"Vi skal have aflivet myten om, at der er nogle bestemte typer mennesker, der får stress"
Mange kommunikatører oplever arbejdspres, stramme deadlines og udfordrende relationer på arbejdspladsen. Og ifølge DJ's arbejdsmiljøkonsulent Tom Hansen kan alle blive ramt af stress. Han opfordrer til, at man rækker ud efter hjælp tidligt, så DJ kan hjælpe med at navigere i stressede situationer gennem rådgivning og dialog.
Er du presset eller føler dig stresset?
Du kan booke en trivselssamtale i DJ og tale med en professionel konsulent
Arbejdspresset på kommunikatører stiger støt, og er med til at skabe et anspændt arbejdsmiljø, hvor stress ofte bliver en uundgåelig følge. Arbejdsmiljøkonsulent Tom Hansen fortæller, at det er medlemmer, der er skubbet helt ud over kanten, som henvender sig:
"Vi oplever, at mange af vores kommunikationsmedlemmer virkelig kæmper for at passe deres arbejde, selvom de er pressede. Derfor får jeg dem ofte først i røret, når de er millimeter fra en sygemelding eller allerede er sygemeldte,” siger Tom Hansen. Han opfordrer derfor medlemmerne til at tage fat i DJ tidligere, så der er bedre muligheder for at forebygge.
“Det er helt i orden at ringe tidligt i forløbet, så vi kan tale om, hvad det er, der belaster. Stress kommer ikke af sig selv - det kommer af påvirkninger. Det kan være arbejdspres, utydelige forventninger fra ledelsen eller dårlige relationer på arbejdspladsen, der kan gøre, at man begynder at opleve stresssymptomer. Og der er heldigvis måder at håndtere det på, så man kan undgå sygemeldingen.”
Tom Hansen rådgiver ofte medlemmerne til, hvad de kan gøre for at mindske de påvirkninger, der stresser dem.
“Kan du eksempelvis tale med din chef, så der kommer mere balance i forhold til de opgaver, du skal løse, så anbefaler vi det. Det handler ikke kun om at gå ind til chefen og sige, at du har for meget at lave. Du kan også selv komme med konstruktive løsninger til, hvordan I kan prioritere, og den prioritering kan vi her i forbundet ofte hjælpe med.”
Bagom stressen: De typiske årsager
Tom Hansen påpeger, at DJ meget gerne hjælper i stressede situationer, men der er også meget, man selv kan gøre.
For mange opgaver, for få ressourcer, manglende indflydelse, micromanagement og dårlig forventningsafstemning mellem ledelsen og medarbejderne er de hyppigste årsager til stress, forklarer han. Især kommunikatører i stillinger med mange alsidige opgaver – de såkaldte "blæksprutte-stillinger" – oplever udfordringer.
"Ingen kan jonglere med så mange ting på én gang, som der nogle gange kræves," understreger han.
For nyuddannede kommunikatører er situationen en anden. Mange går ind i deres første job med højt engagement og arbejder langt ud over arbejdstidens rammer. Det kan føre til, at de "knækker nakken," som Tom Hansen beskriver det:
"Efter ni måneder med 60+ timer om ugen oplever nogle stress, fordi de ikke kan holde til det længere. Det kan tage modet fra dem, og det er trist at få den oplevelse i sit allerførste job. Det er vigtigt, at der er en arbejdsgiver, som hjælper de unge mennesker til at gå hjem og holde fri, når de går fri.”
Vi er alle sårbare
Når medlemmer henvender sig med stress, er første skridt en grundig samtale for at forstå situationen.
"Det er vores opgave at fortælle folk, at det ikke handler om, at der er noget galt med dem. Vi skal have aflivet myten om, at der er nogle bestemte typer mennesker, der får stress. Det kan vi alle sammen få. Vi er alle sammen sårbare - og så gælder det om at være bevidst om, at det ikke nødvendigvis er ens egen skyld, og det at kunne række ud efter hjælp er en super vigtig kompetence, der kan gøre en afgørende forskel,” fortæller Tom Hansen.
Forbundet hjælper medlemmerne med at skabe overblik over deres situation, og hvad de skal prioritere at gøre for at få det bedre, hvilket ofte kan være svært for en stressramt. Derudover tilbyder de rådgivning i forhold til dialog med ledelsen. For medlemmer, der allerede er sygemeldte, tilbyder forbundet rådgivning om, hvordan de bedst navigerer i samtaler med ledelsen under sygemeldingen.
Værktøjer til forebyggelse og håndtering af stress
Mens meditation og lignende teknikker kan være gode til at skabe ro, er det ikke en løsning på årsagen til stress. Ifølge Tom Hansen er det afgørende at tage fat på de strukturelle problemer, der udløser stressen.
“Det vigtigste er at have en klar forventningsafstemning med din leder, så I begge ved, hvad der forventes. Derudover spiller netværk og kollegial støtte en afgørende rolle – det hjælper at dele udfordringer med andre. Endelig er det vigtigt at tage sig tid til selvrefleksion og spørge sig selv, hvordan man egentlig har det i sit arbejdsliv."
Det vigtigste råd: Ræk ud
Tom Hansen understreger vigtigheden af at søge hjælp i tide:
"Vi har alle et breaking point. Det er vigtigt at være opmærksom på dine egne signaler og række ud, før det går galt. Det kan være meget sårbart at bede om hjælp, og hvis man oplever, at ledelsen har en forventning til en, som man ikke føler, at man kan leve op til, kan det være enormt skamfuldt - man kan føle, at man ikke er dygtig nok til sit arbejde. Den fortælling skal vi have udfordret - for det handler sjældent om, at man ikke er god nok,” fortæller han og tilføjer: “Det vigtigste er, at medlemmerne er opmærksomme på, at de kan række ud til os, hellere en gang for meget end for lidt.”
Dansk Journalistforbund tilbyder ikke kun rådgivning og støtte, men også juridisk bistand, hvis arbejdsvilkår eller kontrakter bliver en del af problemet. På den måde sikrer forbundet, at medlemmerne ikke står alene – hverken i kampen mod stress eller i arbejdet for bedre vilkår.
Kommentarer