Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

”Vores tillidsforhold til kilderne er blevet brudt”

Tre fotografer opdagede, at DR havde brugt deres billeder fra meget følsomme billedserier uden deres tilladelse og i en helt anden kontekst. Sammen med DJ har de indgået et forlig med DR. Ekstremt vigtigt for vores relation til kilderne, at den slags stoppes,” siger fotograferne samstemmende.

Brud på Ophavsretten

Lars Horn Laura Bisgaard Krogh og Andreas Haubjerg modtog i marts prisen for Årets Long Term-project, da Årets Pressefoto blev uddelt. Kort efter så de et af deres billeder på DR.dk - uden de havde givet tilladelse til det.

Som medlem af DJ kan du også få hjælp, hvis du opdager, at din ophavsret er blevet krænket.

Arbejder du primært som producerende af tekster, har DJ brug for din hjælp til at teste nyt system til at opdage ophavsretskrænkelser

Det startede med blomster og begejstring. Nanna Navntoft, Andreas Haubjerg og Laura Bisgaard Krogh vandt priserne som henholdsvis Årets Long Term-project (Nanna) og Årets Portrætserie (Andreas og Laura), da Årets Pressefoto 2019 blev afholdt i starten af marts. To fotoprojekter, som er kommet i hus på baggrund af lang tids forberedelse og opbygning af tillid til kilder, pårørende og forskellige gatekeepers i nogle ellers meget lukkede miljøer.

Men kun få måneder efter blev de store smil på fotograferne læber vendt til frustration og forargelse. For pludselig kunne de se billeder fra deres serier publiceret på webartikler på DR.dk – uden de vidste det, uden de havde givet tilladelse til brug af billederne og i en sammenhæng, der slet ikke havde noget med de oprindelige projekter at gøre.

Nanna Navntoft har i flere år arbejdet på sin serie om Binge Eating Disorder (BED) – en ukontrolleret trang til overspisning – og har fået lov til at komme helt tæt på nogle mennesker, der lider af BED.

”Jeg blev frustreret og ked af det. Indholdet i artiklen med mit billede beskrev det, jeg lige præcis prøver at modarbejde med min fotoserie, at det ikke bare handler om at flytte et slikskab fra den ene af huset til den anden. Personer med BED har problemer som stikker langt dybere. De bliver konstant sammenlignet med folk, der ikke lider af en spiseforstyrrelse, og der forventes, at de bare kan tage sig sammen. Ligesom artiklen implicit antyder. Men det kan de ikke, og det er essensen i det hele. Så selv hvis DR havde spurgt, ville jeg aldrig have givet lov til, at de kunne bruge det i den sammenhæng,” siger hun.

Nanna Navntoft

Lars Horn Nanna Navntoft modtager prisen for Årets Long Term-project ved Årets Pressefoto

Nannas foto

Nanna Navntoft Det var dette foto, der mod hendes vidende blev brugt på DR.dk

”Tilliden er det eneste, jeg har”

Billedet, DR har brugt, forestiller en kasse med hængelås på. Og selvom man altså ikke kan se et menneske på billedet, er det en meget personlig ting, forklarer Nanna Navntoft. Billedet blev oprindeligt brugt som illustration til denne artikel.

”Jeg har kun fået lov at lave det billede, fordi jeg brugt lang tid på at få lov og på at vinde hendes fortrolighed. Spiseforstyrrelsen er meget personlig for denne kvinde, og hun har været tvunget til at lave en kasse med lås på. Så det er meget mere end ”bare en kasse,” forklarer hun.

”Tilliden er det eneste jeg har som fotojournalist, og den betyder alt. At kilderne kan stole på de aftaler, vi laver, at billederne ikke bliver misbrugt eller brugt i forkerte sammenhænge. Hvis jeg får et ry af, at man ikke kan stole på mig, ville jeg ikke kunne arbejde.”

