<> Valg-sange kan rykke stemmer Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Valg-sange kan rykke stemmer

Flere lokalpolitikere har udgivet valgsange i kommunalvalgkampen. DJ har talt med to eksperter og en kommunalpolitiker om sangvideoerne.

bare vi er vi to

Screendump Facebook Det konservative byrådsmedlem Henrik Nielsens valg-sang "Bare vi er vi to" - featuring hustruen Mette - har fået over 270.000 visninger på Facebook.

Da Chris Veber, byrådskandidat for Dansk Folkeparti i Guldborgsund, udgav valgsangen "Sæt dit kryds ved mig" havde han ikke regnet med, at videoen ville få over 80.000 visninger på Facebook. Det, han dog havde regnet med, og håbet på, var, at sangen ville flytte stemmer. DJ har spurgt en kommunikationsrådgiver, en kommunalvalgsforsker og Chris Veber om valg-sangene gør netop det, der er intentionen; at flytte stemmer.

Maria Steno, partner og seniorrådgiver i kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese, mener, at sangene er et udtryk for, politikerne vil give valgkampen et ekstra personligt præg.

”Politikerne vil give mere og mere af deres personlighed. Kommunalpolitikere er meget enige, og i denne valgkamp er der rigtig mange, der er rigtig enige om mange ting. De skal skille sig ud på deres personlighed, fordi de ikke skiller sig tydeligt nok ud fra hinanden politisk,” siger hun.

Hun tror samtidig, at de mange valgsangsvideoer er et udtryk for, at lokalpolitikerne bruger ny teknologi til, at få budskaberne ud.

”De har jo ikke adgang til kommunikationshjælp i det omfang, vi ser i landspolitik. De her kandidater har simpelthen ikke midlerne til at købe professionel kommunikationshjælp. Vi er alle sammen kommunikatører i dag, og vi ser så mange sange, fordi teknologien er blevet så meget nemmere at bruge. Nu kan man lave en valgvideo med sin telefon, og et redigeringsværktøj, man lige kan downloade. Derfor har det også den amatørkvalitet, som vi ser i mange af videoerne,” siger hun.

Videoer kan rykke stemmer internt mellem kandidater

Roger Buch er forskningschef på Danmarks- Medie og Journalisthøjskole og en af landets førende eksperter i kommunalpolitik og valgkampe. Han mener, at sangene kan flytte afgørende stemmer fra kandidat til kandidat – dog primært internt i partierne.

”Ethvert valg handler om at sælge sig selv. Set fra den enkelte kandidats perspektiv handler det om at sælge sig selv frem for en anden kandidat fra ens parti. Man kæmper jo internt i alle partierne mod hinanden i et forsøg på at skille sig ud. Det kan man blandt andet gøre med sådan en video, og hvis den kan trække 50-100 ekstra stemmer, så kan det jo meget let være afgørende for, om man bliver valgt eller ej,” siger han.

Han er dog ikke enig med Maria Steno i, at det primært handler om at vise personlighed, fordi kandidaterne politisk ligger meget tæt på hinanden.

”Politikerne er jo også meget enige på Christiansborg. Hvis du kigger på den politik, denne regering fører i forhold til den forrige regering, så er det i store linjer den samme politik, der bliver ført. Det gør sig også gældende i kommunalpolitikken. Hvis du kigger på vedtagelser i Folketinget, bliver rigtig meget gennemført med stemmer fra stort set alle partier. Så du har også rigtig meget konsensuspolitik og brede løsninger på Christiansborg, hvor vi ikke ser kandidaterne udgive valgsange i noget nær samme omfang,” siger han.

Han slår endelig fast, at man skal holde sig for øje, at det i et kommunalvalg handler om at flytte stemmer lokalt.

”Det, man skal huske ved en kommunalvalgkamp, er, at dem, der er interessante for kandidaterne er de vælgere, der er indenfor kommunegrænsen. Hvis sangene skal spille en rolle, så skal det være fordi, det flytter stemmer indenfor kommunegrænsen”, siger han og fortsætter:

”Mange ser videoerne, fordi de måske synes, det er kuriøst; enten en god sang eller en meget dårlig sang. Der, hvor den største effekt måske i virkeligheden gemmer sig, er, hvis medierne begynder at dække en sang. For så når man altså meget bredere ud. Der, hvor det kan betyde noget, er, når man rammer den helt almindelige borger, der ikke følger særligt meget med. Det er dem, man skal have fat i,” siger han.

Chris Veber DF

Rene Allan Larsen

”Det lå lige til højrebenet"

Chris Veber (DF), der er byrådskandidat i Guldborgsund, har valgt at udgive valgsangen ”Sæt dit kryds ved mig”. Ideen til sangen kom han på i foråret, og sang og video blev skrevet, optaget og klippet i oktober.

”Jeg har spillet countrymusik i mange år og lever af at spille musik. Det lå lige til højrebenet at jeg skulle lave en valgsang,” siger han.

Han fik sine kammerater fra musikverdenen til at hjælpe med at spille, klippe og redigere sang og video.

”Jeg har valgt at udgive sangen, da jeg mener, det er sådan, jeg bedst kan få mine budskaber ud. Jeg er ikke den største læserbrevsskribent – jeg går simpelthen i stå – jeg er bedre til at tale. Og så kan jeg synge, så jeg tænkte, om jeg ikke kunne kombinere de to ting. Jeg får bedst mine budskaber ud på denne måde, ” siger han.

Chris Veber håbede, at videoen ville nå ud til ”nogle få i Guldborgssund”. Man kan roligt sige, at det mål er blevet opfyldt. Videoen er blevet set over 80.000 gange på Facebook og blev omtalt i TV2-nyhederne.

TEMA: Kommunale kommunikatører

Hvad laver kommunikationsfolk i kommunerne? Hvad bidrager de med? Og hvorfor er de vigtige? DJ sætter fokus på de kommunale kommunikatører.

Læs også:

Borgmester: Klar kommunikation gør borgerne trygge

Sådan prioriterer kommunale kommunikationsfolk

Hvad laver en kommunal kommunikatør egentlig?

Events lader kommunikation skabe følelser

”Det havde jeg ikke regnet med. Det er jeg virkelig glad for, og jeg føler, jeg har fået mit budskab ud,”

"Folk kommer over og siger hej nu"

Chris Veber vil dog ikke afvise, at Roger Buch har ret i, at videoen primært kan flytte stemmer internt i partiet.

”Jeg er jo ikke professor på det punkt, men han har nok ret i, at vi nok rykker mest mellem hinanden. Jeg håber dog også, at jeg kan få folk til at komme ind og læse om mig og min politik, efter de har set min valgvideo,” siger han.

Chris Veber håber, at sangen har gjort en forskel i hans valgkamp – han vil dog ikke garantere noget.

”Sådan en video deler vandene hos folk, specielt når den kommer så bredt ud, men jeg kan da mærke, at folk har set videoen, når jeg er ude på gaden. Så kommer de over og siger hej og får en snak. Der er også nogle, der har fortalt mig, at de nu overvejer at stemme på mig, da de ved, hvem jeg er efter at have set videoen. Så på den måde er der jo nok nogle, der har flyttet sig,” siger han og slår fast, at han glæder sig til at finde ud af, om videoen har haft den tilstræbte effekt tirsdag nat, når valget er afgjort.