Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

"Små" indholdsproducenter kan komme i klemme i spil om techgiganter

Der er mange modsatrettede interesser på spil i debatten om regulering af techgiganterne. DJ organiserer både medlemmer, hvis arbejde kan være truet af techgiganternes fremmarch, men også medlemmer, hvis forretning er dybt afhængig af sociale medier og Google. To af de sidstnævnte er bekymret for at blive ofre i en kamp, de ikke har mulighed for at påvirke. DJ-formand Tine Johansen lover, at alle stemmer bliver hørt.

Katja Moikjær

Privat

Katja Moikjær er uddannet journalist og cand.comm. Hun driver sammen med en kollega bloggen Pudderdaaserne.dk, som beskæftiger sig med skønhedsprodukter til kvinder.

Charly Baasch

Privat

Charly Baasch er oprindeligt politimand, men lever i dag fuldtid af at være youtuber og influencer. Under navnet ComKean laver han underholdnings-indhold til børn og unge. Laver også live-shows og udgiver bøger.

Store medier verden over er i hårde forhandlinger med techgiganterne om betaling for indhold, og samtidig har techgiganterne gjort store indhug i mediernes annonceindtægter. I Australien udviklede det sig til nærmest til åben krig, da Facebook lukkede for mediernes adgang til at dele artikler på platformen. Samtidig har der herhjemme været eksempler på censur af indhold og nedlukning af journalisters profiler. 

Ved siden af står en række DJ-medlemmer, der til daglig er afhængige af de store platforme til at komme ud til deres målgruppe med indhold – og dermed kunne have en forretning. De er bekymrede for at blive ofre i en krig, de ikke ønsker udkæmpet og føler, at deres stemme ikke bliver hørt i debatten mellem de store spillere. 

Regulering kan ramme negativt

Til denne kategori hører Katja Moikjær og Charly Baasch. Begge lever fuldtid af at producere indhold, som primært finder vej til modtagerne via sociale medier og Google. De er derfor begge to bekymrede for, om en eventuel regulering eller begrænsning af techgiganterne rammer dem negativt – og uden, at de bliver hørt eller har haft indflydelse. 

”Min bekymring er, at der ikke er nogen, der har os i spil. Ingen forhandler på vores vegne eller varetager vores interesser. Det er måske ikke interessant nok, så vi risikerer at blive glemt og klemt i de stores spil,” siger Katja Moikjær, som til daglig driver en blog om skønhedsprodukter. Selve det indhold, hun producerer, bor rent fysisk på hendes egen hjemmeside, men hun er afhængig af især Google, men også facebook og Instagram for at få sit indhold ud til målgruppen. 

”Uden Google og facebook kan ingen opdage, hvad jeg laver, så jeg er helt afhængig af trafik fra techgiganterne. Derfor vil jeg meget gerne holdes uden for denne ”krig” mellem facebook og andre medier, hvor vi har set, at facebook direkte lukker for bestemte links. Den slags ”hævn” fra facebook rammer ofte andre end de medier, de er uenige med. Men jeg vil ikke have betaling for, at facebook har links til mit indhold. Jeg vil tværtimod gerne have delt det så meget som muligt,” forklarer hun. 

En lille spiller

Og netop følelsen af ufrivilligt at blive en del af andres konflikt ligger dybt i Katja Moikjær. 

”Jeg føler mig som en lille spiller i den her konflikt. Men vi er en stor gruppe, som lever af de sociale medier. Vi aner ikke, hvad der reelt foregår og går mest og håber, at der ikke bliver lukket ned for os. Det traditionelle mediebillede spiller stadig en stor rolle i mediedebatten herhjemme, men journalistiske medier er i dag bredere end de klassiske medier. Og jeg kan være bekymret for, at man i Kulturministeriet og hos andre myndigheder ikke har forståelse eller viden nok om de mange nye, mindre medier,” siger hun. 

