Åp TV/Web-dommer Morten Fauerby: "Storytelling som kan mærkes."
I en serie af miniportrætter kan du møde dommerne ved Årets Pressefoto 2020. Her er det Morten Fauerby.
Blå bog
Morten Fauerby
Stilling: Kreativ direktør og medejer af Montgomery
Hvor længe har du været i faget? (Hvornår blev du uddannet):
Uddannet fotojournalist fra DJH i 2001 med praktik på JP. Herefter 11 år som freelance fotojournalist. Startede i 2012 Montgomery sammen med fotojournalist David Bering. Montgomery er i dag et visuelt kommunikationsbureau, som arbejder med en differentieret palette af virksomheder og brands på tværs af industrier og brancher. Fælles for dem alle er, at de alle anerkender betydningen af visuel kommunikation, som et stærkt redskab til at rykke ved perceptioner og flytte forretning.
Arbejdsplads:
Montgomery.dk, hvor jeg som kreativ direktør sammen med husets øvrige medarbejdere i form af videofolk, grafiske designere og strategiske kommunikationsrådgivere skaber kreativ branding og kommunikation for Montgomerys samarbejdspartnere.
Hvad tænkte du, da du blev spurgt om du ville være dommer til Årets Pressefoto?
Jeg skal være ærlig at sige, at jeg ikke selv har indsendt til konkurrencen de sidste 15 år. Så lidt overrasket . Det arbejde jeg har lavet gennem de sidste mange år har ikke rigtig passet ind i kategorierne. Men jeg forestiller mig, at jeg er valgt i forhold til min tilgang til visuel storytelling og historier som man mærke. Jeg glæder mig meget til at gennemgå de forskellige indslag og vil især kigge efter visuelle greb, udtryk og virkemidler og den effekt det sammen med den gode vinklet historie kan have for den fundamentale betydning og forståelse af et budskab.
Hvad vil du have fokus på, når du skal bedømme i år?
Storytelling som kan mærkes. Følelsesmæssig effekt frem for alt. Så jeg vil kigge efter historier/indslag, som er baseret på interessante indsigter, tænkt kreativt og udført visuelt lækkert. Kan det samtidig være eksekveret på en ny og anderledes måde, der i et stadig større og mere krævende informationsflow lykkes med at bryde muren til beskuerens immunitet ned, så er det et plus.
Hvad synes du om niveauet ved Årets Pressefoto/Tv-Video-Web, igennem de sidste år?
Mine danske kollegarer er jo stadig absolut førende indenfor visuel storytelling – så jeg ser meget frem til at skulle se eller gense de bedste bud indenfor genren. Men håber også, at jeg ser et mere nuanceret billede fra fotograferne - hvor de tør at gøre op med “den rigtige måde” eller den sikre måde at formidle et budskab på. Er stor fortaler for at turde tage chancer med risikoen for at det hele falder på jorden. Kun ved at turde satse det hele opnår man nye højder.
Hvad vil du kigge efter, når du skal finde en vinder?
Der, hvor jeg generelt lader mig imponere er, når jeg oplever at fotografen har gjort sig umage og samtidig har turde tage chancer og afprøve nye metoder eller greb indenfor visuel storytelling. Når fortolkningen af en historie er tænkt og eksekveret så kreativt at både hjerne og hjerte bliver berørt af det.
Så jeg vil nok lede efter en, der guider mig kreativt, illustrerer sit visuelle overskud OG lykkes med at skabe en efterfølgende refleksion hos mig. Når de tre ting går op i en højere enhed rammer vi, I min optik, kommunikationens ypperste formål.
Kommentarer