Sort oktober
Faglig kommentar: Jysk Fynske Medier fyrer igen – denne gang nedlægges 15 af 25 stillinger.
Af: Lars Lindskov.
I morges sad jeg og skrev en lille nyhed til PF´s web og nyhedsbrev om de varslede besparelser på Jysk Fynske Medier. Et sparekrav på 228 millioner kroner er ganske mange penge.
Vi er en del, der har frygtet denne nye runde af besparelser, da koncernens ledelse jo ikke ligefrem er kendt for at være kreativ, visionær og bestemt ikke visuel indstillet i en tid, hvor verden er total visuel funderet.
Morgenens skriveri blev så overhalet af virkeligheden, da det kom frem, at koncernen skærer antallet af fotografer ned fra 25 til 10 – og det sker efter de tidligere velkendte nedskæringer i koncernen, så en meget stærk visuel identitet er smadret.
Det er naturligvis vanvittigt hårdt for de berørte kolleger og ens økonomiske livsgrundlag bliver endog meget usikkert, men det er faktisk også uheldigt for koncernens øvrige tilbageværende medarbejdere, når man svækker den visuelle del så kraftigt må det forventes, at mediebrugerne forsvinder yderligere i øget tempo – og det vil jo alt andet lige betyder flere fyringer.
Nå men de tilbageværende journalister skal på fotokurser, så de kan tage bedre billeder…….spændende i en visuel verden!
En visionær ledelse ville have givet fotograferne mulighed for at skrive endnu bedre!
Varme tanker også til kollegerne i denne omgang…….og til de kommende…..
Kommentarer
Gad vide, om direktionen på JFM forventer, der kommer flere (især unge) abonnenter - både til print og på betalings-web – når fotografstaben reduceres fra 25 til kun 10 fotografer?
Jeg tror det næppe.
Jeg sagde mit 47-årige Fyens Stiftstidende-abonnement op efter den sidste massakre i fotoafdelingerne i JFM. Jeg ville ikke længere betale fuld pris for et ringere produkt. Den tendens tror jeg bliver endnu mere selvforstærkende. Desværre.
Der er blevet al for mange meningsløse skilderier i min gamle avis.
Helt galt er det med web-udgaven:
For et par måneder siden var der på Fyens Stiftstidendes-web-,udgave hele 4 ens fotos af en dør på en politibil, som henvisning til 4 vidt forskellige krimi-historier (!)
.
Verden har aldrig før været så visuelt orienteret. Den moderne fotojournalistik er i dag i en uløselig symbiose med journalistikken. Bladledelserne burde få øjnene op for den visuelle fortællings særlige, (ungdommelige) og nutidige sprog.
Mon ikke bladledelsen har indkøbt et link til alle de nyeste, flotte, brandaktueller, præfabrikerede trykklare "pressefotos" fra hele verden - som man kender dem så godt fra reklametryksagerne? Man ser jo alligevel ikke i farten om det er Lillebæltsbroen, Langelandsbroen eller London Bridge - i den rigtige beskæring. Det hele er blot et spørgsmål om at træne læserne op til et ringere bladprodukt, indtil man når frem til den ultimative besparelse, hvor sidste mand lukker og slukker (hvis der ellers er nogen tilbage).
Det er helt vildt så meget man tager fejl i de her år. Tager fejl af hvor meget det visuelle fanger medieforbrugerne. Unge som ældre.
Tager fejl af billedets kommunikation og fortællende egenskab. Tager fejl af det stærke budskab billedet sender til modtageren. Når det er godt. Og det er det med få undtagelser når det opfanges og fastholdes af en fotograf, der har det sensitive blik for hvad der rør sig og os. Når vi ser et pressefoto eller en dramaturgisk flot video.
Og ikke mindst tager de fejl hvis de tror de får flere læsere og seere med dårlig kvalitet, og mindre visuelt engagement. Det opdager de nok en dag. Ret snart.