Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

EXIF afslører igen ÅP-deltagernes hemmeligheder

I år kan vi konstatere, at størsteparten af de indsendte billeder til Årets Pressefoto er taget med et Nikon-kamera forsynet med en 24-70 mm indstillet 35 mm, bl. 2.8.

Fotostation

Affotografering af Fotostation

Vores tidligere webmaster Jens Tønnesen gjorde en stor indsats for at hente informationer gemt i de mange billeder til ÅP. Teksten hér er også inspireret derfra.

Jeg har prøvet at se hvordan det så ud for 10 år siden. EXIF informationerne for 2007 er indsat i parentes og viser den interessante udvikling af kamera, teknik og fotovaner.

Med EXIF-data fra 2073 billeder (Det var 3330 i 2007) kan vi danne os et meget præcist billede af danske fotografers vaner anno 2017. Kun 131 (104) billeder indeholder ikke brugbare EXIF-data, hvilket formodentlig skyldes, at der er tale om sletning ved eksport eller skanninger.

Kamera

Fotografernes foretrukne kameramærke var i 2007 Canon, men er i 2017 blevet Nikon. I dag fordelt på flere Nikon kameratyper, fra Nikon D3 til D850 der i alt har taget 959 af billederne. Canon er med 694 billeder fordelt på flere kameratyper fra Canon G7 til EOS 5D MkIV. Sony er repræsenteret med 71 billeder heraf er de 4 taget med et Sony A7 R. Pentax 645 (mellemformat) er repræsenteret med 8 billeder. Fuji med 79 billeder heraf 12 med X100. Olympus med 8 billeder. Ricoh med 4 billeder. Drone billeder er nu repræsenteret med 5 stk. DJI billeder.

Model

Den foretrukne kameramodel er - måske lidt overraskende i forhold til at der i alt er taget flest med et Nikon kamera - Canon EOS 5D Mk III, der står for 298 af alle fotos. Hvor Nikon D5 står for 221 af billederne

Årets Pressefoto kan ende med at være taget med et iPhone kamera. Chancen er dog ret lille, for kun 5 billeder er indsendt taget med iPhone 5s til iPhoneX, der er ikke registret billeder som er taget med en Android telefon.

109 af årets billeder er taget med en Leica. For 10 år siden var det 29 billeder, så afgjort fremgang for Leica kameraet til pressefotografer.

Objektiv

Fordommene om, at pressefotografer enten render rundt med gevaldig 'paparazzi-tele' eller en ekstrem vidvinkel bliver hurtigt gjort til skamme, når man bladrer i statistikken. ÅP-deltagerne ynder at fotografere med en 24-70 mm zoom, mest indstillet som 35mm, herefter følger en fast 35 mm F:1.4 og på tredjepladsen 70-200 F:2.8.

Flash

'Nej tak til flash' kunne mantraet lyde for en potentiel ÅP-vinder. kun ca. 10% af alle billeder er optaget med flash.

Hastighed

Nu kunne man så tro, at medlemmerne siden år 2007 i stedet har skruet op for hastigheden, og udnyttet de nye kameraers muligheder for næsten støjfrie billeder på høje ISO, men i dag den gennemsnitlige ISO stadig 400 ISO. Men med 620 billeder har fotografen brugt en ISO fra 800 og helt op til ISO 102400, det er en vigtig fremgang.

Lukkertid

I år 2007 blev de fleste billeder optaget på en 1/250 sekund. I år er den mest anvendte lukkertid to trin langsommere med 1/60 sek. Skyldes det de mange objektiver med billedstabilisator eller har fotografen fået en roligere hånd?

Blænde

Til gengæld er der ikke så meget pjat, når det drejer sig om blænden. Her de fleste billeder taget på bl. 2.8, med 658 stk. mens 234 er gået en blænde op til 4.0. Det er tal, der ligger meget tæt på tidligere års statistik.

NB. Artiklen er rettet for faktuelle fejl 11. januar 2018 kl. 14:30

 

Her er de nominerede til Årets Pressefoto 2017...

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Claus

tir, 01/09/2018 - 09:04

Kigger man tilbage på de seneste års lister, er det lidt af et skifte der sker her. Nikon overhaler Canon med stor margin - og Canon-folket bruger ikke D1 slagskibet, men fortsat 5D-modellerne. Til gengæld er det interessant, hvor lidt spejlløse kameraer (endnu) bruges på redaktionerne.