Totalt uforståelige fyringsrunder i mediebranchen
Faglig kommentar fra formanden Lars Lindskov.
Vi bliver bombarderet af millioner af fotos i løbet af ganske kort tid og Facebook har milliarder af billeder liggende. Danske medier har et stort problem – de kan ikke finde deres egne ben og en løsning på, hvordan de skal få skabt økonomi til at klare sig i fremtiden – og helt ærligt er det en svær opgave, som ingen danske mediechefer eller udenlandske for den sags skyld har fundet den rigtige vej til.
Nogle udenlandske mediechefer har forsøgt forskellige ting og nogle har været yderliggående – blandt andet at nedlægge hele fotoafdelinger og nu har en del af danske mediechefer fulgt efter ud fra devisen, at det lykkedes ikke med fremgang ad den vej vore kolleger i andre lande har søgt, så vi må hellere være solidariske………og gå samme vej om end vi ved den er forkert!
For nylig var jeg til et foredrag, hvor det kom frem at internationale forskere mente at 80% af alt trafik på nettet var video – i 2019 – og det er som bekendt ret snart. Danske mediechefer sidder stort set over en kam og nedskærer alt det visuelle indhold – det er dybt beklageligt og det var derfor også meget glædeligt, at læse Fagbladet Journalistens redaktørs leder om medieledelse.
Det der bestemt ikke var gladeligt var at læse en fotochef under Jysk Fynske Medier udtale, at ” »En syvårig knægt kan jo tage et billede«
Ulrik Petersen tror dog ikke, det kommer til at påvirke kvaliteten af billederne i
avisen, hvis fotograferne formår at efteruddanne journalisterne i at tage billeder.
»Vi skal klæde journalisterne på til at tage bedre billeder, for fotograferne kan
ikke løbe stærkere. Vi har som faggruppe været for dårlige til at dele ud af vores
viden. I 2016 er der virkelig mange muligheder for at lave gode billeder. En
syvårig knægt kan jo tage et billede med sin telefon. Det er vi nødt til at tænke
ind i måden, vi arbejder på,« siger han.” til Journalisten.dk
Det er jo direkte pinligt og selvom jeg normalt synes den omtalte fotochef har
meget at byde på er det et udtryk for, at det øverste ledelseslag ikke har det store overblik over de aktuelle udfordringer i mediebranchen.
Fotograferne som skal skabe det visuelle indhold i tæt samarbejde det de redigerende og layoutere er de kolleger der bliver mest berørt af nedskæringer – og så tror man åbenbart, at man kan vinde over de sociale medier og andre konkurrenter med en dårligere visuel profil.
Først var det Ekstra Bladet, så Morgenavisen Jyllands-Posten og Politiken og den 29.september kom turen så til Jysk Fynske Medier, hvor 10 fotografer skulle fyres. Det er en trist dag i en lang række for vores fag og det mest forfærdelige er ganske enkelt, at det er helt urimeligt for mediebranchens fremtid.
Kommentarer