Årets Reportage Danmark
”Den er meget livsbekræftende”, serien der gør Asger Ladefoged til vinder af Årets Reportage Danmark
Vinder: Asger Ladefoged, Berlingske. ”Skoleklassen, der besøgte Carl-Mar Møller”:
Det er svært ikke at blive lidt forelsket i Asger Ladefogeds serie om børnene, der har været på besøg hos Carl-Mar Møller. Mande-coachen, der byggede en legeplads for voksne, som børnene tydeligvis, har det lige så sjovt med. Og måske brug for. Serien bliver nemlig også en kommentar til børnelivet anno 2016, for her er de ikke pakket ind i vat. De mærker mudderet, får kildren i maven og skyder hinanden, så det gør nas. De mærker, føler og sanser livet, og er ikke længere curlingbørnene fra Østerbro. Udover i de gode billedtekster er der ikke en eneste voksen med i serien, som hele vejen er holdt i børnehøjde og meget solidarisk fotograferet. Alle billederne fungerer, der er en konsistent høj billedkvalitet og gode framinger, så man kan høre børnene grine og mudderet sprøjte. Man får hele lejrskole-suget i maven og lyst til at være barn igen. Den er meget livsbekræftende og et fedt eksempel på en historie, der bare ligger derude. Fotografen har set muligheden og givet den hele armen.
Nomineret: Ivan Riordan Boll, fotojournaliststuderende Politiken: ”Jeg ved jo, at jeg skal dø”:
”Det var et svært valg, og Ivan Riordan Bolls smukke og respektfulde serie fra et hospice var meget tæt på at vinde kategorien. For den er både fint fortalt og meget velredigeret. Det er et tema, vi har set før, men her får vi noget nyt og overraskende, som historien om kistelåget og ikke mindst startbilledet repræsenterer. Han er meget tæt på i alle betydninger, og står måske kun 50 cm fra de sørgende, da kisten lukker. Men fordi serien er lavet af en fotograf, der har interesseret sig for forholdet mellem parret, bliver den mere end bare historien om et menneske, der dør. Den er også en fortælling om kærlighed og et menneske, der vil have det hele ud af livet. Derfor bliver den livsbekræftende, og det er godt arbejde fra fotografens side at få det sidste billede med. Det er fuld november tristesse, men giver os en åben slutning.”
Nomineret: Casper Dalhoff, Jyllands-Posten. ”Det sidste barn på bjerget”:
”Casper Dalhoff har skabt en smuk serie om børnehjemmet på Himmelbjerget. Der er mange fine billeder fulde af nærhed, varme og skrøbelighed, og det er også værd at rose billedteksterne, som virkelig bidrager med en ekstra dimension. Her er en fotograf, som har brugt tid og lagt engagement i at interviewe personerne. Det er skrøbelige mennesker, vi kommer tæt på, men det er gjort med stor nænsomhed. Billedet af pigen, der ligger ned, viser, at børnene også mister nogle voksne, når de skal forlade stedet. Der er et rigtig godt portræt, og det er et skønt billede af de to drenge, der står i disen. Gennem deres kropsholdning og stedets stemning fornemmer man skrøbeligheden og stemningen hos dem i det nu, hvor billedet er taget.”
Kommentarer