Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Selvstændige: Sådan markedsfører jeg min virksomhed

Har de sociale medier udkonkurreret visitkortet og hjemmesiden, eller hvad giver egentlig bedst, når det handler om at skaffe nye kunder? DJ har bedt bloggeren, netværkseksperten og fotografen fortælle, hvad der virker for dem.

Bob Katzenelson

Bob Katzenelson

Jesper Glyrskov

Jesper Glyrskov Blogger Camilla Stemann

Blogger Camilla Stemann: Jeg markedsfører primært på Instagram og Twitter 

Camilla Stemann er professionel blogger og specialist inden for sociale medier, influencer marketing og politisk kommunikation. På sin blog skriver hun om mad og bæredygtig livsstil. Som konsulent arbejder hun med kampagner for andre virksomheder. Indtil videre hænger de to dele af hendes arbejdsliv ikke sammen, men:

"Jeg kan i høj grad bruge den erfaring, jeg har fra bloggen i mit øvrige arbejdsliv, og jeg har også fået de fleste af mine kunder gennem bloggen," understreger Camilla. Typisk er det kunderne, der henvender sig til hende, fordi de gerne vil have produceret indhold til deres egne medier, men på sigt ønsker Camilla i højere grad at integrere blog og konsulentliv, så hendes eget brand harmonerer med hendes kunde-port folio, og kunderne i forbindelse med en kampagne også køber synlighed på bloggen.

Instagram er en af hendes primære markedsføringskanaler.

"Jeg tager mange fotos til min blog og begyndte i sin tid at bruge Instagram for at kunne redigere dem, men jeg blev grebet af mediet og fandt også ud af, at det er en velegnet kanal til at lede folk videre over på bloggen."

På Twitter får du hurtigt skabt et brand

Af sociale medier vil Camilla Stemann også gerne fremhæve Twitter.

"På Twitter møder jeg mange fra journalist- og kommunikationsbranchen, jeg ikke støder ind i på andre medier. Det er nemt at finde ud af, hvilke hashtags folk bruger inden for en bestemt niche, og du får hurtigt skabt et brand, fordi det er et så kontant og konsistent et medie."

At være aktiv på Twitter har især givet hende opgaver som oplægsholder, blandt andet om hvordan Instagram kan bruges af virksomheder, hvordan man bliver professionel blogger og trends inden for marketing.

"I begyndelsen nøjedes jeg med at retweete og kommentere andres indlæg. At engagere sig på den måde er det, jeg oplever giver mest synlighed, men i dag laver jeg også mine egne tweets. Mit fokus er især på, hvordan marketing kan handle mere om et budskab end rent produkt."

Glem aldrig modtageren

Cirka halvdelen af Camilla Stemanns dag går med markedsføring, hvis man tæller hendes blogindlæg med, men hun er også bevidst om nødvendigheden af det fysiske møde med nye mennesker, hvilket hun mener, at mange af os glemmer at prioritere:

"Vi danskere burde være meget bedre til at drikke kaffe med nogen, vi ikke kender," lyder hendes råd. Events og netværksmøder er oplagte steder at møde interessante mennesker, som kan lede til spændende opgaver, påpeger hun, og så har hun også et anti-råd:

"Som blogger får jeg mange henvendelser fra folk, der gerne vil have mig til at skrive om deres produkt, lange breve om, hvor fantastisk produktet er, og om jeg ikke nok vil nævne det. Det overrasker mig, at folk ikke er bedre til at tænke deres målgruppe ind. Hvad tænker de, at jeg vil få ud af samarbejdet? Det gælder i alle former for markedsføring - glem aldrig modtageren."   

"Mange tror, visitkortet er helt passé, men det er virkelig vigtigt", mener netværksekspert Carina Heckscher.

Suezanna Zenani

Suezanna Zenani Netværksekspert Carina Hecksher

Netværksekspert Carina Heckscher: Visitkortet er stadig vigtigt

Carina Heckscher er netværksekspert, indehaver af "ICHECK.dk" og aktuel med en bog om netværk. Hun er uddannet fotograf, men de sidste seks år har Carina Heckscher levet af networking, af at facilitere netværk, undervise, holde foredrag og skrive bøger om det.

