Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

"Vær tæt på dine medvirkende"

Klipper Maja Reinhold opfordrer nye i branchen til at holde fokus på fortællingen og bruge tid ved siden af klipperen. Det er i den proces, historieforståelsen for alvor skabes.

Maja

Maja Reinhold

Få også medieproducer Kristina Funkesons fem bedste tips til den gode visuelle fortælling.

Maja Reinhold, freelance tv-klipper siden 2001, laver typisk reportageserier til DR 1, 2 og 3 og livsstilsprogrammer til TV 2 Fri. Det er lange fortællinger, som for eksempel 'Gift ved første blik' og 'Hjemløs i 52 dage', der optager hende i arbejdslivet lige nu. Få hendes gode råd til, hvordan du laver en god visuel fortælling.

Hvordan forbereder man bedst den visuelle fortælling, inden man går i gang med optagelserne?

"Den forbereder man ved at være i en klippeproces. Det er noget, der i den grad bliver underkendt fra produktionsselskabernes side - de glemmer, at deres praktikanter kan få meget ud af det. Man forstår ikke, hvad der er brug for i en visuel fortælling, før man har været med i klippen. Det er de mindste detaljer nogle gange, der kan være nødvendige. Hvis nyuddannede vil gøre sig selv en tjeneste, så er det at investere tid i at sætte sig med en klipper og se hvilke problematikker, vi sidder med. Det er forsvundet, fordi klipperne sidder meget alene. Den viden, vi har, forplanter sig ikke ud i branchen, ikke ud til de nye. Det er et af nøglepunkterne, hvis du vil være en god tilrettelægger eller en god fotograf: du bliver nødt til at sidde med i klippen."

Hvad skal der til for at skabe en god visuel fortælling?

"Det handler om meget andet end billeder. Det handler om flow, om rytme, stemning, følelser og om historien. Det er voldsomt at sige, at jeg er ligeglad med billederne, men for mig er de sekundære. Jeg kan få en rigtig god, dragende og intens fortælling ud af virkelige dårlige billeder med en rigtig god historie, men hvis man har flotte billeder uden en historie, så kan jeg ikke skabe noget. TV skal være engagerende og skal spille på følelserne, og uden historie er billeder ikke nok."

Hvad er den klassiske begynderfejl, når man filmer?

"Det, jeg altid mangler, er lyttebilleder. Når der er to mennesker, der taler, skal jeg have et billede af den, der lytter. Jeg kan næsten få hvad som helst ud af hvad som helst, men jeg kan ikke trylle et lyttebillede frem, der ikke er der. Det er meget frustrerende. Det er en superenkel ting at lave, men det bliver hele tiden glemt. Og det er ikke kun nye VJ's, der glemmer det, det er også gamle fotografer."

Klipper Maja Reinholds fem bedste tips til den gode visuelle fortælling:

1, "Vær tæt på dine medvirkende, så du ikke er betragter, men kommer ind i intimsfæren. Det kan jeg godt lide, derfor kan jeg også godt lide de DR3-ting, hvor de medvirkende selvfilmer. Det er noget ved den tæthed, der virker."

2, "Den gode historie har altid en start, en midte og en slutning. Det er bare Number One. Den visuelle historie kan fx. være en proces. En kvinde, der går ud i køkkenet for at lave kaffe, man ser, kaffen der brygger, og bagefter sidder kvinden i stuen og drikker den. Det er et typisk indslag til en tv-avis. Den fortalte historie skal have en start, en midte og en slutning, og det skal den visuelle også. Så er du dækket ind."

3, "Det kræver mega meget erfaring at kunne overskue hele processen. Alle de unge, der bliver uddannet nu, kommer på et tidspunkt til at arbejde som VJ's - videojournalister - der selv filmer, instruerer og interviewer. Det er en meget stor opgave, så bliv ikke ked af det, hvis du ikke har fået det hele med hjem, for der er der ingen, der har.

4, "Hvis du er ny, så læn dig op af din redaktionschef, så du har fuldstændig styr på historien, for tiden er tit knap ude på optagelserne. Og igen: Hvis klipperen er i gang sideløbende med optagelserne, så tal med klipperen om, hvad dit bløde punkt er."

5, "Husk at variere objekterne i billederne. Det kan godt være, du laver flotte billeder, men der skal også være variation. Da jeg var fotograf, fik jeg fx. at vide, at jeg havde en tendens til altid at have overvægt til højre i billedet. Hvis billederne er meget ens, er de svære at klippe sammen.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.