Så er den gal igen
Vi er nok mange der husker ”hundegate” fra dengang, hvor DF kørte kampagne med en stockfoto-familie og en photoshoppet hund i store annoncer. Allerede dengang afstedkom brugen af stockfoto og den photoshoppede hund en del kommentarer omkring det noget amatøragtige resultat.
På Socialdemokratiets facebookside kan man se et opslag med et foto af en lille vinkende skoledreng med mundbind ledsaget af teksten ”Velkommen tilbage” og en videre tekst om, at de yngste skoleklasser nu kan vende tilbage til venner og hverdag.
Ikke længe efter opslaget blev lagt på, rejste der sig en større shitstorm fra folk der mente, at det sendte et forkert signal, at børn under en 12 år er fritaget for at bære mundbind etc.
Billedet af drengen med mundbindet er ikke kun mudret i sin signalværdi. Det er også et stockfoto, som vi med en let research fandt frem til hos en udenlandsk udbyder.
Vi har kontaktet Socialdemokratiet for at høre, hvorfor man har valgt at anvende stockfoto i kampagnen og om hvilket signal de mener det sender til de mange danske fotografer, der i denne krisetid kæmper hårdt for at holde forretningen kørende. Det ønskede S ikke at svare på.
Pressefotografforbundet vil i al fredsommelighed opfordre til, at man på Christiansborg på tværs af partierne husker de mange dygtige fotografer vi har her i landet, næste gang der skal bruges visuelt kampagnemateriale.
Kommentarer
Så kan de lære det, fint arbejde Sisse.
Hvad med at se på den sag jeg har sendt til jer hvor Furesø Kommune tigger gratis billeder af borgerne?
Se eksempelvis Furesø Avis fra onsdag 24. Februar hvor der er brugt et læserfoto i Kommunens annonce.