”Skal vi dyrke nuancerne i dansk pressefotografi. Eller bare det bedste?”
Dronningen af dansk fotografiforskning Mette Sandbye sidder for første gang med fingeren på aftrækkeren i dommerlokalet for Årets Pressefoto. Konkurrencens form er til debat i både still-kategorien og i videorummet.
Lokalet er hedt. Kinderne røde. Luften mættet af ord og fotografier. ”Det er sjovt at være dommer. Men vanskeligt,” udtaler Mette Sandbye. ”Noget af materialet er let at sortere fra. Men når vi når ned til de tre sidste, så er det vanskeligt. Som at skulle finde svaret på den gamle kliche. Rundetårn eller et tordenskrald? Hvad er højest?”
I sit arbejde på Københavns Universitet og og som anmelder, er det mere der, hvor fotografiet nytænkes, at hun har sin opmærksomhed. ”Selvom dette er en konkurrence, skal vi jo her sådan set også kuratere en udstilling. Men hvad vil vi så vise? Alle nuancerne. Nybruddet. Eller kun det bedste. Som så måske hælder mod det mere traditionelle?”
Her er de nominerede til Årets Pressefoto 2017...
Med disse tanker rammer hun lige ned i det, der aktuelt også er debatten om udviklingen af Årets Pressefoto. Skal konkurrencen skrues sammen, så den i højere grad rummer og viser nybruddet i dansk pressefotografi? Eller skal den bibeholde sit fokus på det traditionelle stærke danske pressefotografi? En debat, der blev skudt i gang på PF konferencen i Nyborg, og som pressefotografforbundets bestyrelse arbejder målrettet videre med til konkurrencen i 2018/19.
Nyhedsfotografiet i krise
Ved siden af Mette sidder den svenske ”grand old man” indenfor pressefotografi, Lars Dareberg. I forhold til Mettes pointe så vil han personligt egentlig helst se det klassiske stærke nyhedsfotografi trumfe igennem.
”Problemet er bare, at nyhedsfotografiet er svagt. Der er ikke så meget godt at vælge imellem,” må han erkende. ”Og det skyldes jo avisernes krise. De laver ikke så meget nyhedsfotografi længere. Og så er det jo noget ’konstigt’, at det er det, vi leder efter”. Lars Darberg er derfor helt enig i, at konkurrencen ikke afspejler det fotografi, pressefotografer laver i dag. Samme problem har den svenske pendant ”Årets Bild”, mener han. Konkurrencerne har brug for en ny form, når han lige at sige, inden projektoren igen blænder op for den visuelle marathon.
Nye videokategorier?
I videorummet bliver der tilbudt en kold øl, men både Nicolai Brix, Theis Mortensen og Lisa Flood er så opslugte af de lange indslag, at det lige nu er slik, der skal til. Stemningen i rummet er intens, men alligevel er de også enige i, at der er problemer med konkurrencen rammer. ”At kategorisere indslag blot på deres længde. Kort eller lang. Den opdeling er jeg ikke helt med på”, siger Theis Mortensen. ”Det veludførte nyhedsindslag har urimelige vilkår mod tung, hardcore dokumentar.”
”Og den sejt udførte kommercielle video taber, når den skal måles mod mere hjerteskærende historier. Også selvom denne er halvdårligt teknisk udført. Historien vinder over teknikken. Og det er jo sådan set ikke helt fair i alle genre”, stemmer Nicolai Brix i. Han kunne bedre se indslagene målt op mod hinanden i f.eks. kategorierne nyhed, dokumentar, feature og kommercielt indhold.
Mørket har sænket sig. Ingen kategorier er endnu lukket. Alt er stadig i spil.
Kommentarer