Troværdighed er et nøgleord i medierne – gælder det også for medieledelse?
Faglig kommentar fra formanden Lars Lindskov. Det er dybt beklageligt, at ledelsen i Jysk Fynske Medier ikke kan levere troværdighed.
Af Lars Lindskov
For mange var det spændende, at Jysk Fynske Medier blev skabt, men naturligvis var der også en vis skepsis omkring fremtidens arbejdspladser. Ville det betyde besparelser på det redaktionelle område, men en række mediechefer forsikrede alle om, at det netop var vigtigt, at bevare det lokale fundament og den redaktionelle forskellighed. Der var ingen journalistiske besparelser i udsigt, men stort fokus på det lokale tilhørsforhold. Det er sjældent man høre det omkring fusioner, men naturligvis har alle journalistiske medarbejdere en vis skepsis som en del af bagagen, men den skulle ikke med i denne omgang – nogle har sikkert haft den med i håndbagagen, men troen på fremtidens udvikling var bibeholdt de fleste steder.
Troværdighed, mangfoldighed og etik er den vigtigste grundsten for medierne. Vi bør alle anerkende et presset mediemarked og det er dybt uforståeligt, at ledelsen i Jysk Fynske Medier ikke kan have højere troværdighed end tilfældet er i disse tider og det må naturligvis forventes, at en ansvarlig bestyrelse snart træder i karakter. Der bliver sendt en masse signaler i de danske medier med hurtige chefskifter, men det er ganske enkelt ikke godt nok. Hvis mediebranchen skal have en chance skal der troværdighed i ledelsen og den findes efterhånden ikke mere – der er en stor bestyrelsesopgave og det kan man ikke forsikre sig ud af!
Verden har aldrig været så visuel som nu og det kan derfor undre, at nogle medier ganske enkelt går den stik modsatte vej og nedprioritere det visuelle udtryk ved at skære på ansatte, der skal skabe det visuelle udtryk via fotografier, webproduktioner og redigering.
Helt personligt har jeg altid været nervøs for fotograferende journalister og det er naturligvis meget forståeligt, men jeg havde nu alligevel forventet en større forståelse fra medieledelserne i Danmark – den totale mangel på visioner er dybt skræmmende.
Det værste er, at utrygheden og utroværdigheden er blevet et moderne ledelsesvåben i danske medieledelse. Alle medarbejdere kender naturligvis godt de udfordringer vi står overfor og har den dybe forståelse for at løfte i flok.
Sammen skabe fremtidens medier, men det kræver naturligvis nogle visioner og perspektiver – det kan den danske medieledelse ikke levere og det er dybt beklageligt!
Kommentarer