Meningsdannere mangler teknisk forståelse

For et andet DJ-medlem, Charly Baasch, er det også de danske myndigheder, der vækker mest bekymring. Han er Youtuber og influent og ligger med mellem 35-40 mio. årlige visninger på sin Youtube-kanal i top-10 over dansk-sprogede Youtubere herhjemme. I modsætning til Katja Moilkjær bor Charly Baaschs indhold direkte på en af de store platforme, og derfor er han meget afhængig af, hvordan Youtube reguleres eller regulerer sig selv. 

”Jeg er ikke så bekymret for at have mit indhold liggende hos Youtube, for vi har det samme mål, nemlig at tjene penge på, at jeg laver indhold,” fortæller han. Et af benene i Charly Baaschs forretningsmodel er reklameindtægt fra visninger af hans indhold. En indtægt, han deler 55/45 i eget favør med Youtube. 

”Jeg er mest bekymret for, at der kommer ny lovgivning, som får direkte betydning for mig, og som er lavet af meningsdannere, der mangler teknisk forståelse for det område, de regulerer. Det kan have utilsigtede konsekvenser. Jeg er helt konkret bekymret for, at Youtube bliver presset til at skulle sikre sig ophavsret i alle de lande, de er tilgængelige i, for det er umuligt at regulere og kan medføre, at de ikke tør publicere bestemt indhold. Som det er i dag ligger meget af ansvaret for overtrædelse af rettigheder hos indholdsproducenten, og det mener jeg er den rette måde,” forklarer han. 

Nej til amerikansk censur

Til gengæld kan Charly Baasch have nogle bekymringer for, at danske indholdsproducenter bliver underlagt en amerikansk censur, som det fx skete for DR og Onkel Reje

”Der kan være nogle problemer med, at amerikansk moral og lovgivning kan slå igennem i Danmark. Men jeg laver indhold på dansk og til danskere. Youtube har fx tidligere været meget efter vold i computerspil, hvilket har haft direkte betydning for ens kanal, hvis man viste voldelige computerspil. Så jeg er meget imod, at man indfører et amerikansk moralkodeks, for de her udbydere er så store, at de er en del af den demokratiske debat herhjemme, så vi ikke skal have amerikansk censur,” mener han. 

Lige som Katja Moikjær foretrækker Charly Baasch overordnet set, at der ikke ændres for meget på den måde, techgiganterne driver forretning i Danmark. 

”Jeg håber på status quo. Især i forhold til de områder, der har med mig at gøre. Jeg har ikke tillid til, at de store medier eller politikerne herhjemme kan forhandle aftaler hjem, der er i min interesse,” siger han. 

DJ: Alle stemmer bliver hørt

DJ-formand Tine Johansen er glad for at få input fra alle dele af DJ’s medlemsskare. Og hun lover, at alle stemmer vil blive hørt og taget med i DJ’s videre arbejde med techgiganterne. 

”Det bliver mere og mere klart for mig, hvor vigtigt det er med gennemtænkte løsninger på de udfordringer, som techgiganterne giver i det danske mediebillede. Der er mange parter, penge og interesser på spil, og der er ofte meget modstridende interesser - fx i forhold til ytringsfrihed på den ene side og ansvar for hadefuldt eller krænkende indhold på den anden. Men også i forhold til det indhold, der ender på facebook og Youtube, som nogle ønsker at begrænse, mens andre håber at udbrede,” siger hun. 

DJ holder senere i september et møde om emnet i Etik- og Mediepolitisk Udvalg, hvor forskellige aktører og interessenter er inviteret til at bidrage med viden og erfaring på området. Dermed håber Tine Johansen at DJ får alle vinkler grundigt belyst. 

”Vi vil gøre alt for at repræsentere alle vores medlemmer, når vi som faglig organisation giver input til myndighederne om, hvordan vi som samfund forholder os til store udenlandske spillere med indflydelse på det danske medieområde. Og det er et emne, vi prioriterer højt både her i efteråret og fremover,” siger hun. 

Læs mere

Kulturminiter Ane Halboe-Jørgensen varslede i et interview med Berlingske i denne uge, at en eventuel regulering af techgiganterne næppe sker i år

DJ: Google og facebook interesserer sig ikke for lokalpolitik i Randers

Kommentarer