Gå til hovedindhold
Bliv medlem

"Pludselig var vi stødt på et tabu, vi tidligere ikke havde skænket en tanke"

UFO'er, muleposer og kickstarter. Peter Helles Eriksen fortæller her, om projektet Phenomena som han, Tobias Selnæs Markussen og Sara Galbiati har lavet sammen. Et projekt der startede som en tanke i Hadsten og til sommer åbner som udstillingen på fotofestivalen i Arles.

Tobias Selnæs Markussen

Tobias Selnæs Markussen

Hvornår startede I projektet Phenomena?

 

"Egentlig begyndte projektet helt tilbage i 2010. Tobias Selnæs Markussen og jeg boede i Hadsten hos min onkel, da vi tog det sidste semester på Journalisthøjskolen. Vinteren var ekstremt kold og hård og vi lavede ikke meget andet end at sidde indendørs og se film og arbejde på skoleopgaver. En aften fandt vi ud af, at min onkel havde en omfangsrig samling af UFO-magasiner, VHS'er og film på hans harddisc recorder.  Vi begyndte at kigge i materialet, og selvfølgelig var der mange ting der virkede usandsynlige, men vi faldt også nogle ting, som virkede umiddelbart uforklarlige. Da vi så begyndte at fortælle andre om vores nye vinter-interesse var det ret bemærkelsesværdigt, hvor meget folk tog afstand fra emnet. Det kom nok lidt bag på os, at der er større risiko for at blive latterliggjort, hvis man tror på muligheden for UFO'er, end hvis man tror på gud, Allah eller Buddha. Denne reaktion gav os lyst til at dykke yderligere ned i emnet, for pludselig var vi stødt på et tabu, vi tidligere ikke havde skænket en tanke."

 

Hvad fik jer til at finansiere jeres bog igennem Kickstarter i stedet for f.eks at søge fonde?
 

"Jeg tror vi har søgt syv fonde, og ind til videre har vi fået støtte fra Politiken-fonden, så det er ikke fordi vi har valgt fondene fra. Vi ser kickstarteren som et genialt supplement til fondsansøgningerne. Der er rigtigt mange mennesker og forskellige faggrupper, der kæmper om fondsmidlerne, og derfor kan det også være svært at få støtte. At lave en kickstarter-kampange kræver et kæmpe stykker arbejde, men der er også en lang række fordele ved at gøre det: Man markedsfører sit projekt undervejs med kampagnen, man får finansiering fra kilder man ellers ikke ville (venner, familie, kolleger og andre fotografer), og man bliver selvfølgelig også mere skarp på, hvad ens projekt handler om. Desuden indeholder en kickstarter også distribution, hvilket betyder at man får sin bog - sin darling - direkte ud i hænderne på mennesker, som er interesserede i at se materialet.

Ulemperne er selvfølgelig, at det tager enormt lang tid at researche til en kampagne, filme redigere, promovere og til sidste sende til alle støtterne. Med vores projekt har vi haft vind i sejlene fra begyndelsen, og derfor lykkedes det også at få to virkeligt seje og dygtige virksomheds-praktikanter med om bord. Jonas Fogh har filmet, og Bo Frøsig har udviklet kampagnen. Uden dem er jeg ikke sikker på, at kampagnen ville have været den succes, som den er blevet.

Der er masser af gode råd, men jeg ved snart ikke hvor jeg skal begynde. Der er også rigtigt mange fotojournalister der er begyndt at kontakte os for at få nøglen til en sucessfuld kampange. Vi gjorde selvfølgelig det samme selv. Desværre er svaret, at det kræver vidt forskellige kampanger alt efter, hvad ens projekt handler om. Bo Frøsig var genial til at analysere, hvor store og forskelligeartede vores rewards skulle være, og hvordan de skulle være - vi endte med postkort, mulepose, t-shirt, håndlavet cover og prints som supplement til selve bogen. Vi prøver ligenu på at få et Kreds 1 fyraftensarrangement op at stå, hvor vi kan fortælle i detaljer omkring, hvad vi har gjort rigtigt og forkert."



Når I skal udstille på Arles til sommer, hvad kan man forvente at se dernede?

 "Udover bogudgivelsen, åbner vi en 300m2 stor udstilling i Arles. Vi har tegnet 3-d-modeller, redigeret og printet i flere måneder, så vi glæder os helt vildt til bogreception og udstilling. Bogen udkommer 4. juli, samme dag som udstillingen åbner, og vi sælger selvfølgelig bogen dernede. Udstillingen løber frem til den 25. september, men man kan også skrive sig på vores nyhedsbrev, og få en mail, når man kan forudbestille bogen online på www.phenomenabook.com"

Kommentarer