Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Klimakampen i fokus ved Årets Pressefoto

Christian Falck Wolff, DMJX/Politiken har taget Årets Pressefoto 2023 og Anders Rye Skjoldjensen fra Dagbladet Information er kåret som Årets Pressefotograf.

Christian

Lars Horn / Baghuset Årets Pressefoto Pressefotografforbundets pris CHRISTIAN FALCK WOLFF

Årets Pressefoto-konkurrencen som helhed afspejler næsten altid de vigtigste begivenheder i det forgangne år, selvom de valgte billeder og videoer repræsenterer de pågældende juryers prioriterede valg. Men i år er det et større tema, klima, som i bred forstand kendetegner årets vindere i foto-kategorierne.

At det lige blev klima var ikke et bevidst udgangspunkt for dommerne, men sådan faldt deres valg ud. 2023 var det vådeste år i Danmark nogensinde målt og det varmeste år på kloden. Det kunne vi mærke på mange måder bl.a. i form af oversvømmelser. Men den globale opvarmning er også i mange forskellige former kommet på mediernes nyhedsdagsorden, hvilket naturligvis også giver sig udtryk i fotografernes arbejde og dermed i årets konkurrence.

Selve Årets Pressefoto handler i dén grad om klima, selvom det måske ikke er det første, man ser. Men netop det æstetiske i billedets form og komposition samt de visuelle elementer, som hestene, der skaber stærke referencer til fordums kampe om selve jorden, vandt juryens hjerter. De var i det hele taget meget begejstrede for både vinderbilledet og hele serien, som vinder i kategorien Nyhed Udland.

Christian

Christian Falck Wolff/DMJX/Politiken Vinder af Årets Pressefoto 2023.

”Årets Pressefoto er både det bedste billede og den vigtigste historie – og det bedste billede på den vigtigste historie. Det er simpelthen billedet på den kamp, som vi udkæmper globalt i disse år."

Juryen i Årets Pressefoto 2023

Dommerne har i år valgt at tildele titlen som Årets Pressefotograf til Anders Rye Skjoldjensen fra Dagbladet Information. Han har gennem årene vundet flere gange i konkurrencen og fik bl.a. en 2.pris sidste år for en serie fra Grønland, men det er første gang han kåres til Årets Pressefotograf.

Årets Pressefotograf er bedømt ud fra en kollektion på fem billeder, som repræsenterer fotografens arbejde.

Anders

Lars Horn / Baghuset Årets Pressefotograf. Pressefotografforbundets pris Anders Rye Skjoldjensen, Information.

Årets Pressefotograf 1

Anders Rye Skjoldjensen/Dagbladet Information/Årets Pressefoto 2023 Vinder af kategorien 'Årets Pressefotograf' ved Årets Pressefoto 2023:
SPØGELSESFOLKET: Wandjo Emmanuel sidder på en træstamme i skoven med sine venner, de tilhører alle generationen af Bakaer, der aldrig har oplevet det gamle liv i skoven. De af deres bedsteforældre, der stadig lever, kan huske livet i de store skove, hvordan man forlod tusmørket i underskoven, honningjagten i de høje træer og den traditionelle vandring mellem bopladser – i årene efter Camerouns løsrivelse fra den franske kolonimagt. De kan huske, hvordan man gik fra at kende skoven, at færdes og leve i den med stolthed, til de nu er vidner til, at overgangen mellem det gamle og det nye liv er mislykkedes.(Billede 1 i kollektion på 5)

Årets Pressefoto 2

Anders Rye Skjoldjensen/Dagbladet Information/Årets Pressefoto 2023 Vinder af kategorien 'Årets Pressefotograf' ved Årets Pressefoto 2023:
MANGEL PÅ FÆNGSELSBETJENTE: I Nyborg Fængsel er antallet af fængselsbetjente halveret de seneste 15 år. Det har store konsekvenser for både indsatte, personale og samfundet, fortæller Mathias, der er fængselsbetjent i det lukkede fængsel. I en celle vidner et mørkt læderbælte med hylstre til håndleddene om, hvilke situationer fængselsbetjentene også skal kunne håndtere. “I starten kunne det være lidt voldsomt at se en indsat blive bæltefikseret,” siger han med øjnene fæstnet på madrassen. “Men det er jo kun noget, vi gør, så de ikke ender med at skade sig selv eller andre. I virkeligheden er det nok det mest barmhjertige, man kan gøre i sådan en situation.” Før i tiden anerkendte systemet ikke, at de indsatte i fængsler som Nyborg Fængsel også kunne lide af psykisk sygdom, fortæller Mathias. (Billede 2 i kollektion på 5)

