Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Selvstændige og freelancere: Du er en forretning – tænk som én

Få en række gode råd til, hvordan du som selvstændig i medie- og kommunikationsbranchen får både økonomisk succes og arbejdsglæde fra tre meget forskellige af slagsen.

Tia Borgsmidt

Mette Helena Rasmussen / Foto: Tia Borgsmidt / Pernille Rahbek / Foto: PR-foto / Thomas Aue Sobol / Foto: Privat

”Du er en forretning – tænk som én” var titlen på et foredrag ved FreelanceFestival – et arrangement afholdt i fællesskab af DJ og FreelanceGruppen for alle de medlemmer, der arbejder som freelancer eller selvstændig.

Pernille Rahbek, Mette Helena Rasmussen og Thomas Aue Sobol var blandt de tre selvstændige, der var inviteret til at fortælle om, hvordan de hver især, og på meget forskellig vis, har fået en forretning ud af at arbejde med det stofområde, de allerhelst vil.

Selvom de arbejder med meget forskelligt indhold og har vidt forskellige mål og ambitioner for deres arbejdsliv, har de alle tre erkendt: Den traditionelle skrevne journalistik kan de ikke leve af, og de har for længst placeret den som et side-kick til de projekter, der skal betale huslejen.

Pernille Rahbek: ”Jeg tænker generelt i koncepter”

Pernille Rahbek begyndte sin karriere som skrivende, men arbejder i dag med konceptudvikling og branding i levende billeder for kunder som Emmerys og Ellos. Derudover deler hun ud af sit liv og sine holdninger på Facebook og på bloggen pernillesdaily.dk.

”Jeg tænker generelt i koncepter og har ikke skrevet en artikel i årevis. I stedet går jeg efter de mere strategiske opgaver, som jeg så samtidigt eksekverer fremfor blot at udtænke. Jeg er både personlig og faglig på de sociale medier. Om man vil det eller ej, må man være synlig for at være first in mind hos kunderne.”

Tre gode råd fra Pernille Rahbek:

  1. Find ud af med dig selv, om du er jobsøgende eller selvvalgt selvstændig/freelancer: ”Hvis man er freelancer, fordi man ikke kan få et arbejde, er der lang vej til succes. Så er tiden brugt bedre på at søge et fast job.”
  2. Bliv skarp på dine produkter: ”Hvad har jeg til salg på mine hylder? Er de produkter realistiske at gøre til en forretning? Kan jeg eventuelt sælge andre ydelser også?”
  3. Flyt fokus fra, hvad du kan få ud af dine kunder til, hvad dine kunder kan få ud af dig: ”Drop den klassiske lønmodtagermentalitet. Det handler ikke om, hvad du kan få ud af forskellige virksomheder, men hvad du kan tilføre dem af værdi.”

Thomas Aue Sobol: ”Jeg skaber selv ideerne og skaffer selv midlerne”

”Du skal være glad for at få noget på dit cv”. Ordene kom fra en redaktør på et større dagblad, da journalist Thomas Aue Sobol bad om et højere honorar for sin skrevne reportage. Han begyndte at tænke i alternative retninger og stiftede produktionsselskabet Planet2030, der bl.a. har specialiseret sig i interaktive dokumentarer om temaer inden for FN’s 2030-mål.

Thomas Aue Sobol har i dag skabt en bæredygtig forretning af at skabe interaktive fortællinger til unge, der gør svært tilgængelige emner nærværende og håndgribelige. De skrevne reportager til landsdækkende dagblade er mere blevet en interesseopgave end et levebrød.

”Den dårlige indtjening sammen med en voksende tvivl på, om de skrevne reportager om flygtninge rent faktisk havde den indvirkning, jeg ønskede, fik mig til at tænke i nye muligheder, som eksempelvis projekter betalt af fondsmidler fremfor pressede bladhuse.”

Thomas Aue Sobol begyndte at lave interaktivt undervisningsmateriale til de danske folkeskoler om børn og unge, der er flygtet fra borgerkrigen i Syrien. Materialet er udelukkende finansieret af fondsmidler, og fremfor at være afhængig af løbende små honorarer, får han i dag sine udgifter dækket for længere perioder ad gangen.

”Forskellen er, at jeg i dag arbejder ud fra længere deadlines og får mere indhold ud af en uges rejseaktivitet, fordi jeg benytter mig af flere platforme. Ud fra den samme rejse laver jeg eksempelvis både tv-dokumentar, radio, undervisningsmateriale og skrevne artikler.”

Et godt råd fra journalist Thomas Aue Sobol:

  1. Tag selv styringen på dine projekter: ”Jeg skaber selv ideerne og skaffer selv midlerne til at realisere dem. Det giver mig en styring på projektet, der gør det nemmere for mig at holde fast i mine værdier og mit mål med at gøre det, jeg gør.”

Mette Helena Rasmussen: ”Jeg er ikke for fin til noget”

Den sidste gæst i sessionen om at tænke som en forretning var Mette Helena Rasmussen, der egentlig er uddannet billedkunstner, men som har skabt sin forretning på at lave boligreportager. I mange år for magasinbranchen, i dag også som indretningsekspert på tv og indehaver af egen interiørbutik.

Under firmanavnet Retro Villa har Mette Helena Rasmussen skabt en virksomhed, hvor hun tjener penge på alle de ting, hun brænder for.

”Jeg er ikke for fin til noget og har alle mulige hatte på, men jeg sælger aldrig mig selv for billigt. Så takker jeg hellere nej til en opgave. Jeg fortæller mine kunder, hvad de får af værdi, og at den værdi skal de betale for.”

Mette Helena Rasmussen har kæmpet en hård kamp mod magasinudgiverne (Aller, Egmont og Benjamin) om at bevare rettighederne til sit stof med henblik på videresalg – og for at bevare kontrollen med brugen af sine artikler og kilder.

”Jeg kæmpede desværre forgæves og har måttet afgive mine rettigheder som alle andre. Det betyder, at magasinerne er rugbrødsarbejde for mig i dag, jeg har lagt min passion og store dele af min indtjening et andet sted.”

To gode råd fra Mette Helena Rasmussen:

  1. Insistér på dit værd og lad være med at arbejde gratis.
  2. Tænk i forretningsmuligheder: ”Jeg kan starte en dag med at køre en tur fra København til Roskilde, hvor jeg shopper i de genbrugsbutikker, jeg møder på vejen. Når jeg kommer hjem, laver jeg en boligreportage, hvor jeg bruger de loppefund, jeg har moret mig med at købe, hvorefter jeg sælger dem til en anden pris i min interiørbutik i København.”

Fælles succeskriterier

Selvom der er langt fra undervisningsmateriale om livet i Syriens brændpunkter til boligreportager og visuel branding for store luksuskæder har de tre selvstændige et par tydelige fælles succeskriterier: At levere indhold af høj kvalitet, og give kunden det, de betaler for.

Som Pernille Rahbek fortalte: ”Da jeg under modeugen lå syg med madforgiftning og måtte aflyse en række interviews med folk fra udlandet, insisterede jeg på at rejse rundt efterfølgende for at lave videointerviews med dem, jeg havde lovet. Ikke på opfordring fra min kunderne, men fordi jeg altid leverer det, jeg har lovet.”

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Sara Høyrup

man, 03/19/2018 - 23:13

Tak for en god og relevant artikel.