Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Kandidaterne til prisen Årets Pressefoto 2022

Et af disse fem billeder, vinder prisen Årets Pressefoto 2022.

Dommerne

Mikkel Berg Pedersen Casper Dalhoff, Heidi Lundsgaard og Lars Bech var dommere i fotokategorien i Årets Pressefoto 2022.

I år har Pressefotografforbundet valgt at trække spotlyset hen på flere af årets bedste billeder fra konkurrencen om Årets Pressefoto. Hvert år er der fantastiske billeder fra vigtige historier, som er med i opløbet om den fineste titel indenfor dansk pressefotografi, "Årets Pressefoto" og det er de skiftende juryers opgave at vælge netop dét fotografi, der løber med den store ære og det meste af opmærksomheden. For der kan, som bekendt, kun være én vinder.

Men i år blev dommerne bedt om at pege på de fem billeder, som de mener, er værdige kandidater til at blive Årets Pressefoto. Alle fem billeder var med helt fremme ved målstregen i den sidste udvælgelse. Alligevel var dommerne ikke i tvivl, da de valgte vinderen, for de testede vinderbilledet op mod de fire andre ét ad gangen og holdt fast ved deres første favorit.

Hvem, det er, bliver først offentliggjort fredag den 3. marts i Den Sorte Diamant. Men allerede nu har alle muligheden for at læse, hvad dommerne mente, og gætte med på deres beslutning – samt selvfølgelig selv at vælge, hvilket billede de synes, der bør vinde.

De fem kandidater er:

 

Anthon Unger: 13 minutter, der rystede Danmark
Juryen: ”Billedet er fantastisk godt fotograferet, for det er lykkedes fotografen under pres rent faktisk at fotografere og ikke bare komme hjem med en registrering. Det er samtidig et vildt billede, som ikke er perfekt, men både ufærdigt og samtidigt fængende og hjerteskærende. Man kan se længe på det.”

Anthon Unger

Anthon Unger/Freelance/Årets Pressefoto 2022 Politiet evakuerer folk ud af Field´s imens redning er på vej ind, for at hente sårede ud. Årets Pressefoto 2022 offentliggøres den 3. marts 2023 i Den Sorte Diamant i København.

Asger Ladefoged: Ukraine 2022
Juryen: ”Det er en meget stærk historie, og bedstefaren har et fantastisk udtryk. Følelserne brager ligefrem ud gennem hans øjne. Billedet har desuden noget alment menneskeligt og poetisk over sig. Det er flot, stilsikkert fotograferet og godt fortalt. Budskabet er klart, og der er nærvær og følsomhed.”

Asger Ladefoged

Asger Ladefoged/Berlingske/Årets Pressefoto 2022 Vyatjeslav genforenes med sin nærmeste familie, der netop er kommet i sikkerhed og har krydset grænsen den til polske by Medyka. I dagene efter den russiske invasion flygtede millioner af ukrainere til nabolandene mod vest. Kun kvinder og børn måtte krydse grænsen, mændene skulle blive tilbage og gøres klar til kamp.

Jacob Ehrbahn: På flugt fra Putins krig i Ukraine
Juryen: ”Billedet er både smukt og ikonisk, hun ligner en madonna, som hun sidder der i sin ophøjede ro. Det er et fotografi, der trækker referencer til de bedste af de gamle fotografer. Det er rørende og flot fortalt, og det er dejligt, at det er i sort/hvid. Et af de billeder man tager med sig fra 2022.”

Jacob Ehrbahn

Jacob Ehrbahn/Politiken/Årets Pressefoto 2022 Banegården i Przemysl i Polen er fyldt med mennesker på flugt. Folk ankommer døgnet rundt. Nogle bliver hængende i ventesalene længere end andre for at få hvile, for at samle sig, for at få et overblik over deres muligheder, inden de tager et tog videre. Alina, 37 år er flygtet fra Odesa med sin mor og 7-årige datter Varvara. Efter flere dages rejse sidder de nu og samler kræfter på en bænk. De skal videre til slægtninge, der bor i Polen.

Mads Nissen: Talibans inhumane narkofængsler
Juryen: ”Det er først og fremmest utrolig smukt fotograferet og en god fortælling. Billedet er skabt af en stilsikker fotograf, og man mærker tydeligt hans stemme. Det er lykkedes ham at komme langt ind i et svært miljø, hvor han har brugt tid på at være til stede, så man mærker dybden i følelserne og bliver rørt.”

Mads Nissen

Mads Nissen/Politiken/Årets Pressefoto 2022 I 70 dage har Nabi og hans ven Mohammad nu været indsat i narkotikafængslet 'Ibn Sina Drug Addiction Treatment Hospital', og midt i en overfyldt sovesal, varm og fugtig fra hundrede tætte menneskekroppe, fremviser de to venner, hvor tynde og udmagrede de er blevet her på stedet. Det skyldes manglende mad, men også at den er så nærings-fattig og uhygiejnisk, så mange har diarre, fortæller de. ”Verden skal vide, hvordan vi har det”, beder de.

Fra alle sider høres den desperate lyd af negle der river og kradser mod hud. De mange lus og fnat gør det umuligt, at tænke klart, fortælles der sammenstemmende.

Ólafur Steinar Rye Gestsson: Skyderiet i Fields
Juryen: ”Det er klassisk pressefotografi, når det er bedst. Billedet fortæller en virkelig stærk historie, og udtrykket i kvindernes øjne er voldsomt og uforglemmeligt. Det er sjældent at opleve så ren en skræk og panik, som der tydeligt ligger i telefonopkaldet. Det er desuden taget under svære omstændigheder.”

Ólafur Steinar Rye Gestsson

Ólafur Steinar Rye Gestsson/Freelance/Årets Pressefoto 2022 Uvisheden var stor i timerne efter at skyderiet i Field's begyndte. Mange af centrets tilbageværende gæster havde gemt sig i baglokaler og på taget af storcentret, mens hverken de eller deres pårørende vidste, om gerningsmanden var blevet anholdt, eller om der var tale om flere gerningsmænd. Først 3 timer efter hændelsen meldte politiet ud, at den 22-årige gerningsmand var blevet anholdt 15 minutter efter, han havde affyret det første skud.

Kommentarer