"Jeg vil kigge efter årets store dagsordener"
Mød dommer i TV/WEB til Årets Pressefoto 2021 - Malene Anthony Sommerand.
Blå Bog:
Navn: Malene Anthony Sommerand
Stilling: Videoproducer og kreativ alt-muligt-kvinde på Zetland
Hvor længe har du været i faget? (Hvornår blev du uddannet): 2018
Arbejdsplads: Zetland
Hvad tænkte du, da du blev spurgt om du ville være dommer til Årets Pressefoto?
Jeg blev rigtig glad. Det er spændende at få lov at se, hvilke ting der rører sig i branchen i de her år – både på form og på indhold.
Hvad vil du have fokus på, når du skal bedømme i år?
Jeg vil have fokus på formidlingen. Er historien forløst på en kreativ måde? Er der taget bevidste valg om formmæssige greb? Bliver jeg overrasket af emnet eller af fortælleren?
Jeg synes, der er en tendens til, at vi ser mange af de samme historier, om de samme skæbner, fortalt på den samme måde. For mig er det ikke nok, at historien er god. For mig skal den også være forløst på en velovervejet måde. Formidlingen er for mig lige så vigtig som fortællingen.
Et indslag kan i min optik lige så vel være på højkant og lavet til Instagram – både formmæssigt og indholdsmæssigt. Rigtig mange mennesker får journalistik fra sociale medier, så det format har i min optik en mindst lige så stor berettigelse som et flow-indslag.
Hvad synes du om niveauet ved Årets Pressefoto/Tv-Video-Web, igennem de sidste år?
Kvaliteten har nogle år har været svingende i multimediekategorierne, men jeg synes, det er nogle af de mest interessante kategorier. Folk har virkelig fået øjnene op for, at video ikke nødvendigvis behøves at være TV, men at det kan være kreativ historiefortælling i et miks af levende billeder, grafiske elementer og et spændende lydbillede.
Hvad vil du kigge efter, når du skal finde en vinder?
Jeg vil kigge efter nogle, der har taget bevidste og overraskende valg. Som virkelig har taget et valg om, hvordan de formidler historien foran dem allerbedst. Og så vil jeg kigge efter årets store dagsordener.
For mig er alle de gamle Årets Pressefoto-magasiner altid de vildeste opslagsværker for, hvad vi talte om i de respektive år. Så er der nogen, der har ramt noget i tiden, så har de også min opmærksomhed.
Kommentarer