To forsider af samme sag
En årrække lang forbandelse over Chicago Cubs er nu blevet ophævet da de i forgårs endelig vandt i World Series. Til stede var pressen selvfølgelig for at dække sejren. Og især to dækninger skiller sig ud.
108-år tørke efter et skænderi om en larmende ged, et uvenskab og en forbandelse er endeligt kommet til sin ende da baseballholdet Chicago Cubs igår spillede sig til sejr og til det mange omtaler som en historisk begivenhed. Pressen var naturligvis til stede for at dække kampen.
Nu er især to store aviser kommet i søgelyset på de sociale medier efter en sammenligning af gårsdagens forsider streger feltet op og vidner som et eksempel på hvilke konskvenser det kan have for det visuelle udtryk når aviserne fyrer fotografiske medarbejder eller lukker hele fotoredaktioner ned.
De mindre slår de store
I 2013 valgte Chicago Sun Times at fyre hele sin fotoredaktion og umiddelbart efter sende besked ud til journalister om, at de skulle på kursus i iPhone fotografering. Sun Times er den 8. største avis i USA men det var ikke nok til at bibeholde fotoredaktionen. Så de sender nu journalister udstyret med mobiltelefoner ud at dække begivenheder som den i onsdags.
Chicago Tribune er til sammenligning USAs 10. største avis og her har fotojournalister en daglig gang på redaktionensgangene. De sendte Brian Cassella, en fastansat fotojournalist, ud for at dække Chicago Cubs kampen og resultatet er tydeligt: Et stærkt komponeret fotografi der fanger jublen i spillerne da de indser at de har brudt 108års forbandelse og endelig ført holdet til sejr.
Fotografiet fra Sun Times kan mere beskrives som en registrering: Billedet er taget labgt væk fra, spillerne vender enten siden eller ryggen til og det virker ikke som om at journalisten har vidst hvor det er fordelagtigt at placere sig.
Petapixel kalder forsidebillederne ikoniske versus forglemmelige. (Iconic vs. forgettable) og de er ikke de eneste som rejser kritik af sammenligningsresultatet og en heftig debat er nu startet på twitter. Imens kommer fotografen Brian Cassella med genmæle til debatten ved at lægge sit berømte billede op med det gyldne snit på. For at understrege sin faglige viden og kunnen for komposition og sit fag generelt med teksten "præcis som jeg havde planlagt det".
Kommentarer