Størstedelen af Carina Heckschers kunder, får hun gennem de sociale medier. Hun skyder på, at 80 procent kommer fra Facebook og de sidste 20 procent fra LinkedIn. Mange af dem har hun i forvejen mødt ude i den virkelige verden, blandt andet til netværksarrangementer og foredrag. På vejen fra virkelighed til Facebookfølger eller LinkedIn-kontakt spiller det gode gamle visitkort en vigtig rolle.

"Mange tror, at visitkortet er helt passé, men det er virkelig vigtigt. Når man står over for et nyt menneske, kan det virke meget overvældende at sige: "Nå, skal vi ikke lige connecte på de sociale medier med det samme?" Det er meget bedre at give dem sit visitkort, så kan man finde hinanden sidenhen," understreger hun.

Nøgledamen

Carina Heckschers logo er en nøgle. Det stammer fra dengang, hun skulle starte sin virksomhed op, skifte branche og logo og sad og tænkte over, hvordan man fandt ind gennem nøglehullet til dem, der sad på magten og pengene.

"Ude i byen er jeg kendt som nøgledamen. Jeg klipper et lille hul i alle mine visitkort og sætter en nøgle fast. Det er noget, jeg bruger ret meget tid på. Hvis jeg er ude at holde foredrag, får alle et visitkort, som ligger på deres plads, og nøglen symboliserer nøglen til handling. Jeg bager også nøgle-kager, som jeg har med til møder. Det er noget, folk husker. Branding er vigtigt, når man skal skille sig ud, og networking betragter jeg som en legeplads for voksne." 

Cirka to timer af hendes dag går med at være på sociale medier.

"På Facebook får mine venner indblik i mit privatliv. Jeg lægger billeder op fra altanhygge, solnedgange og tossede indfald, og jeg føler mig ikke begrænset af, at mine kunder kigger med sammen med familien og mine venner."

Som selvstændig er det vigtigt at vise sin personlighed, og jeg tror på, at mine Facebook-venner er mine bedste ambassadører. Det er dem, der kan lide mig som menneske og dem, der anbefaler mig til andre." 

Personer frem for titler

På LinkedIn møder følgerne i højere grad den professionelle Carina Heckscher.

"LinkedIn handler ikke om privatliv, men om vidensdeling, ting, vi deltager i eller inviterer til. Jeg bruger det blandt andet til at holde mig opdateret omkring, hvor de forskellige er ansat. Det skifter jo hurtigt, så man skal huske at kende sit netværk som personer, frem for titler på arbejdsmarkedet. Ser jeg en spændende profil, går jeg ind og kigger. Er den anden så bare en smule nysgerrig, kigger personen tilbage. Jeg connecter også med folk jeg ikke kender, men husker så altid at sende en lille hilsen om, hvorfor jeg henvender mig."

"De billeder, jeg deler på LinkedIn, handler om arbejde, og så er jeg meget opmærksom på at like andres opslag. Liker du et opslag fra 2. eller 3. led, der kunne være spændende samarbejdspartnere, viser du din interesse. De fleste tjekker, hvem der har liket deres opslag, og så er det win-win-markedsføring, uden det bliver påtaget."

"Ser jeg et fedt magasin, skriver jeg lige til chefredaktøren, og ser jeg noget, jeg tænker, at jeg kan gøre bedre, kan jeg også finde på at henvende mig", fortæller fotograf Ulrik Jantzen.

Privatfoto

Privat Fotograf Ulrik Jantzen bruger i høj grad sociale medier i sin markedsføring. Her foreviget på en selfie med skribenten.

Fotograf Ulrik Jantzen: Instagram giver dobbeltmarkedsføring

Fotograf Ulrik Jantzen er indehaver af "Büro Jantzen" og vinder af Creative Circle Award 2017. Ulrik Jantzen har prøvet det hele: Visitkort, postkort, en bog på 250 sider, rå kanvas-salg, annoncer i udvalgte medier og netværksmøder meget tidligt om morgenen i håndværkernetværk. Det sidste fungerer utroligt dårligt med fire børn, måtte han konstatere.

"Intet af det har skaffet mig særlig mange kunder."

