To kurser for fotojournalister
Det kursus, som mange har kendt som Visa pour l’Image-kurset, hedder nu Toneangivende dokumentarfotografi i Arles og Perpignan og omfatter begge fotofestivaler. Samtidig er Fotokommunikations-kurset rykket fra at være en dag i København til at være to dage i Tøndermarsken.
Ulrik Pedersen og Lars Skov
Bag begge kurser står Annelise Mølvig, der blandt andet gennem 13 år har været kursusleder på DMJX’ kursus til Visa pour l’Image i Perpignan. Med sig har hun sine faste kursusledere. I Arles og Perpignan er det Mads Greve, og i Tøndermarsken er det Ulrik Pedersen.
”Det er vigtigt at fortsætte med at søge inspiration og udvide sit billedsyn,” siger Mads og fortsætter:
”Det, at vi nu selv udbyder kurset, har givet os mulighed for at udvikle Visa pour l’image-kurset til også at omfatte Arles.”
”Det er da med både gys og nervøse trækninger, at vi nu udbyder kurserne selv, men også med et stort håb om, at det går godt,” siger Annelise, der tror på, at nytænkningen af de to kurser vil tiltrække nye kursister.
Nyt i Frankrig
Den største forandring undergår Visa pour l’Image-kurset, der fremover både omfatter dokumentarfotografi i Arles og Perpignan https://www.moelvig.eu/kurser/toneangivende-dokumentarfotografi-i-arles-og-perpignan/. Kurset begynder i Arles, hvor Recontres d’Arles-udstillingerne hænger frem til slutningen af september. Dernæst fortsætter deltagerne til Perpignan.
Noget af det nye er også, at kursusprisen er faldet. DMJX udbød kurset til 25.000 kroner plus moms, mens Annelise og Mads har kunnet sætte prisen til 22.000 kroner plus moms, dog med en rabat på 2.000 kroner til dem, der tilmelder sig inden 1. februar. Det er blandt andet lavere rejseudgifter, der udgør forskellen.
Ud i marsken
Lidt af det samme gør sig gældende for kurset ”Fotokommunikation i Tøndermarsken” https://www.moelvig.eu/kommunikation-i-toendermarsken/ . Det var tidligere tænkt som et endagskursus i København, men nu har Annelise og Ulrik lavet det om til et to-dages-kursus i Tøndermarsken på Eccos totalt renoverede marskgård. Fokus vil være på at omsætte ideer til konkret indhold gennem foto, video, lyd og ord. Det vil være et hands-on-kursus med flere oplægsholdere, der selv har taget springet fra de traditionelle medier til kommunikation. Samtidig vil kursisterne få et indblik i kommunikationsbranchens sprog og tankegang.
Når de to har valgt Tøndermarsken, skyldes det ikke kun, at Ulrik Pedersen, der er tidligere fotochef på Jysk-Fynske Medier, selv tog springet og i dag er kommunikationsmedarbejder på Tøndermarsk Initiativet.
”En anden grund er, at vi ville uden for København og storbyerne. Ud hvor den praktiske kommunikation finder sted, og hvor vi kan trække på nye og friske gæstelærere,” siger Ulrik, men tilføjer:
”Vi har dog også fået lokket Miriam Hindsgavl til at tage turen fra København til Tøndermarsken.”
Miriam Hindsgavl blev kendt, da hun som helt nyuddannet i løbet af to år forvandlede Knuthenborg Safariparks traditionelle kommunikation i form af pressemeddelelser og brochurer til en sprudlende eksplosion på de sociale medier. I dag er hun ansat på DR for også der at levendegøre kommunikationen.
Prisen for Tøndermarsk-kurset vil være 9.000 kroner plus moms.
Tilskud
Ingen af de to kurser får tilskud fra Mediernes Efteruddannelse, men der er mulighed for at søge tilskud:
Medlemmer af PF kan søge ophavsretsfonden under PF om tilskud. Næste ansøgningsfrist er 1. februar. Læs reglerne grundigt her: https://journalistforbundet.dk/pressefotografforbundet/pf-ansogning-til-ophavsretsfonden
Kommentarer