Er Peter Orry kaptajn på Titanic?
Fyringsrunder er blevet en del af moderne medievirksomhed, men man kan stadigt blive totalt overrasket over visse dele af den nuværende medieledelse!
Lars Lindskov Ordentlighed er et af de værdiord der indgår i Jysk Fynske mediers mantra.
Faglig kommentar af Lars Lindskov:
Tirsdag var sådan set en spændende dag. For en gangs skyld lidt godt vejr og et spændende og konstruktivt møde i forretningsudvalget i Dansk Journalistforbund, hvor fagenes fremtid og fremtidens forbund blot var nogle af emnerne på en lang dagsorden. Derefter til åbent hus hos DJ´s tidligere formand og nuværende formand for det europæiske journalistforbund Mogens Blicher Bjerregård i Hillerød i anledning af hans 60 års fødselsdag. Bjerregård har altid haft stor fokus på bredden i DJ og jeg var glad for, at han for år tilbage var med til at få sat fokus på fotograffagets fremtid med en stor rapport.
Så alt var en spændende og dejlig dag indtil man kom tilbage til nyhederne og sin mail. Endnu en fyringsrunde rammer Jysk Fynske Medier og denne gang ikke fordi der mangler yderligere penge, men fordi alle alligevel går rundt med en mobiltelefon i lommen og man ville prioritere det skrevne ord…..øh – det må være fake news!
Men det er det så ikke. Chefredaktør Peter Orry vil nedprioritere det visuelle udtryk i en tid, hvor verden aldrig har været så visuel. Det er ganske uforståeligt!
De sociale medier oversvømmes af fotos og video – man skønner der er 100 millioners timers video på Facebook om dagen og hvis de etablerede medier skal klare sig i konkurrencen kan det naturligvis kun ske via en øget kvalitet og ikke ved at sænke kvaliteten. Det er jo ikke ligefrem raketvidenskab at forstå mediebrugerne, ikke vil betale for dalende kvalitet.
De skrivende journalister skal nu til at fotografere noget mere og alt andet lige går det jo udover skrivetiden, så at sige at man vil prioritere det skrevne ord frem for billeder, som chefredaktør Peter Orry gør er ganske uforståeligt. For at kompensere for de færre fotografer vil ledelsen gøre brug af andre kilder til billeder og det er mangel på format i forhold til de etiske overvejelser, som de ansatte har i dag.
Betalt indhold er et varmt emne i forvejen i den danske mediebranche, men det kan hurtigt blive forfærdeligt aktuelt at medierne omkring Jysk Fynske kommer alt for tæt på isbjerget!
Fagbladet Journalisten: I en fælles udtalelse udtrykker medarbejderne i Jysk Fynske Medier dyb mistillid til strategien, hvor ledelsen vil skære 5 mio. kr. på fotoområdet.
Læs også: Fotochef om nye besparelser hos Jysk Fynske: ”Uendeligt trist”
Kommentarer
Læs meget mere på Journalisten.dk
http://journalisten.dk/ansatte-i-jysk-fynske-medier-vi-er-rystede-over-…
Lars Lindskov,
Jeg har tråden ovre på journalisten.dk (http://journalisten.dk/ansatte-i-jysk-fynske-medier-vi-er-rystede-over-…) spurgt både dig og en række af dine kolleger, hvad det er I forestiller jer, at fotograferne skal kunne byde ind med af unikke kompetencer i mediehusene, som kan levere så meget værdi, at I ikke bliver skåret væk.
Men ingen er kommet med noget svar - heller ikke dig. Hvordan kan det være? Er det fordi, at fotograferne er på herrens mark og ikke ved, hvad de skal gøre i en tid, hvor udviklingen er ved at gøre dem overflødige som redaktionelt personale?
Journalistfaget udvikler sig meget hurtigt i disse år, hvor det strømmer ud med journalister, der kan noget med eksempelvis SoMe (inkl foto og video) og som eksperimenterer på livet løs med nye formater, online, brugerinddragelse, vinklinger og så videre.
