeste chef?

Kunder/ interessenter

Hvem er de sat i verden for? Og hvem skal du have fokus på i dit kommende job? Husk at lave den her analyse grundigt. Hvis du søger job på en avis, er det ikke kun læserne, der er vigtige. Annoncørerne er mindst lige så vigtige. Og søger du et kommunikationsjob, så overvej grundigt, hvem der skal kommunikeres til – og måske også hvordan. Der er altid flere kunder/ interessenter, end man lige først kan komme i tanke om. Og selvfølgelig er noget af det vigtigste at vise, at man har styr på dem.

Værdier/ visioner

Som regel tomme ord og hule tilkendegivelser. Men som regel også noget, der optager topledelsen en hel del. Så du bør også kende dem.

Produkter

Du skal have et godt overblik over, hvilke produkter de har på hylderne. En avis har også en hjemmeside. Det har en kommunikationsafdeling også - plus pressemeddelelser, nyhedsbreve, taler, kampagner etc.

Konkurrenter

Du bør altid have et godt overblik over, hvem de slås med. For det har de. De fleste virksomheder bruger en hel del energi på at holde øje med konkurrenter for at finde ud af, hvordan de selv klarer sig på markedet.

Ledelse

Endelig skal du vide, hvem der er alfahannen i den øverste stol. Og hvad han er for en.

Den obligatoriske opringning

Når du har lavet din netresearch, er det tid at ringe til arbejdspladsen. Det er ikke noget, du skal overveje at gøre. Du skal gøre det hver eneste gang.

Pointen er, at trods din netresearch mangler du stadig relevante informationer for at kunne skrive den relevante ansøgning. 
Kom af med de spørgsmål, du er kommet på gennem din research. Fokuser på arbejdsopgaverne, deres planer for jobbet og historier, du har læst om dem.

Her er et bud på de spørgsmål, der giver dig den bedste mulighed for, at du får den rigtige information med hjem til ansøgningsskrivningen:

  • Hvad er jeres næste store udfordring?
  • Hvad er jeres mål for det næste års tid?
  • Hvad er det for et hold, man skal være en del af?
  • Hvad er I rigtig gode til i forvejen?
  • Hvad kunne I tænke jer at blive bedre til?
  • Hvad bliver prioriteringen mellem de arbejdsopgaver, I nævner i jobopslaget?
  • Med andre ord - hvad bruger I mest tid på? Hvad bruger I flest penge på? Er det det samme?
  • Hvem er jeres drømmeansøger?

Det er ikke meningen, at du skal sige dit navn så tydeligt, at de kan huske dig, og smile i telefonen, så de allerede ved samtalen har fået et godt indtryk af dig. De må gerne glemme dit navn, bare du får fingre i de rigtige informationer.

Undgå spørgsmål om, hvorvidt sådan en som dig har en mulighed for at få jobbet. Og lad ligeledes være med allerede nu at begynde at spørge om løn og arbejdstid og den slags. Det får du mulighed for senere.

Når du har ringet til dem og fået de oplysninger, der gør, at du præcis ved, hvad du skal skrive i din ansøgning, er du klar til at skrive en ansøgning og lave et CV.

Læs mellem linjerne

Når du kigger på jobopslag, er det vigtigt, at du analyserer opslagene rigtigt. En stilling i Amnesty er ikke nødvendigvis fantastisk, og en stilling i Køge Kommune behøver ikke at være kedelig. Kig på, hvad det er for en rolle, der skal udfyldes. Kig bag om teksten. Hvad afslører opslaget, uden at det står skrevet direkte?

De er amatører

De fleste stillingsopslag er udarbejdet af amatører. Ikke forstået som uduelige personer, men som personer, der, mens de skriver opslaget, ikke er i gang med at gøre netop det, de er ansat til på deres arbejdsplads. Det betyder, at du ikke skal tage udgangspunkt i, at opslaget indeholder alle de relevante oplysninger, der skal til for at kunne skrive en relevant ansøgning. Du skal heller ikke tage udgangspunkt i, at de arbejdsopgaver, der nævnes, eller at de kompetencer, der efterspørges, nødvendigvis matcher den prioritering, der vil blive lagt vægt på, når der ansættes en medarbejder.

Samtidig skal du analysere på, hvor attraktiv denne stilling er hos de andre jobsøgere. Står der, at du skal have mindst fire års erfaring fra lignende stilling, skal du fx overveje, om dem med erfaringen overhovedet vil gå efter denne stilling.

Kort og godt skal du ikke tage det, der står i opslaget, for gode varer, men analysere dig frem til, hvilke mål, ønsker og motiver der mon ligger bag de formuleringer, der er blevet fældet ned. Hvad er det, de netop ikke har skrevet? Hvem tror de, at de skriver til? Hvordan vil teksten blive opfattet og forstået af andre jobsøgende læsere?

Fandt du den information du søgte
Tilføj email hvis du ønsker svar retur.

Lars Bech

BOOK EN KARRIERESAMTALE

DJ's medlemmer kan få en personlig karriereudviklingssamtale af 1 times varighed med fokus på sparring, rådgivning og coaching.

Rasmus Degnbol

MÅLRETTEDE ARRANGEMENTER

Få hjælp til kompetenceafklaring, der kan målrette dig og får gode råd til hvad der skal stå i en jobansøgning og CV og input til jobsamtalen.

Lisette Hedegaard

FIND LEDIGE JOBS

DJ annoncerer for en række ledige jobs hver måned.