Årets Pressefoto 3

Anders Rye Skjoldjensen/Dagbladet Information/Årets Pressefoto 2023 Vinder af kategorien 'Årets Pressefotograf' ved Årets Pressefoto 2023:
NÅR VANDET KOMMER: Den sidste store oversvømmelse i 2018 smadrede de yderste rækker af huse i byen Saint-Louis i Senegal. De mennesker, der blev hjemløse, da den store bølge kom, er nu blevet forflyttet til en gold by af plastikhuse, der er klappet op som en slags flygtningelejr for de internt fordrevne på en stribe land bag byens lufthavn. Khady Ndiaye er en af dem, som er blevet hjemløs og dermed forflyttet. Hun er 29 år. En spinkel, ung kvinde. Hun bor i lejren uden kontakt til havet og uden en chance for at leve sit normale liv.

Årets Pressefoto 4

Anders Rye Skjoldjensen/Dagbladet Information/Årets Pressefoto 2023 Vinder af kategorien 'Årets Pressefotograf' ved Årets Pressefoto 2023:
ET ÅR I HELVEDE: Ambulancelægen Artem Dontju behandler en ældre kvinde i hendes hjem i Kivsharivka nær frontlinjen i Ukraine. Hun klager over smerter i brystet. Byen var under russisk kontrol, men er nu tilbage på ukrainske hænder, men man kan stadig høre fronten og byen bliver hyppigt bombet med artilleri. Efter et års intens krig er rejsen gennem den befriede del af den østlige Kharkiv-region en rejse ind i en fortælling om ødelæggelse og rå vold. Russerne efterlod sig et spor af torturfængsler og massegrave, smadrede hospitaler og nedbrændte hjem. Efter den storstilede modoffensiv i efteråret 2022 er store områder igen på ukrainske hænder. Nu prøver de lokale at genopbygge tilværelsen, mens de overvejer, hvad de skal gøre, hvis russerne vender tilbage. For lyden af artilleri er endnu en gang blevet den baggrundsrytme, som livet leves til. (Billede 4 i kollektion på 5)

Årets Pressefoto 5

Anders Rye Skjoldjensen/Dagbladet Information/Årets Pressefoto 2023 Vinder af kategorien 'Årets Pressefotograf' ved Årets Pressefoto 2023:
NÅR VANDET KOMMER: En ung mand sidder foroverbøjet i vandkanten. Mange drømmer om at finde lykken og et nyt liv i Europa. Dårligt byggede både med kurs mod de kanariske øer. Mange når aldrig frem. De druknede forsvinder, og ingen fører regnskab. På stranden nord for Saint-Louis har man begravet strandvaskere i det hvide sand og markeret graven med net og plastikposer. I en af gravene ligger der en torso og et hoved fra en mand. I en anden resterne af en stor dreng, hvis ansigt er fortæret af havets dyr. De døde skyllede i land for nylig. Begravet af brandmænd fra byen. De fleste ved, at de ligger der, men få taler om det. (Billede 5 i kollektion på 5)

”Fotografen har en stærk og vedholdende stemme, er dygtig til at komponere sine billeder og til at fortælle historier. Han kan læse situationer og formår at fastholde dem i billederne uden selv at forstyrre for meget."

Juryen i Årets Pressefoto 2023

To nye fotokategorier

Som nyt i år er der to nye foto-kategorier: Hverdag Udland – som giver et hjem til de mange fantastiske billeder og gode historier fra udlandet, der gennem årene er landet mellem nyheder og reportage. Sport Serie – dækker på mange måder den efterspørgsel, der opstod, da kategorien Sport Reportage blev nedlagt, men er samtidig en mere åben og bredere kategori end den tidligere.

Hverdag udland

Anders Rye Skjoldjensen/Dagbladet Information/Årets Pressefoto 2023 Vinder af kategorien 'Årets Hverdagsbillede, udland' ved Årets Pressefoto 2023:
HESTENE ER VORES VINGER: Kök-böru stammer fra nomadisk kultur i Centralasien, hvor heste den dag i dag spiller en central kulturel og økonomisk rolle i samfundet. Variationer af sporten findes derfor under forskellige navne i flere stan-lande – kokpar i Kazakhstan, buzkashi i Tadjikistan. Det er dog ikke kun landets nationalsport, der er voldsom. Også Kyrgyzstans nyere historie har været voldelig. Selvom landet regnes for det centralasiatiske land, hvor demokratiet har haft bedst vilkår, har Kyrgyzstan siden 1991, da landet fik sin uafhængighed, oplevet tre større revolutioner.

