PF konference: Online Talks – lad os øve os i at se fagligheden bredere. Vi kan meget mere end at tage billeder for klassiske medier
Hvad er fotojournalisternes muligheder i et medielandskab, hvor de faste jobs ikke hænger på træerne.Tænk dig selv som en visuel formidler. Så er jobmulighederne der. Det fortæller tre fotografer, som har krydset grænsen og arbejder eller har arbejdet for virksomheder i andre brancher. Angelina Owino fra PFs bestyrelse lavede en Online Talk Live under konferencen med tre tidligere deltagere i hendes Online Talks. Det virkede til at inspirere mange af deltagerne.
Der ér jobmuligheder derude. Også som faste jobs. Det gælder bare om at tænke den visuelle faglighed lidt bredere og at man skal turde overbevise arbejdsgiverne om, at de har brug for en formidler, der er super stærk visuelt.
Det er erfaringen fra Ulrik Pedersen, Camilla Rønde og Simon Fals, som værten Angelina Owino fra PF's betyrelse har bænket omkring et minimalistisk sofabord i en stue opsat til formålet på gulvet i auditoriet under PF Konferencen.
De tre er valgt, fordi de netop har erfaring med at lande et job indenfor kommunikationsbranchen, selv om deres jobs er meget forskellige fra hinanden.
Deltagerne i sofaerne er:
Ulrik Pedersen - Tidligere Tøndermarsk Initiativet, nu Teamleder for Formidling og Event, Redux - Kolding kommune.
Camilla Rønde - Fotograf hos Plantorama
Simon Fals - Tidligere Fotojournalist hos Dansk Metal, nu fotojournalist hos Dagbladet Børsen
Vært: Angelina Owino (medlem af PFs bestyrelse)
Ulrik Pedersen – fra fotochef via Tøndermarsken til teamleder hos Redux – Affald og Genbrug i Kolding Kommune.
Ulrik Pedersen er i dag teamleder for formidling og event i affald genbrug i Kolding kommune.
”Vores mål er, at der skal være så få ord som muligt. Man skal kunne forstå vores budskaber uden at kunne læse dansk. Derfor handler det meget om visuel formidling.”
Han blev spurgt, hvorfor han troede, at de ansatte ham, da Affald og Genbrug skulle bruge en leder af formidlingen.
“Jeg tror det gjorde indtryk at jeg var fotojournalist. Men jeg var også lidt et wildcard. De har lavet en masse planer for kommunikationen, men har ikke fået den udlevet. De trængte til, at der skulle ske noget. At vi skulle væk fra skrivebordet og ud over rampen.
Jeg tror dog mere det var, at jeg kom fra mediebranchen og endda havde været chef før, som talte til min fordel. De søgte én der turde lave fejl og handle. Og det tør jeg. Jeg er god til at lave fejl,” siger Ulrik Pedersen.
Han erkender dog, at det at han ikke har faste deadlines, gør noget ved ham. For det første sætter han en masse ting i gang, for at mærke en slags deadlines. Samtidig bliver han mere pertentlig. Når man ikke har undskyldningen ”det skulle være færdigt til deadline”, så skal stoffet være gennemarbejdet på en anden måde, når det så bliver afleveret eller offentliggjort.
Det er et kuriosum, at Redux Affald og Genbrug i Kolding har en fotograf ansat – men det har selve kommunikationsafdelingen i Kolding Kommune ikke.
”Det handler om at nogen skal vise vejen, for de aner ikke hvad en fotojournalist kan. Vi er oppe imod akademikere, som på papiret kan det hele. De kan skrive, analysere, lave strategier, tage billeder, redigere film og så videre. Så det er vores job at overbevise om, at vi virkelig kan noget særligt. At vi kan formidle visuelt og ikke bare tage billeder med en telefon, vi hiver op af lommen.”
Ulrik Pedersen opfordrer i øvrigt flere fotografer til også at gå ind i kommunikationsnetværkene. Der er masser af viden og erfaring at blive klogere på, og klart plads til flere fotografer eller fotojournalist-uddannede indenfor det felt.
