<> Vincent Hendricks: ”I burde sættes på en piedestal og forgyldes hele styrken” Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Vincent Hendricks: ”I burde sættes på en piedestal og forgyldes hele styrken”

Torsdag d. 7. december gæstede filosof og professor Vincent F. Hendricks DJ for at fremlægge den analyse af misinformation og falske nyheder, som præsenteres i bogen Fake News – når virkeligheden taber - skrevet i samarbejde med Ph.d.-studerende Mads Vestergaard.

Vincent Hendricks dj

Ulrik Jantzen

Deltag i Journalisterne i DJ's arrangement på Journalistikkens Dag den 6. januar Fake news og faktatjek

Vincent F. Hendricks er professor i formel filosofi og boblestudier ved Københavns Universitet og har netop udgivet den anmelderroste bog Fake News – når virkeligheden taber. Ved et oplæg på DJ’s hovedbestyrelsesmøde skitserede han den analyse, der danner rammen for bogen, mens han samtidig efterlyste mere handling fra medier i udlandet og i Danmark.

”Journalistik er et ædelt hverv under pres. I burde sættes på en piedestal og forgyldes hele styrken. For hvis I lever op til kravene for ordentlig journalistik, som I alle har skrevet under på, er I gatekeepers for udbredelsen af nyhedsbobler og falske nyheder”, sagde Vincent Hendricks.

Man kan kun være gatekeeper, hvis man forstår strukturen og dynamikken i det informationssamfund, vi lever, medgiver Vincent Hendricks, og derfor er betingelserne for journalistik blevet langt sværere. Men ikke desto mindre mere vigtige at forstå.

”Hvis journalisterne sænker baren, kan vi i sidste potens ende i amerikanske tilstande, hvor saglighed og fakta er mindre vigtige for dannelsen af politiske holdninger end opmærksomhed på de sociale medier.”

Information og desinformation

Vincent Hendricks redegjorde i sit oplæg for underbegreber, der tilsammen danner fænomenet fake news, eller falske nyheder. Ifølge Hendricks er det, når man taler om fake news, centralt at sætte ind i tre begreber; information, misinformation og desinformation. Det forklares således i bogen:

”At være informeret om noget kræver, at man har korrekte, faktuelle overbevisninger om sagen (Kulinski 2000). Modsætningen er ikke at være uinformeret, men misinformeret. Hvis man er uinformeret om noget, behøver man ikke have en overbevisning om, hvad der er tilfældet. Så kan man, som Sokrates, i det mindste vide, hvad man ikke ved. Hvis man derimod er misinformeret, har man faktuelt falske overbevisninger, som man tror er sande. Misinformation misleder borgere, politikere og journalister. Det kan man uforvarende gøre ved at videreformidle information, man selv tror, men som viser sig at være et falsum. Hvis misinformationen derimod er bevidst, hvad der selvfølgelig kan være svært at afgøre eller bevise, er der tale om desinformation (Søe 2014).”

Når man taler om falske nyheder, taler man oftest om desinformation, eller decideret bevidst misinformering af borgere, politikere eller journalister – og det er netop det fænomen, Vincent Hendricks anser som skadeligt for sagligheden i debatten.

Polarisering dræber fakta

USA, og særligt de amerikanske præsidentvalgkampe, er præget af betydelig polarisering. En populistisk os-mod-dem-kamp på begge sider af det politiske spektrum. Et sådant miljø giver gunstige forhold for falske nyheder og det, som Donald Trumps pressechef Kelly Ann Conway døbte ”alternative fakta”, fordi vælgerne er styret af overbevisninger i langt højere grad end fakta. Overbevisninger, der fungerer som et filter og disponerer dem til på forhånd at reagere på en bestemt måde.

”Hvis folk er tilstrækkeligt polariserede, er kendsgerninger ligegyldige,” siger Hendricks.

Han henviser til en undersøgelse foretaget af Brian Shaffner og Samantha Luks fra UMass’ Department of political science, hvor man overfor Donald Trumps vælgere har stillet fotos af henholdsvis Trumps præsidentindvielse i 2017 og tidligere præsident Barack Obamas i 2008. Derefter har man spurgt, hvordan det kan passe, når Trumps daværende pressechef Sean Spicer siger, at der var flere mennesker til stede ved Trumps indvielse. Resultatet chokerer Vincent Hendricks, fortæller han.

”40 procent af de adspurgte mente, at det billede, der viste Obamas indvielse, i virkeligheden viste Trumps, mens 10% var så tilstrækkeligt polariserede, at de altså svarede, at der var flere mennesker til stede på det billede, der viste Trumps indvielse.”

Hendricks fake news

Ulrik Jantzen

Digitale giganter er allerede redaktører

Han henviser i oplægget til den ’kuratering’ af information, som de digitale giganter Facebook og Google allerede foretager i dag. Som han siger:

”Hvis det lugter af presse og smager af presse, så er det nok presse,” siger han med henvisning til det, han kalder redaktionelle kuratering af indhold hos de digitale giganter.

Den største forskel mellem sociale mediegiganter som Facebook og Google og traditionelle medier er ifølge Hendricks, at de sociale medier ikke ligger under for redaktionelle regler eller journalistiske krav om sandfærdighed eller nøjagtighed. I den sammenhæng kommer han med et opråb til pressen:

”Hvis der er nogen, der kuraterer information, som skal lede til kvalificeret beslutningsdygtighed hos borgerne, starter det hos jer. Det er ikke kun pressens ansvar, men I bærer en stor del af ansvaret,” siger han.

Ansvaret ligger også hos politikere, forklarer han, og en række politiske organisationer har fokus på området. Dog skal der en samlet indsats til, hvis der skal være håb for at gøre noget ved fake news, misinformation og polarisering på nettet.

”World Economic Forum har denne dagsorden, OECD har været ude og sige, at vi skal gøre noget ved det her, FN har 17 verdensmål, hvor et af dem er nettet og dets vanskeligere – og EU vil også ind på dagsorden, hvor Juncker (red. formand for den Europæiske Union)) har taget misinformation op som et område, der skal gøres noget ved”, siger han og understreger:

”Der sker noget på det her område, men en enkelt aktør kan ikke stille noget op selv. Der er brug for, at NGO’er, journalistforbund og politiske aktører verden over samles om at gøre noget ved problemet.”

Læs også Falske videoer kan blive effektivt værktøj for fake news

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Sara Høyrup

fre, 12/15/2017 - 13:48

Jeg kunne godt tænke mig at få Vincent Hendricks til at se nærmere på forbundets underinformerede udtalelse om pressefriheden i Catalonien og veje den på sin fake news-vægt.

Karina Bjerregaard

tir, 01/09/2018 - 20:57

Tankevækkende indspark fra Vincent Hendricks!
Meeen journalister skal nok passe på med at sænke "baren" (ikke barren) ;-)