Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

#Valgamok blev et øjenåbnende webtv-eksperiment

65.000 seere kiggede torsdag inden for på Youtube til livesendingen #valgamok. Et digitalt tv-eksperiment, der gik over al forventning. Det fortæller holdet bag, der består af Esben Bjerre og Peter Falktoft, aka Monte Carlo, samt den erfarne tv-udvikler Keld Reinicke. ”En øjenåbner”, vurderer Reinicke.

I flere år havde Esben Bjerre og Peter Falktoft – også kendt som Monte Carlo - glædet sig til at dække folketingsvalget. Men da det kom til dagen, betød de kontraktlige forhold med DR, at det alligevel ikke kunne lade sig gøre. Så Esben Bjerre og Peter Falktoft besluttede sig for, at de ville gøre det selv. 

 ”Vi var jo fri til at gøre, som vi ville, så vi bestemte os for at dække valget på web-tv med et webkamera og et kontor,” fortæller Esben Bjerre.

Men så kom Keld Reinicke ind i billedet. Han er manden, der var med til at starte DR2, TV ZULU og TV2 Charlie og har i mange år arbejdet med tv-koncepter, senest som udviklingschef i produktionsselskabet Pineapple Entertainment.

Da han hørte om Esben og Peters planer, fik piben en helt anden lyd. Valget skulle dækkes professionelt: Der skulle bygges studie med alt det, der hører sig til i form af kameraer, lys og lyd og gæster i studiet. Og hele baduljen skulle transmitteres live via Youtube fra kl. 20 om aftenen. Og sådan blev det. Til formålet lånte de to mødelokaler hos Dansk Journalistforbund, der ligger optimalt placeret lige over for Christiansborg. I billedet her nedenfor er studiet rigget til i de gamle, højloftede lokaler.

Tv og video

Troels Johannesen

Frivillig arbejdskraft og lavbudget PR

I alt blev hele projektet stablet på benene fra ide til livesending på 1 ½ uge. Det gjorde det umuligt at skaffe nogen form for finansiering, så i stedet blev alting gjort muligt i form af gratis arbejdskraft fra netværket.

”Folk syntes, det var et sjovt eksperiment at være med til, så de stillede op frivilligt. Der er jo ingen penge i at lave digitalt tv i dag, så rigtig mange er interesserede i at finde ud af, hvad man kan bruge det til, og hvordan vi kan tænke det ind i tv fremadrettet,” fortæller Keld Reinicke.

Netop fordi, der ikke var nogen finansiering af projektet, var der heller ikke et PR-budget. Esben Bjerre og Peter Falktoft havde denne gang heller ikke DR som platform for at gøre reklame for programmet. Så tre dage før programmet skulle sendes, brugte de deres egne platforme: Facebook, Twitter og Instagram.

”Jeg tror, vi har brugt i omegnen af 5.-7.000 kr på at booste opslag på Facebook. Det fik vi en reach på 650.000 ud af - på under to dage. Samt 120.000 visninger af vores trailer,” fortæller Esben Bjerre.

Med til historien hører selvfølgelig den kendsgerning, at de to herrer ikke er hvem som helst i medieverdenen og derfor har hhv. 90.000 og 115.000 følgere på Twitter og mange hundrede venner bl.a. fra mediebranchen på Facebook. Det giver i sig selv en ganske solid platform for omtale. Alligevel er det imponerende at kunne skaffe et seertal på 65.000 til et uafhængigt medie på så kort tid uden nogen form for konventionel markedsføring. 

Kvalitet får folk til at blive

Noget af det, som både Esben Bjerre og Keld Reinicke er mest tilfredse med, er, at folk ikke bare kiggede forbi. De blev hængende. Mere præcist så de #valgamok i gennemsnitligt i 27 minutter, før de zappede ud igen. Begge to er enige om, at det hang sammen med en helt enkel faktor: Kvalitet.

”Jeg er simpelthen så glad for, at Keld Reinicke havde så store ambitioner på programmets vegne, og at det ikke endte med et webcam på et drengeværelse, siger Esben Bjerre. 

Han peger på, at meget web-tv i dag har karakter af ”resten”. Alt det, der lige kan laves nemt og hurtigt eller det, der ikke er godt nok til at blive sendt i ”rigtigt” tv. 

”Jeg er glad for at have været med til at vise resten af medieverdenen, at hvis man laver web-tv, der er af høj kvalitet, så bliver folk selvfølgelig også og ser det. Og så kan det pludselig betale sig at lave web-tv,” siger Esben Bjerre. 

Undervejs i sendingen blev der desuden afgivet over 10.000 kommentarer. Helt uhørt mange i forhold til normen på Youtube-udsendelser, siger Keld Reinicke.

Vi har fat i noget

Keld Reinicke betegner eksperimentet som et, der på flere måder var en ”øjenåbner for en gammel tv-mand”.

Han mener afgjort, at programløsninger som #valgamok er en af vejene frem inden for tv, men at der går mange år, før det for alvor bliver stort. 

”Vi skal lige finde ud af, hvad vi kan bruge det til. En oplagt ide lige nu fx en kombi af flow og digi-tv. I dag er der som sagt heller ikke nogen penge idet. Men forestil dig, at vi havde haft en sponsor på det program i går. Men de seertal og den målgruppe, vi ramte, er det lige før, vi faktisk godt kunne have givet folk løn med annoncepengene”.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.