Dommerne var meget glade for denne nye kategori, Hverdag Udland og syntes, at det var rigtig dejligt at se noget fra udlandet, der ikke var krig og naturkatastrofer. De valgte dette billede som vinder, fordi det springer i øjnene, når man ser det. Hvad laver alle de mennesker, der har klemt sig sammen på en platform ikke særlig mange centimeter over en mark? Man undres over, hvad der foregår, og hvad de glor på, og så får man øje på nogle heste i baggrunden og forstår meningen.

Men det er jo alligevel helt unødvendigt, at de står deroppe, selvom de åbenbart skal være der alle sammen, uanset at række to, tre og fire ikke kan se noget som helst. Dermed er der både en skøn humor i billedet, samtidig med, at vi lærer noget nyt.

Asger

Lars Horn / Baghuset Asger Ladefoged, Berlingske vinder Årets Sport Serie 2023.

Dommerne var helt solgt af Asger Ladefogeds serie og syntes, at det er superfrækt at starte med billedet af den flyvende blomsterbuket. De mente, at det må være en fotograf, som har været med på hele touren og som i dén grad har haft øjnene med sig, ellers kunne han ikke fange alle de mange situationer, som han har fået med. Serien er taget af en fotograf, der virkelig kan se – og som har set alt, hvad der har været at få øje på.

Det er en fremragende fortælling, hvor vi bliver taget med til Tour de France på højeste niveau, og hvor spændstigheden og det mættede i sportsgrenen bliver udtrykt helt sublimt. De syntes desuden, at det også er vigtigt for historien, at Pogacar også er med, fordi hans og Vingegaards forhold er helt specielt og viser den nye måde at være sportsmand på.

Alle de vigtige Tour de France-historier er indkapslet i de enkelte billeder som fragmenter, så man selv får flashbacks til de store fortællinger fra lige præcis den tour. Man kan mærke fotografens kærlighed til sporten, for han forstår virkelig sjælen og auraen, og det er meget kærligt fortalt.

Stærke videoportrætter

Indenfor videokategorierne står portrætterne usædvanligt stærkt både i selve portrætkategorien og indenfor reportage. Dommerne var desuden meget begejstrede for vinderen i Åben Klasses evne til at formidle den sanselighed, som indslaget handler om.

Maria

Lars Horn / Baghuset Årets Åben Klasse Indslag, tv - DMJX's pris Marie Elisabeth Munkner, Freelance.

Det er meget modigt af Marie Elisabeth Munkner, at hun har turdet være i den samme, sansende tilstand hele vejen igennem produktionen. Hun har forsøgt og er lykkes med at indfange det sanselige i en sansetime, og formår at smelte virkeligheden sammen med kameraarbejdet.

Man kan simpelthen mærke, hvordan det føles at være inde i kroppen på de medvirkende. Fotografen har en god forståelse for lys, og hun giver sig god tid til at lade børnene være der, hvor de er. Produktionen er fint klippet og et smukt eksempel på mantraet om ”show, don’t tell”, hvor billederne taler for sig selv.

Stine

Lars Horn / Baghuset Årets Portræt Indslag (7 min), tv Goeckers pris Stine Bidstrud, Jyllands-Posten.

Dommerne var ret betagede af vinderportrættet og Stine Bidstrups arbejde. De lagde mærke til, at fotografen har forsøgt at fortælle historien gennem billederne og klipningen som f.eks. montagen i starten, og de syntes godt om valget af at udelade speak. Teknikken sidder måske ikke lige i skabet, og fotografen har måske heller ikke helt lagt sig helt fast på sin æstetik endnu. Til gengæld udviser hun en stærk intuition og sans for at fange alt det, der fortælles mellem linjerne.

Det er en fotograf, som er opmærksom på mange forskellige situationer og forstår, at historien ofte ligger i udvekslingen mellem mennesker. Rutinen kan komme med tiden, og dommerne ser et stort potentiale i denne fotograf og opfordrer hende til at stole på sit materiale og blive ved med at lave video.

Samtlige vindere i årets kategorier kan du finde på https://www.åretspressefoto.dk

Udstillingen ”Årets Pressefoto 2023” kan ses på Det Kgl. Bibliotek, Den Sorte Diamant fra d. 1. marts - 15. august 2024

Årets to juryer bestod af:  Stillbilleder: Sara Galbiati, Sara Gangsted-Rasmussen og Carsten Ingemann. Video og web: Lasse Rahbek, Maria Albrechtsen Mortensen og Anne Svejgård Lund.

Kommentarer