Fisk, babyolie og musearm
PF-KONFERENCEN 2019: Det er så langt fra det klassiske pressefoto, som tænkes kan. Og så alligevel. Historien bag er klassisk journalistisk – en beskrivelse af virkeligheden. Bare i makro.
Michael Bager PF-Konferencen 2019: Søren Skarby. Foto: Michael Bager
Der er ikke ret meget i Søren Skarbys projekt ‘Fisk’, der har været let. Bare det at få det store print af en fisk – to gange tre meter – transporteret til Nyborg Strand viste sig at være en udfordring. For slet ikke at tale om at finde en måde at fotografere fiskene på som kunne vise hver enestående, farvestrålende detalje. Og arbejdet i photoshop med at fritskrabe detaljer … “jeg har musearm ad helvede til,” siger Søren Skarby.
Men det er netop i detaljerne, at projektet kan noget særligt. De fleste af os er vant til at se fisk på fiskehandlerens disk. Der er de umiddelbart langt fra tropernes farveglade fiskestimer. Men nogle danske fisk kan matche i former og farver, når man kommer tæt nok på. Og når fiskene ellers behandles, så de bevarer farvepragten, når de er kommet op ad vandet. Den forsvinder ellers hurtigt, hvad enhver, der har fanget sild, ved. Lige når sildene kommer op, lyser deres skæl som opaler. Kort efter er farvepragten væk.
For Søren Skarby har det været afgørende at bevare skønheden, så andre kunne komme tæt nok på til at se den. Derfor har han allieret sig med konservator Morten Boesen fra Fjord & Bælt, som han har taget med til Nyborg Strand, for projektet er teamwork, understreger han. Sammen har han og Morten prøvet sig frem til en metode, hvor fiskene behandles med babyolie og saltvand, og finnerne rettes ud med pincet, så alle detaljerne og farverne står knivskarpt frem på det færdige foto. Og fiskene viser sig i så stor udgave at være så neonglødende som en asiatisk storby efter solnedgang.
MR: Kunsten at bevare
De omhyggeligt tilrettelagte fotos er på mange måder milevidt fra det klassiske pressefotograf, hvor tilfældighederne får lov at udspille sig foran kameraet. På den anden side er det klassisk forstået som en registrering af virkeligheden – bare i gigantisk format.
Og historien bag er klassisk journalistisk. Livet i havene og de ferske vande er truet, og Søren Skarby vil gerne med sine fotos få os til at se skønheden i alt det, vi risikerer at miste. Hvis vi ikke ved, hvad vandene rummer af vidunderlige væsener, bekymrer vi os heller ikke om dem, hvis de forsvinder.
Nogle af de fisk, som Søren Skarby har fotograferet, er i dag truet af udryddelse. Det gælder for eksempel den europæiske ål, som stadig er et mysterium på mange måder, og som ikke kan opdrættes i fangenskab. Ålens biologi er sådan, at den skal til et bestemt sted i Sargassohavet for at parre sig. Samtidig er den en delikatesse, og den er overfisket i en grad, hvor der måske kun er 1-2 procent tilbage af den oprindelige bestand.
“Den bør totalfredes. Men det vil udløse en krig, som vil få 30 års-krigen til at ligne en lussing i et klasseværelse,” siger Søren Skarby med henvisning til blandt andre de spanske fiskere, som modsætter sig.
Projektet er blevet til med fondsstøtte, og de store fotos skal udstilles på flere museer. Søren Skarby og Morten Boesen overvejer også, om de ikke skal videre rundt i landet.
“Det kunne være fedt at få dem udstillet i en fiskeriauktion lige før lukketid. Det ville give en helt anden mulighed for dialog.”
Man kan læse mere om projektet og teknikken her: https://journalisten.dk/soren-har-faet-14-millioner-kroner-til-at-fotografere-fisk/
Kommentarer
Det er Fjord & Bælt, ikke Sund & Bælt...