Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Regler for sociale medier

Sociale medier er fantastiske, men de rummer også nogle problemstillinger og faldgruber som du som del af medie - og kommunikationsbranchen skal være opmærksom på.

Dansk Journalistforbund rådgiver om sociale medier juridisk, økonomisk og moralsk.

Mette Secher

 

 

Må jeg bruge et foto jeg har fundet på Facebook i min artikel? Kan jeg blive fyret for mine handlinger på sociale medier? Er det, jeg skriver på Twitter, underlagt de presseetiske regler? Må jeg markedsføre min virksomhed på sociale medier?

DJs medlemmer kommer ud for mange dilemmaer og problemstillinger, når de færdes på sociale medier – enten som en del af deres arbejde eller privat. Om man er journalist, kommunikatør, fotograf eller andet, så er der mange faldgruber og gråzoner, som er vigtige at kende, inden man risikerer at komme i klemme juridisk, økonomisk eller moralsk.

DJs jurister har samlet deres viden og rådgivning om medlemmernes brug af sociale medier på denne portal. Klik dig videre her på siden.

 

Jakob Carlsen

MEDIEJURA OG SOCIALE MEDIER

Når journalister er på sociale medier, kan man støde ind i nogle presseetiske gråzoner. Se, hvad du skal være særlig opmærksom på. 

Jamal Christensen // Montgomery

OPHAVSRET PÅ SOCIALE MEDIER

Hvordan undgår du at overtræde ophavsretsloven, når du er på sociale medier? Få gode råd fra DJ.

Jacob Nielsen

MARKEDSFØRING PÅ SOCIALE MEDIER

Mange medlemmer af DJ bruger sociale medier til at markedsføre sig selv eller sin arbejdsgiver, men hvilke regler gælder?