Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Oktobers mørke prægede PF medlemsmøde om Ritzau Scanpix

Faglig kommentar: Undren, uforståelse og frustration.

Logo: PF

 

Af Lars Lindskov

En flok gode kolleger mødtes mandag sidst på dagen i DJ´s lokaler i København og Århus til en snak om den af Ritzau Scanpix ensidigt udsendte rammeaftale for deres ønsker om fremtidens leveringsforhold.

Hvorfor kan der ikke forhandles? Hvorfor kan et monopol som bureauet tillade sig at gøre den slags, når små enkeltmandsvirksomheder ikke må snakke sammen om priser og vilkår?

Hvorfor kan et ellers respekteret bureau som Ritzau holde til, at udsende direktiver uden mulighed for dialog om vilkår? Hvorfor kan de ikke forstå, at der skal betales for ekstern videresalg af materialet til eksterne og kommercielle kunder?

Der var masser af spørgsmål og ikke så mange svar – det er nemlig svært, at svare på, da vi i PF og DJ har samme undren. Et gennemgående svar var – og er – at den eneste løsning formodentlig er, at vi kun kan komme videre, hvis fotograferne ikke skriver under på rammeaftalen i den nuværende form og hvis de fotografer, der måske har skrevet under trækker deres underskrift tilbage, så alle muligheder kan undersøges og tages med i en endelig aftale.

Et svar er også en stor forståelse for de frustrationer mange oplever og den store usikkerhed mange kolleger oplever – hvad med de faste udgifter til huslejen og daginstitutionen den kommende tid? En forståelse for, at det kan være svært ikke at skrive under her og nu med den store usikkerhed det giver om fremtiden, men samtidig en opfordring til at lade være eller trække sin underskrift, så vi får en chance for, at skabe nogle bare nogenlunde rimelige vilkår for fremtiden.

Gennem tiden har nogle af os kæmpet mange lignende kampe – også uden indtægter i måneder – og det har hver gang virket om end ikke altid med det perfekte resultat, men det er som regel lykkedes at begrænse skader. Det er svære tider og alle har bestemt forståelse for de svære økonomiske vilkår i mediebranchen, men der er ikke forståelse for de løsninger mange mediechefer bringer til torvs i disse tider. Senest oplever vi en kæmpe fyringsrunde i Jysk Fynske Medier, hvor man nedlægger 15 af 25 fotografstillinger – i en tid, hvor verden aldrig har været så visuel som nu.

Når man laver et dårligere visuelt produkt forsvinder endnu flere betalende mediebrugere – og det kommer også til at ramme Ritzaus kunder – og frem for alt mediebrugerne. Det er dybt beklageligt – og ikke kun for de berørte fotografer!

Kommentarer