Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Tilbage på arbejdspladsen: Det skal arbejdsgiver have styr på

Mange er på vej tilbage til arbejdspladsen og et arbejdsliv blandt andre mennesker. Det stiller særlige krav til både indretning og adfærd, som det er arbejdsgivers ansvar at implementere og involvere medarbejderne i. DJ giver dig et overblik over retningslinjer og ansvar - så du som medarbejder kan føle dig tryg ved at gå på arbejde igen.

Coronavirus

Kristina Funkeson

Har du spørgsmål til din arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant vedr. indretningen af eller adfærden på din arbejdsplads? Find dine repræsentanter her

Efter mange ugers hjemmearbejde og sommerpause starter hverdagen på en arbejdsplads op for mange af DJ’s medlemmer igen. Da det stadig er nødvendigt at omgås hinanden med visse forholdsregler, kan en dagligdag på en arbejdsplads, hvor de færreste har enekontor, derfor godt virke utryg for nogle medarbejdere.

For at mindske den utryghed er det derfor vigtigt, at arbejdsgiver følger Arbejdstilsynets retningslinjer – og kommunikerer åbent og klart om de forholdsregler, arbejdspladsen tager i kølvandet af den nuværende situation.

Medarbejderrepræsentant skal inddrages

Ifølge Arbejdstilsynets retningslinjer skal arbejdsgiver i den forbindelse inddrage arbejdspladsens arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant. Hvis de ikke er til stede, skal en anden medarbejder inddrages i organiseringen og planlægningen af arbejdslivet under de nye vilkår.

Nye krav til indretning og adfærd

Vi har i Dansk Journalistforbund samlet de mest grundlæggende nye krav til indretning og adfærd her:

  1. Der skal minimum være en meters afstand mellem arbejdsstationerne (og medarbejderne), men afstanden bør være på to meter ved ophold i lukkede rum med dårlig udluftning og begrænset mulighed for bevægelse. Vurderingen af, om rummet falder ind i to-meters kategorien, skal en repræsentant for medarbejderne være med til at tage.
  2. Arbejdsgiver skal stadig overveje, hvilke opgaver, der kan løses hjemmefra. Der kan være flere grunde til, at en medarbejder ønsker at komme ind på arbejdspladsen, men medarbejdere, der stadig føler sig tryggest ved at arbejde hjemmefra skal have mulighed for det, hvis opgaverne tillader det.
  3. Forskudte mødetider og onlinemøder er en måde at minimere kontakten med mange forskellige, der desværre stadig er risikabel.
  4. Rengøring udover det sædvanlige er et krav, som arbejdsgiver skal tage seriøst. Dørhåndtag, tekøkkener, toiletter, mødeborde – alle steder og flader, der berøres af mange i løbet af en dag, skal rengøres og desinficeres ekstra hyppigt og grundigt.
  5. Ja, det er hyggeligt at spise frokost sammen, men det anbefales stadig, at arbejdspladsen lukker store kantiner og holder igen med buffetservering. Mindre kantiner skal indrettes, så medarbejderne sidder med afstand og ikke skal stå i tæt kø. Udnyt i de kommende måneder et eventuelt udeareal.

Læs alle Arbejdstilsynets retningslinjer

Er du utryg ved at gå på arbejde? Tag fat i en medarbejderrepræsentant

Vurderer du, at din arbejdsgiver ikke helt følger Arbejdstilsynets retningslinjer i forbindelse med COVID-19, skal du ikke tøve med at tage fat i din arbejdsmiljørepræsentant, tillidsrepræsentant eller anden udvalgt medarbejder. Det skal være trygt at gå på arbejde, og du skal ikke føle dig presset. Har du det sådan, selvom retningslinjerne bliver overholdt, bør du gå til din nærmeste leder med dine bekymringer, så I sammen kan lave en plan for, hvordan du kan løse dine opgaver – samtidig med, du føler dig tryg.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.