Gå til hovedindhold
Bliv medlem

“I skal blive ved og ved og ved…”

Krigen i Ukraine kastede mørke skygger ind over fotografiets festdag, hvor prisen for Årets Pressefoto i dag blev uddelt. Siden 1974 har vi i Pressefotografforbundet fejret fotografiet med denne konkurence. I år foregik festen i skyggen af en krig, der om noget kalder på de høje standarder danske fotografer står for.

åbning

Lars Horn / Baghuset Årets Pressefoto 2021.

“I krig er sandheden det første offer,” startede formand for Pressefotografforbundet Sisse Stroyer sin åbningstale til fotografiets festdag i Dronningesalen i Den Sorte Diamant. Årets Pressefoto. Prisfest.

Modsat under nedlukningen sidste år var salen fyldt idag. Alligevel blev der hurtigt helt stille i salen, da prisuddelingen gik igang. Det kunne helt fra start mærkes, at prisfesten ville komme til at reflekterer den situation, vi står i lige nu.

Til trods for, at billederne, der bliver hyldet, jo faktisk handler om en anden tid. Sidste år. 2021. Og så alligevel ikke.

Det handler nemlig grundlæggende om troværdighed, lod formanden forstå:

“Vi har en høj stjerne ude i verden for vores måde at formidle på, og vi er kendt for at have en høj etisk tilgang til de ting, vi laver og de mennesker, vi dokumenterer. Det skal vi fortsat kæmpe for at bevare, også i disse tider”

Troværdighed

Der uddeles priser i ialt forskellige 15 kategorier. Til hver pris er der en prisoverrækker.

“Af de seneste års voldsomme begivenheder. Corona og nu krig. Er der brug for troværdighed som aldrig før. Og det efterspørges hos læserne”, startede prisuddeler fra Jysk fynske medie Mads Sandemann sin indledning til uddelingen af Årets Danske Hverdagsbillede. “Og så er der også brug for historier om mennsker”.

To mennesker. I dette tilfælde mænd, og deres nyfødte barn undfanget af en rugemor. Et helt almindeligt billede, og et helt ekstraordinært billede. Årets Danske hverdagsbillede.

Hverdag

Lars Horn / Baghuset Årets Danske Hverdagsbillede. Sigrid Ryge Nygaard, Dagbladet Information - NICOLAI, STORM, MARTIN – OG EN RUGEMOR I COLUMBIA

Et billede der senere skulle vise sig at få en endnu større rolle til denne prisfest.

Det er Sigrid Ryge Nygaard fra Information, der vinder prisen.

“Tak til Emil”, lød det bl.a. fra Sigrid i sin takketale. Emil, Sigrids mand, der ikke ville takkes i denne tale, lod Sigrid forstå. “Men tak alligevel for at sende SMS’en: Hvis det hele vælter, så bliver du bare på avisen. Jeg har styr på det herhjemme”. Indsatsen på hjemmefronten blev nævnt flere gange fra flere prismodtagere.

“Det er en underlig tid”, startede Jakob Ehrbahn, da han vinder for serien om overgreb mod kvinder, og referer her også til sin egen rejse ind i et helt andet mørke, som denne historie repræsenterer.

Jakob Ehrbahn, der flere gange denne eftermiddag blev hyldet for sin dedikerede indsats for fotografiet. Både for sit vedholdende arbejde omhandlende flygtningestrømmen i Europa. Men også helt generelt i tildelingen af den prestigefyldte hovedpris som Årets Pressefotograf.

Åbenklasse

Lars Horn / Baghuset Årets Åben Klasse . Jacob Ehrbahn, Politiken - HVAD ER ET SEKSUELT OVERGREB, OG HVAD EFTERLADER DET SIG?

Liv og død

“Der var så stille”.  Liselotte Sabroe vinder årets sportsbillede. “Det startede med EM fest. Stemningen var høj. Men så faldt Christian Eriksen om. Den 12 juni var en chokerende og surrealistisk dag i parken. Kære dommere. Jeg er glad for at I har valgt dette billede .

Der er intet sportsfotografi der kommer i nærheden af den oplevelse den dag i parken sidste år.”

Alvoren stod i det hele taget i år malet i kulissen.

Liselotte

Lars Horn / Baghuset Årets Sportsbillede. Lisette Sabroe, Ritzau Scanpix - STILHEDEN I PARKEN

På eventyr

Men så var der også Oscar Scott Carl. Han vandt prisen for reportage. Både i kategorien Danmark og udland. To store kategorier.

Men Oscar var her ikke. Kollega Julie Kristensen kom på scenen, og havde en tak med fra Oscar. Men Oscar selv havde åbenbart købt en bil og var kørt til Tromsø på eventyr!

“Vi mennesker har kun hinanden at spejle os i. Derfor tror jeg helt ind i hjertet på, at vi skal vise mennesker”. Jakob Ehrbahn vinder prisen som Årets Pressefotograf. Og rammer med denne sætning vigtigheden af både det voldsomme og det helt nære i dagens konkurrence.

oscar

Lars Horn / Baghuset Årets Reportage, Udland . Oscar Scott Carl, Freelance - SCOTT’S HOUSE

Bliv ved

“Det er et uhyre vigtig arbejde I udfører. Bliv ved og ved og ved..” Statsminister Mette Frederiksen var den sidste på talerstolen. Pressens minister. Og altid særligt inviteret til at uddele hovedprisen: Årets Pressefoto.

“Lige nu er det krigen der fylder,” startede hun, og satte ord på, at det jo kan være mærkeligt, at hylde fotografi, der handler om noget som helst andet. Som fotografier fra sidste år jo unægteligt må gøre.

Mette F

Lars Horn / Baghuset Statsminister Mette Frederiksen til Årets Pressefoto 2021.

Og så alligevel ikke; “For det er overhovedet ikke mærkeligt at hylde jeres arbejde lige nu. Jeg havde aldrig troet, at vi i 2022 skulle kæmpe for sandheden, pressefriheden og vores demokratiske frihed”.

Statsministeren fortsatte:

“I er vores øjne. I dokumenterer det, vi andre ikke kan se, så vi kan forholde os til det. I gør en forskel. Men livet er heldigvis også mange andre ting”, og hentyder til vinderbilledet hun skal til at afsløre. “Vi skal huske på det, der vækker glæde. Kærligheden. De små og store øjeblikke. “

sigrid

Lars Horn / Baghuset
Vinder i Årets Pressefoto 2021 Sigrid Ryge Nygaard, Dagbladet Information

Og hermed blev Sigrid Ryge Nygaard kaldt på scenen endnu engang. Vinder af Årets Pressefoto. På et bagtæppe af krig, men for et billede der minder os om alt det modsatte. Et billedet af to mennesker og deres lille barn. Født af en rugemor. Kærlighed. Og livet der begynder. På trods.

SE ALLE BILLEDERNE I ÅRETSPRESSEFOTO 2021 HER

Kommentarer