Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Årets Hverdagsbillede

Årets Danske Hverdagsbillede ”Uanset, hvordan man vender og drejer det, er Ólafur Steinar Gestssons billede et tidsbillede.”

åp

Ólafur Steinar Gestsson Kalundborg: Omkring 1000 borgere er mødt op til et informationsmøde i byens sportshal. På dagsordenen er det planlagte asylcenter, som skal ligge i byens nedlagte sygehus.

Vinder: Ólafur Steinar Gestsson, Fotojournaliststuderende Berlingske: ”Borgermøde on nyt asylcenter”:

”Uanset, hvordan man vender og drejer det, er Ólafur Steinar Gestssons billede fra Vordingborghallen et tidsbillede. Man må respektere, at det er et billede, som trænger sig på. Når man først har set det, er det svært at slippe, fordi det er så ekstremt i sin symbolik. Linjen der præcist deler billedet i to. Pigen, der står alene indhyllet i de rød-hvide farver. Tilskuerne på de røde sæder, der bliver en masse, som repræsenterer Danmark - mens hun repræsenterer det udefrakommende. Manden, der kigger i kameraet og ser ud som om, han ved, hvad fotografen tænker. Sådan bliver de allesammen statister i en større, symbolsk fortælling, som næsten er irriterende, netop fordi den er så insisterende. Men man pådutter det let noget, som billedet ikke nødvendigvis fortjener. Det stiller nemlig også spørgsmål. Det er også åbent for fortolkning, og de to, der kigger i kameraet, giver faktisk et ekstra lag til billedet, selvom det normalt er irriterende. Det bliver helt sikkert et billede, som gymnasieeleverne kommer til at skrive stil om.”

Nomineret: Casper Dalhoff, Jyllands-Posten. ”Friplejehjem”

åp

Casper Dalhoff Bertha Christensen bor på plejehjemmet i Grestedbro i Sønderjylland. Bertha elsker at sove længe, og hun når som regel ikke ned til morgenmad sammen med de andre beboere. Derfor nyder hun en kop kaffe, en smøg og en Fernet Branca på sit værelse.
De seneste år er der dukket ca. 35 friplejehjem op, som erstatter kommunale plejehjem, der lukker. et af dem er Karstensminde i Grestedbro, som en lokal kvinde købte og genåbnede som friplejehjem sidste år. Det er efter sigende blevet et mødested for mange i byen, da man også kan komme og få sin frokost sammen med de gamle på hjemmet.

”Casper Dalhoff har været på plejehjem og taget et fint og hyggeligt billede af en fuldstændig dansk hverdagssituation. Det viser både en side af vores velfærdssamfund, og det at blive gammel. Både det hverdagstragiske i skrøbeligheden og livets ende, som lurer i den ikke så fjerne fremtid - og den følsomme omsorg fra personalet. Man kan længe gå på opdagelse i hendes hjem blandt spillene, familiebillederne, fluesmækkeren, småkagerne og flasken med Fernet Branca. Den gamle dame udstråler alderdommens ensomhed, som hun sidder der i kørestolen med sit fint rynkede ansigt og tæppet omkring sine skuldre. Der er mange små historier i dette foto, og man får lyst til at vide mere.”

Nomineret: Ida Marie Odgaard, Fotojournaliststuderende Berlingske. "København"

 

åp

Ida Marie Odgaard Kogræsserlauget ved Naturcenter Amager passes af 100 familier i København. Flemming har fodringstjansen i dag.

”Det er et paradoksalt billede, som Ida Marie Odgaard har fanget på Amager Fælled. På den ene side er det et skarpt blik på den synlige kontrast mellem land og by, hvor landboromantikken trampes ned af byens udvikling. På den anden side er det et udtryk for en moderne Morten Korch-fortælling, hvor byboerne trækker landet ind i byen. Det er en styrke, at det er et billede på begge dele: Byboere, der gerne vil have et tilhørsforhold til landet, samtidig med, at byen skubber landet væk. Fotografiet har meget stemning og referencer til klassiske landskabsmalerier med en høj himmel og store flader. Men det bliver nærmest ironisk, når bonden er i kontortøj og vindjakke, og landskabet i baggrunden viser noget af det mest moderne, prisbelønnede byggeri som kontrast til det landboliv, der altid har været på Amager.”

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.