Gå til hovedindhold
Bliv medlem

Billedbureauernes fusion og fremtiden

Som sikkert bekendt holdt PF i december medlemsmøde for berørte medlemmer omkring sammenlægningen af Scanpix og Ritzau, som tidligere har overtaget Polfoto

Ritzau Foto

Johnny Frederiksen Polfoto/ritzau/Scanpix Først hed det Politikens Pressefoto, så hed det Polfoto, et øjeblik hed det ritzau foto og i dag hedder det ritzau/Scanpix

Der er naturligvis meget usikkerhed blandt mange medlemmer i forhold til, hvad fremtiden bringer.

Med til mødet var direktør for det kommende Scanpix Ritzau Foto Kris Kjær Nielsen. Han deler bestemt ikke pessimismen i branchen og håber på et mere rimeligt prisniveau i fremtiden og er optimistisk på værdikædens vegne.

Efter en fremlæggelse og lidt spørgsmål og svar drøftede medlemmerne situationen og de fremtidige udfordringer.

Kris Kjær Nielsen svarede blandt andet på følgende:

 

Hvad betyder sammenlægningen af Scanpix og Ritzau Foto?

 

"Sammenlægningen betyder en normalisering af det danske mediemarked på billedfronten. Sammenlignet med det fleste andre lande, så har det ikke været normalt med to store konkurrerende billedbureauer, der har været forankrede i to bekrigende bladhuse. Situationen bliver meget lig både Sverige (TT) og Norge (NTB), hvor markedet er markant sundere".

 

Er det nu Berlingske og JP/Politikens Hus, som skal levere nyhedsdækningen til Ritzau Scanpix?

 

"Nej. Det er ikke normalt, at medier leverer dækning til et billedbureau. Et billedbureau skal levere til medierne. Ikke omvendt. Vi syndikerer selvfølgelig deres materiale, hvis de ønsker det, men nyhedsdækningen står vi selv for".

 

Hvilke freelancere vil I anvende?

 

Dem vi vil - og som vil os. De to grupperinger af freelancere, som har leveret til henholdsvis Polfoto/Ritzau Foto og Scanpix, er grupperinger, som overvejende er opstået via relationer til bladhusene. Ritzau Scanpix er ikke bundet af disse uformelle tilknytninger. Vi vil samarbejde med alle med de rigtige kompetencer og evner, som matcher Ritzau Scanpix".

 

Bliver det ikke en halvering af opgavemængden til freelancere, når to bureauer bliver til et?

 

"Nej, vi forventer at opgavemængden i første omgang forbliver tilsvarende de to bureauers nuværende samlede antal og det er sandsynligt, at den vil stige på sigt i takt med vores udviklingsplaner. Det er klart, at vi fx ikke kommer til at have to freelancere siddende til samme Superligakamp. I øjeblikket dækker Scanpix alle kampe per runde, hvor Ritzau Foto kun dækker udvalgte. Der forsvinder et par opgaver der, men forpligtigelserne i forhold til den nye, samlede kundegruppe gør, at andre opgaver vil opstå".

 

Vil I nu skrue på fotografernes priser og vilkår?

 

"Nej, det er der ikke planer om, men der skal nok opstå en generel debat om det i takt med, at stadig flere opdager, at fotografiet desværre ikke har samme værdi, som det havde engang. Når det sker, så vil vi meget gerne gå ind i en dialog med fotografer og forbund om at finde gode løsninger.De nuværende aftaler er i den rimelige ende og det forventes, at de fremtidige aftaler bliver et mix mellem de i dag to kendte freelance aftaler".

 

Bliver det danske mediebillede ikke visuelt ensartet nu?

 

"Ritzau Scanpix kommer til at levere en bund i form af en nyhedsmæssig grunddækning. Hvordan medierne anvender den er helt op til dem. Det gælder også Ritzaus produkt i tekst. Det kan også være at resultatet bliver det helt modsatte med større visuel diversitet. Konkurrencen på det visuelle område har i høj grad ligget mellem Polfoto og Scanpix de sidste mange år. Det kan være, at den nu flytter ud på de enkelte medier, hvor man får et større behov for at adskille sig. Set fra afstand lader til at være tilfældet på det svenske og norske marked, hvor mediemarkedet beskæftiger en del flere fastansatte og freelancere".

 

I fyrer allerede nu? Hvorfor gør i det? Er det ikke et krisetegn?

 

"Nej, det sker ved alle sammenlægninger, hvor to enheder bliver til en".

 

PF har naturligvis tilbudt en forhandling om nye aftaler, men om det bliver modtaget i samme positive ånd, som det er afgivet i vides ikke endnu.

Hvis du bliver tilbudt ny kontrakt er du naturligvis altid velkommen til at kontakte DJ/PF for rådgivning.

Vi inviterer til medlemsmøde i Århus den 18. Januar 2018 kl. 16.30 i DJ´s lokaler, Åboulevarden 31.2, 8000 Århus C.

Og i DJ´s lokaler Gammel Strand 46 den 22. Januar 2018 kl. 17.00

Læs også: Ritzau opkøber endnu et stort billedbureau...

 

Kommentarer