Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Høj visuel inspiration til øjnene

Tal til øjet er en tilbagevendende begivenhed på IT-universitetet i København, arrangeret af en sammenslutning af grupper og specialforretninger i Dansk Journalistforbund. Denne gang har PF tilbudt 25 pladser til medlemmer af Pressefotografforbundet, men endnu flere medlemmer havde meldt sig til på egen hånd.

Tal Til Øjet

Johnny Frederiksen Henrik Høgh-Olesen

Dagen startede med et bombadement af sanserne, nogen ville måske tolke Henrik Høgh-Olesens oplæg som en stor reklame for bogen ’Det æstetiske menneskedyr’ fred være med det, for det var skarpt og sjovt, der var fokus på former, farver og fetich. Et af guldkornene til kvinderne var at rødt tøj fremmede samtaler af seksuel karakter, fremfor grønt tøj, min sidemand videojournalisten Henriette Skov Andersen, i grønt, sagde ”det er et godt valg jeg har lavet i dagens anledning” bakket op af journalisten og forfatteren Birgit Tengberg, også i grønt, ”jeg har lige købt denne trøje, og jeg er rigtig glad for den” siger hun.

Tal Til Øjet

Johnny Frederiksen Henriette Skov Andersen, i grønt, sagde ”det er et godt valg jeg har lavet i dagens anledning” bakket op af journalisten og forfatteren Birgit Tengberg, også i grønt, ”jeg har lige købt denne trøje, og jeg er rigtig glad for den” siger hun.

Efter en fælles intro fra Henrik Høgh-Olesen, er resten af dagen delt op i to spor, så det er ikke muligt at opleve det hele, derfor skal der hele tiden tages et valg.

Heldigvis var der fuldt hus i sal 2, med temaet ’Når lyden bliver visuel’ for i sal 1 stod den på fremtidens arbejdsmarked, og her var der under halvtreds personer til stede. Claus Skytte og Nina Trige Andersen var i topform, og der manglede ikke alternative tanker omkring ’Fremtidens arbejdsmarked’, deleøkonomi og platforms tjenester.

”Alt på nettet er gratis” siger Claus Skytte og skyder bolden videre til Lars Werge med spørgsmålet:

”Hvem vil DJ lave overenskomster med i cyberspace?”, ”vi er i dialog med en platformstjeneste som jeg ikke kan nævne navnet på” siger Lars Werge og tilføjer ”Det er ikke sådan at vi ryster i bukserne i DJ, ved tanken om fremtidens arbejdsmarked, DJ er jo stadigvæk et fagforbund i fremgang set på tilgangen af medlemmer”.

Fremtidens arbejdsmarked er et alvorligt emne, det skulle nok bare diskuteres et andet sted, der var ikke meget visuelt over det, og den snak kan ikke tages på 45 minutter, selv om Formand Lars Werges forberedelser ikke indholdet stof til mere.

Tal Til Øjet

Johnny Frederiksen Lars Werge, Claus Skytte og Nina Trige Andersen.

Der skiftes spor igen, mit valg går på sal 2, hvor tegneren Erik Petri fortæller om explainer video, Erik Petri tegner i hånden direkte hos kunden, hvorefter han scanner tegningerne og efterbehandler dem i Photoshop. Resten af produktionen laves af andre.

Tal Til Øjet

Johnny Frederiksen Erik Petri.

Efter frokost falder mit valg på en af dommerne fra dette års Årets Pressefoto Mette Sandbye, der under overskriften ’Farvel til det professionelle still fotografi’ gennemgår ikoniske billeder og sammenligner dem med nye billeder. ”Filmen Pearl Harbor var lige kommet op i USA inden det store terrorangreb 9/11, det fik en kollektiv bevidsthed frem hos Amerikanerne, måske derfor skrev flere medier ’nyt Pearl Harbor’ om angrebet” siger hun.

Mette Sandbye sætter også fokus på det hun kalder amatørfotografiets spredning, og fremhæver mobilbilledet af Neda Agha Soltan, der i 2009 blev myrdet under en demonstration i Iran.

”Men er der en fremtid for det professionelle still fotografi?” bliver der spurgt fra salen.

”Jeg synes at jeg kan se en interesse for noget mere dokumentarisk, der er en interesse inden for kunstverdenen for projekter, der handler om menneskeres virkelige liv” siger Mette Sandbye, og fremhæver ”Det er også meget nemmere og billigere at lave fotobøger i dag”

”Men hvad med vores fremtid?” bliver der spurgt fra salen, ”Det er jer der har den visuelle kompetence og har arbejdet med den i årevis, min søn på 15 år kan ikke tænke og tage de samme billeder med en mobiltelefon” slår Mette Sandbye fast.

Tal Til Øjet

Johnny Frederiksen Mette Sandbye.

Det sikre valg er nu at skifte til sal. 1, for at få en peptalk om visuel identitet fra Claus Lillerup, den består kort sagt af en PowerPoint med 60 slides. Vi er forbi Coca Cola, Pepsi, Nike op Apple, men der hvor hans foredrag rammer lige i hjertet hos en fotograf er ved fortællingen om at USA's tidligere præsident Barak Obama, tog brandingprisen 2008 fordi han havde sin egen fotograf.

Tal Til Øjet

Johnny Frederiksen Claus Lillerup.

Endnu en bladtegner har kastet sig over explainer videoer. Allan Buch, laver håndtegninger eller bruger Adobe Illustrator og arbejder færdig i After Effects. Han bruger også Storyboard Pro der er et program hvor man kan tegne og animere direkte.

Tal Til Øjet

Allan Buch Her er Allan Buchs workflow til explainer videoer.

Den stor finale som samler alle tilbageværende deltagere i sal 1, der er den største sal på IT-universitetet, handler om ’Visuel misinformation’ ved adjunkt Aske Kammer, der i dagens anledning er på hjemmebane på universitetet og formand for SMiD (sammenslutningen af medieforskere i Danmark).

Aske Kammer peger pilen imod netværk og sociale medier, ”De journalistiske massemedier er pillet ud af ligningen” siger han og tilføjer ”folk kan ikke huske hvor de har set nyheden, de kan huske at de har set det på Facebook, men ikke hvilket ’hokus pokus medie’ de har set det”.

Aske Kammer viser eksempler på hvordan en tilfældig Canadier får stjålet sit billede på nettet og hvordan det bliver ændret i Photoshop så han får koranen i hånden og et bombebælte om livet.

Martin Moos gennemgår den falske virkelighed i reklamefotografiet.

Otte timers visuel inspiration er slut, nu venter en skrup af bar og kollegialt samvær, Tal Til Øjet er tilbage igen om to år.

  • Johnny Frederiksen
  • Johnny Frederiksen
  • Johnny Frederiksen
  • Johnny Frederiksen

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.