Godkendelse hos sikkerhedsrådgivere

Andreas Haubjerg og Laura Bisgaard Krogh fik hurtigt ca. ti beskeder fra venner og bekendte om, at deres billede lå på en artikel på DR.dk.

”Da jeg selv så billedet på nettet, må jeg indrømme, at jeg blev ret fornærmet,” siger Andreas Haubjerg. ”Vi har ikke solgt vores historie til nogen, de her billeder har ikke være ude noget sted, andet end gennem Årets Pressefoto, og de må på ingen måde bruges.”

Andreas og Laura har brugt lang tid på at få adgang til et safehouse for unge piger, der har været ude for æresrelaterede konflikter. Et miljø, man ikke bare lige får adgang til, men som kræver tillid og sikkerhedsgodkendelse hos stedets sikkerhedsrådgivere.

”Vi har forberedt os enormt meget. Det er virkelig sjældent, vi bruger så lang tid på forberedelse og sikkerhed, men denne historie handler om piger, der befinder sig i et stort spændingsfelt mellem frygt og kærlighed.  Vi prøver at skildre dem som teenagepiger med en voldsom baggrund. Vi vil ikke pege fingre ad forældrene og ikke hænge nogen ud. Vores fokus er kun på problematikken. Nu er vores tillidsforhold blevet brudt. Når vi lover, at vores arbejde kun bliver brugt til en bestemt historie, og det så ikke sker, kan de her kilder med rette føle sig bondefanget. Vi har set det mange gange før, at billeder bringes uden tilladelse, forskellen er bare her, at det er en meget sårbar historie. Hvis det havde været et billede af en mælkebøtte, sendte vi jo bare en regning. Her er det noget helt andet,” mener Andreas Haubjerg.

Andreas og Lauras foto

Andreas Haubjerg og Laura Bisgaard Krogh Det var dette foto, der mod deres vidende blev brugt på DR.dk

DR fjernede med det samme begge billeder, da de blev gjort opmærksom på, at de var brugt uden tilladelse. Og nu har de indgået forlig med DJ og fotograferne. Det er Andreas Haubjerg godt tilfreds med.

”DR burde have tænkt sig om, når det er en sårbar historie. De burde 100% selv have opdaget fejlen, og jeg kan slet ikke forstå, billederne kunne ligge i deres kartotek. Det vigtigste ved denne sag er, at DR og andre medievirksomheder er mere omhyggelige med deres behandling af de billeder, der kommer ind. At sårbare kilder ikke skal se sig brugt på en forkert måde i fremtiden. Økonomien er ikke interessant for os. Hvis de bare kan lære af deres fejl og undgå gentagelse. Det er det, det handler om for os.”

Eksempel på betydningen af ophavsret

For Dansk Journalistforbund er den konkrete sag et godt eksempel på, hvorfor ophavsretten er så vigtig for medlemmerne at sikre sig.

”Ophavsretten sikrer, at fx journalister og fotografer kan styre, hvor deres stof ender henne og dermed overholde de aftaler, de har lavet med deres kilder,” siger ekspert i ophavsret og advokat i DJ, Anders Sevel Johnsen, der har ført sagen for de tre fotografer.

”I denne sag har DR begået en klar fejl, og så kan vi jo kræve billederne fjernet, men man kunne godt forestille sig andre sager, hvor en journalist eller en fotograf er blevet presset til at afgive for mange udnyttelsesrettigheder til sin kunde eller arbejdsgiver, fx en medievirksomhed. Og så kan billeder eller en artikel i værste fald havne alle mulige steder. Derfor er ophavsretten vigtig, og det er lige så vigtigt, at man står fast på sine rettigheder og laver en ordentlig kontrakt, hvor man ikke afgiver alle rettigheder til sit værk. Det er derfor, DJ går så meget op ophavsret, og derfor forbundet tilbyder at læse kontrakter igennem, inden medlemmer skriver under”, siger han.

Har du oplevet krænkelse af din ophavsret? DJ kan hjælpe dig

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.