Camilla Rønde – Fotograf hos Plantorama – ville gerne udvikle sig mere, end hvad der var muligt som freelancer
Camilla Rønde havde en fin forretning som selvstændig igennem fem år. Men efter hun flyttede til Ebeltoft, blev det lidt tungere med lange ture i bil til kunderne og følelsen af at kunne udvikle sig i den retning, hun gerne ville med eksempelvis ledelse, og kolleger var der heller ikke mange af i Ebeltoft.
Derfor sprang Camilla Rønde til, da Plantorama søgte en fotograf. Egentlig troede de, at de skulle bruge en produktfotograf, men de ville også gerne noget mere indenfor branding og markedsføring.
Da Camilla Rønde sad til samtalen, følte hun, at hun fik dem overbevist om, at hun kunne lige netop det, de søgte. Faktisk fik hun sat ord på, hvad de manglede. En visuel storyteller. Og det er hvad hun er i dag. Ja, hun tager produktbilleder til webshoppen-Det er en fast del af jobbet. Men de fleste dage er hun ude i forskellige butikker og tage billeder. Hun har også fulgt nogle børn på Julemærkehjemmet, fordi Plantorama støtter netop julemærkehjemmet som en del af deres CSR-strategi. Der får hun virkelig lov til at være kreativ og formidle.
Plantorama har netop ansat en assistent til Camilla som kan hjælpe med produktfotos og opstillinger og hendes mål er at overtage mere på bæredygtighedsprofil og strategi, så der med tiden skal ansættes en anden til produktbillederne.
” Jeg dør langsomt hvis jeg skal lave det samme mange dage i træk. Min chef har stor tillid til at jeg arbejder frit. Så længe webshoppen kører. Det gør den og heldigvis går tallene også lige så fint op ad på den front. I min femårsplan inde i mit hoved vil jeg gerne arbejde mere med ledelse – og til den tid har jeg fået andre til at tage billederne til webshoppen,” smiler Camilla Rønde.
Til spørgsmålet om, om hvordan hun ser sig selv som fotograf, svarer hun:
”Jeg ser mig selv mere som historiefortæller. Og jeg har nu et job, som jeg selv forvalter i den retning, jeg har lyst. Jeg har ikke haft fast ansættelse før, men jeg føler, denne ansættelse er en videreudvikling af det jeg lavede i min virksomhed. Bortset fra at jeg nu har kolleger og kan arbejde mere langsigtet, fordi vi har et fælles mål. Jeg føler mig hjemme her.”
Simon Fals - Tidligere Fotojournalist hos Dansk Metal, nu fotojournalist hos Dagbladet Børsen – tog billeder hver dag og fik lov til at formidle metalfagene visuelt.
Simon har arbejdet fire år som fotojournalist hos Dansk Metal. Han er netop rykket videre til en stilling som fotojournalist på Dagbladet Børsen. Så han har både vist, at han kan skabe sig et fast job i kommunikationsbranchen – og at man godt kan ”krydse den berømte linje” og vende tilbage til et nyhedsmedie.
Da Simon Fals søgte stillingen som fotograf hos Dansk Metal valgte han at bygge sin præsentation op omkring at han var fotojournalist og kunne noget andet og mere omkring formidlingen af historierne. Og så gjorde han meget ud af at vise dem, at han virkelig gerne ville have stillingen.
Han har været rigtig glad for jobbet og har mødt og fotograferet mange forskellige mennesker i meget forskellige jobs og situationer. Han fotograferede hele tiden – men havde kun faste deadlines fire gange om året, når magasinet skulle på plads.
Metals medlemmer har mange ordblinde. Derfor har Simon også gjort meget ud af at formidle historierne gennem billeder, og når han har skrevet til, har det netop været kort.
”Jeg tror, at jeg efter fire år har fået organisationen til at tænke mere visuelt. Der er 30 lokalafdelinger som har set pointen. På den måde tror jeg også det har genereret noget arbejde til andre fotografer, som er hyret ind til opgaver rundt om i landet”.
Da Simon stoppede hos Dansk Metal har de specifikt ønsket at få en fotojournalist igen.
Kommentarer