Hvad Ulrik KJantzen derimod har fået ret stor succes med, er, at brande sig sammen med sine kunder på sociale medier.

"Det er mest Instagram, jeg bruger. Når jeg er ude på en fed opgave, lægger jeg et billede eller en video op og tagger den virksomhed, jeg er på opgave for. Det kan de godt lide, og på den måde markedsfører jeg både mig selv og kunden. Flere gange har jeg så oplevet, at andre kunder har henvendt sig og for eksempel sagt: "Hvor var det fedt, du fik ham direktøren op på taget. Vi kunne godt tænke os noget i den stil."

Når Ulrik Jantzen tagger en kunde i sit opslag, begynder kunden typisk at følge ham, men der er også kunder, der er begyndt at følge ham af sig selv, og lige i dag har han opdaget, at ALT for damerne netop har lagt et foto, han har solgt dem, på deres Instagramprofil og tagget ham. Det har givet ham fire nye følgere.

Sommerhilsner og personlig attitude

Nye kunder får han dog sjældent på sociale medier. De kommer mere på anbefaling fra eksisterende kunder:

"Men de fleste kunder bruger jo flere fotografer og så er det en god måde at holde sig frisk i deres erindring. De følger mig sådan helt uskyldigt, men det påvirker dem alligevel." 

En anden ting, Ulrik gør for at minde kunderne om sig selv, er at sende et foto med en hilsen i ny og næ. I sensommeren var det et billede, han havde taget af en mand, der lå og dykkede i et par Speedos.

"Jeg skrev "god sommer" og vedlagde en personlig hilsen, og så fik jeg næsten for travlt," fortæller han smilende og tilføjer, at han i det hele taget oplever, at kunderne godt kan lide, at man har en personlig attitude.

Når han ikke har for travlt, kan han også finde på selv at opsøge nye kunder.

"Ser jeg et fedt magasin, skriver jeg lige til chefredaktøren, og ser jeg noget, jeg tænker, at jeg kan gøre bedre, kan jeg også finde på at henvende mig. For eksempel er jeg kunde hos Nykredit. På et tidspunkt bemærkede jeg, at de havde nogle gamle, dårlige medarbejderfotos, og så skrev jeg til dem, hvorefter jeg fik opgaven. Medarbejderfotos er ikke min yndlingsopgave, men jeg kan simpelthen ikke lade være, hvis jeg ser noget, jeg kan gøre bedre."

Hjemmesiden er visitkortet

Mange fotografer har det ifølge Ulrik Jantzen bedst med bare lige at gå ind og løse opgaven. Selv foretrækker han at komme med tidligt i processen, for så er der bedre mulighed for at sætte et personligt aftryk, og så husker kunden ham bedre til næste gang.

"Hvis jeg får øjnene op for en potentiel kunde, bruger jeg lidt tid på at sætte mig ind i hans virksomhed og finde ud af, hvad jeg kan byde ind med. Det der med bare at skrive 'Hej jeg er fotograf og har lavet det her', vender kunderne aldrig tilbage på."

For bare tre til fire år siden oplevede han også utrolig stor trafik fra sin hjemmeside. Sådan er det ikke mere.

"Når jeg aflæser trafikken, kan jeg se, at flertallet ikke er der ret længe. Tiden er mere dyrebar i dag. Det skal bare gå hurtigt. Alligevel mener jeg stadig, at hjemmesiden er vigtig. Den er blevet til en slags visitkort, hvor kunderne lige kan se referencer, cases og kontaktinfo. Hvis jeg er ude til et kundemøde, kan jeg også godt finde på at vise nogle eksempler fra min hjemmeside. Jeg har desuden et fast ps. i mine mails, hvor der står, at vi lige har opdateret vores port folio."

Ingen kaffeaftaler på snappen

En ting han er mindre vild med ved sociale medier er, at kunderne er begyndt at skrive til ham på dem.

"Jeg skal huske mig selv på at tjekke Messenger og LinkedIn. Snapchat har jeg fravalgt af netop af den grund. Lige da jeg fik det, var der en redaktør som sendte en chatbesked og spurgte, om vi skulle drikke kaffe. Så tænkte jeg, at det ville blive for meget at holde styr på et medie, hvor opslagene forsvinder hurtigt igen."

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.