Hvad sker der hos fotograferne, der jo bliver opsagt, skåret væk og bliver overfløddiggjort rigtigt hurtigt i disse år - både freelancere og fastansatte? Hvad vil I gøre for at spille en rolle i mediebilledet fremadrettet? Det har jeg spurgt om - men altså uden svar. Så nu spørger jeg dig her.
Istedet for at svare i den anden tråd, bliver det fra den ene og den anden fotograf gentaget, at kun fotograferne kan sikre en høj nok kvalitet, at nedskæringen af de fastansatte fotografer vil føre til lavere kvalitet af hele mediet, at det er ledelsens skyld at fotograferne ikke er blevet opkvalificeret (til noget, som ingen skriver hvad er). Kvalitets-tabs-argumentet bliver gentaget.
Men ingen af de argumenter bider jo på en direktion i et mediehus i økonomiske vanskeligheder. Der er MASSER af billeder tilgængelige, journalisterne kan selv, kilderne kan endda selv. Hverken kunder eller annoncører vil opsige aftaler hurtigere, end de allerede gør, fordi en journalist med et dyrt kamera fotograferer fremfor en fotograf.
Til gengæld koster en fastansat fotograf jo det samme som to-tre journalister, hvis man medregner hans kørsel og hans udstyr. Men fotografen kan kun tage billeder. Og måske video.
Men foto sælger ikke alene aviser eller klik. Det gør ideer, nyheder, relevans, kilder. Mens foto er en anhænger - altså i hvert fald i den klassiske nyhedsproduktion. Her behøver man altså ikke en pressefotograf længere til at tage et portræt af en kilde i sin døråbning. Sorry, men sådan er det bare.
Jeg vil godt spørge dig igen: HVAD mener pressefotograferne at det er, som fremtidens fotografer kan byde ind med af unikke kompetencer, der kan føre til bedre salg af medieprodukterne? Jeg har som sagt ikke hørt andet end at 'kvaliteten vil falde' og 'det er ledelsens skyld.' Det får I altså ikke arbejde af.
HVAD kan I - og kun I - levere af produkter, som efterspørges i fremtiden? Hvordan skal jeres fag udvikle sig?
For mig er det ikke svært at forestille sig, at alle professionelle pressefotografer er væk om 10 år og erstattet af journalist-fotos + brugernes egne billeder. Man kan da sagtens forestille sig, at en kilde, der interviewes per telefon, bliver bedt om at tage en selfie og sende den til avisen. Kvalitet? Ja, den lever vi nok med.
Mvh
Andersn
Rigtig godt, at du kridter banen op Lars og fortæller chefredaktørerne, at nu er det nok! Men rækker det?
På det seneste har det virket som om, at det er fotograferne, som outsources mere end andre medarbejdergrupper, så det er nok nu, vi skal tage kampen op!
Jeg syntes det er en uskik og fuldstændig under lavmålet, når redaktørerne dagligt publicerer masser af amatørfotos, der er så elendige, at de aldrig burde finde vej til medierne.
Som freelancer mærker jeg også, at det måned for måned, bliver sværere, at afsætte reportagefotos og videoproduktioner. Jeg fornemmer også, at der ikke længere konkurreres på kvalitet, men det udelukkende handler om, hvor langt ned, at prisen kan presses.. Det sker blandt andet ved at fyre fotografer og samme dag tilknytte dem som freelancere, bistået af "daglejere", som ikke engagerer sig i opgaverne, men blot skal være til rådighed i nogle timer..
Nu må vi så håbe, at de skrivende kolleger er loyale og undlader at påtage sig fotografisk arbejde.
Jeg håber godt nok, at Lars og PF.s bestyrelse har en strategi og, at man skrider til handling, inden det er for sent.
VH Morten Brandborg