Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Se hvem der vandt årets KOM-priser på KOM21

DJ og Kforum har netop uddelt årets KOMpriser på KOM21 konferencen, der i år blev afholdt udelukkende digitalt med mere end 1300 tilmeldte. Priserne gik til flere kendte ansigter.

Charlotte Harder og Søren Brostrøm

Kforum Kommunikationschef i DJ, Charlotte Harder, interviewer Søren Brostrøm på KOM21

Årets Kampagne

Vi kan godt - Sundhedsstyrelsen og Advice

Juryens begrundelse:

I slutningen af 2020 lancerede Sundhedsstyrelsen en kampagne, som markerede en drejning i kommunikationen om, hvordan vi alle sammen kommer godt igennem Corona-krisen. 

Indtil da havde det mest handlet om at instruere os alle sammen i, hvad vi skal og må gøre for at undgå smitte. 

De blå plakater, blå bannere og blå film havde husket os på de forskellige råd og anbefalinger siden marts. 

Men det blev hårdt i længden, og mange var trætte efter måneder med håndsprit og afstand, især de unge. 

Derfor skulle en ny kampagne motivere både unge og gamle til at holde fast – og ikke holde fest.

Det blev kommunikationsbureauet Advice, der kom os til undsætning med kampagnen ”Du kan godt!”, som de fleste af os husker fra 2020, og som har opnået særlig opmærksomhed for dens humor og brug af Sundhedsstyrelsens direktør Søren Brostrøm i en på engang horrorlignende og humoristisk rolle.

Kampagnen skiller sig ud ved sit vovemod bl.a. ved at bruge humor i en svær tid. Corona er ikke noget at grine af, men netop ved at bruge humor lykkes det Sundhedsstyrelsen at få danskerne - og navnlig de unge - til fortsat at følge myndighedernes anbefalinger. Kampagnen er afvæbnende og i den grad motiverende, og den ramte hele Danmark.

Kampagnen har efterladt et stærkt indtryk, og den er et lærestykke i, hvordan god kommunikation både kan gøre noget godt for den enkelte og for samfundet. Samtidig er kampagnen et vigtigt eksempel på, at selv en styrelse kan kommunikere et svært emne med humor og et glimt i øjet.

Stort tillykke til Advice og Sundhedsstyrelsen med årets Kampagnepris!

Fundats for Årets Kampagnepris:

Prisen for Årets Kampagne bliver givet til en kampagne, der har opnået særlig opmærksomhed og resultater ved at være solidt funderet i kommunikationsfagets metoder. Årets Kampagnepris gives til en kampagne, der har efterladt indtryk, og som man husker år 2020 for. Prisen kan gives for vovemod, kreativitet, resultater eller bred faglig anerkendelse. Prisen hylder den sublime kampagne – og selvfølgelig virksomheden eller organisationen bag.

Juryen:

Anna Rørbæk, CEO Rørbæk Kommunikation  
Peter Svarre, CEO Peter Svarre
Sune Bang, Selvstændig kommunikationsrådgiver
Christina Bech Winckler, Direktør Kforum
Nikolaj Søndergaard, formand for DJ Kommunikation

Advice Se præsentationsvideo af kampagnen

Årets KOMpris

Vinder: Journalist Sofie Linde

Juryens begrundelse:

Indimellem står vi som mennesker med et afgørende valg. Skal vi træde frem og måske blive den, der skriver nogle linjer i vores fælles historie? Skal vi afsløre en sandhed, selv om det vil være nemmere at tie?

Årets modtager af KOMprisen valgte at tale og skabe forandring. At bruge sit fag og sin position til give vidnesbyrd. Vedkommende spurgte aldrig, om det nyttede, men bare, om det var sandt. Selvom sandheden bider, slår og river. Det har ikke været let, men desto vigtigere.

Hun stod på scenen, men valgte samtidig at sætte scenen. Respekt herfra. 

I et år, hvor en dødsensfarlig virus har slugt al vores opmærksomhed, er det lykkedes årets k-person at sætte en anden dagsorden end den globale sundhedskrise - against all odds. 

Og at det er lykkedes årets K-person at sætte en anden dagsorden siger meget om prismodtagerens talent og urkraft som kommunikator.

Det har krævet mod og ikke mindst at mestre kommunikationsfaget til fulde. 

Arbejdets og rollens synlighed blev brugt til et højere og større formål. Ikke manipulerende eller kynisk, men dybt forankret i et levet liv og en personlig oplevelse.

Det lykkedes at gøre det personlige fælles og det private politisk. Præmissen og den etiske fordring var at fortælle og formidle for at gøre uret til ret.

Kære prismodtager. Du er den forskel, som gjorde en forskel i år. Du skrev historien, tog scenen og sagde sandheden. Tak for det. 

Prisen går til Sofie Linde for hendes hovedrolle i at bringe MeToo-debatten til Danmark. En debat som ikke tidligere havde fået fat, fik for alvor liv, da Sofie Linde brugte sin taletid til at sætte en vigtig dagsorden - against all odds.

Og debatten bredte sig. Ikke bare i mediebranchen, men også til en lang række andre brancher - og den er ikke slut endnu. Tak for det, Sofie - og stort tillykke med kåringen som årets k-person.

Fundats for KOMprisen

KOM-Prisen gives til en person, der har styrket både kommunikationsfaget som disciplin og kommunikationsbranchen, fx i forhold til omdømme eller ny praksis.

Prisen kan gives til en person, der med ekstraordinær faglig styrke har skabt nye metoder eller viden, der løfter og udvikler kommunikation som fagligt felt. Prisen kan også gives til en person, som har skabt bemærkelsesværdige resultater ved hjælp af strategiske, kommunikative greb.

Uanset, så gives KOM-Prisen til et fagligt fyrtårn!

Jury

Tine Kastrup-Misir, kommunikations- og marketingsdirektør, Wonderful Copenhagen
Gitte Gravengaard, lektor og kommunikationsforsker, Københavns Universitet 
Mathias Holm Pedersen, Nordic Communications Director, AstraZeneca
Timme Bisgaard Munk, CEO og ansvarshavende redaktør på Kforum  
Patrick Mark Reimers, kommunikationskonsulent og teamleder i DJ – Medier & Kommunikation  

Sofie Linde

Jacob Nielsen Sofie Linde modtog i efteråret DJ's Carsten Nielsen legat. Nu har hun også modtaget prisen som Årets Kommunikatør